mijn typ voor installatie van Linux Mint

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Philippe

mijn typ voor installatie van Linux Mint

Berichtdoor Philippe » Zo 09 Sep 2018, 13:22

ik verwijs hierbij naar de uitstekende tips verstrekt door Pjotr op zijn site : https://sites.google.com/site/computertip/Home , zonder wie ik nota bene nooit circa 2015 de overstap naar Linux Mint zou gewaagd hebben (en dat meen ik)

heb alleen moeite met de formulering : " Gooi Windows (nog) niet weg: kies voor tweevoudig opstartbaar " (dual boot)

na drie jaar Linux Mint ( 17 tot 19 ) in gebruik te hebben op enkelvoudige opstartbare computers zou ik het als volgt formuleren ;

je hoeft Windows niet weg te gooien , maar hou deze besturingssystemen zou veel als mogelijk gescheiden ;

installeer bij voorkeur (indien mogelijk) je Linux Mint enkelvoudig opstartbaar op een afzonderlijke computer

moet of wil je nog steeds op één en dezelfde computer over de mogelijkheden die Windows geeft beschikken dan kan je voor tweevoudig opstartbaar (dual boot) opteren door je gekozen Linux Mint versie naast Windows te installeren

voeg hier eerlijk aan toe , heb een laptop en twee desktops in huis die onder Windows 10 draaien en kan mij niet herinneren van er sinds 2015 nog gebruik van gemaakt te hebben ...

ik plaats deze reactie omdat ik de indruk heb dat het gros van de " Linux Mint " problemen eigenlijk Windows gerelateerd zijn ( niet alleen maar wat wormen en virussen betreft) en dat men het doorgaans meer over Windows heeft dan over Linux Mint

het kan tegenwoordig anders , lucky us , of ietsje explicieter ;
Linux Mint is geen surrogaat of reservewiel voor Windows maar een volwaardig stabiel , betrouwbaar en veilig besturingssysteem ;

Linux Mint biedt bovendien voor ieder wat wils aan , namelijk een waslijst aan versies waaruit je als starter tot expert , in functie van de 'ouderdom' van je computer , kan kiezen
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: mijn typ voor installatie van Linux Mint

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 09 Sep 2018, 14:11

Dat is inderdaad correct. Maar veel mensen komen van Windows en willen wel eerst zelf zien of alles naar behoren werkt - en willen misschien onmiddellijk terug kunnen overschakelen in een noodgeval. Dus die dubbele opstart blijft een doorn in sommige van onze ogen ;-)

En heel af en toe (een paar keer per jaar) heb ik Windows nog nodig. Al was het maar om een document af te drukken dat op een gekke manier gemaakt is zodat het niet 100% compatibel is met LibreOffice. Of om een heel oude mail terug te zoeken. Of gewoon omdat een herinstallatie van een (oud) programma niet evident is.
Philippe

Re: mijn typ voor installatie van Linux Mint

Berichtdoor Philippe » Zo 09 Sep 2018, 14:39

beste Wilfried ,

het mag dan een " Forum" zijn , ik wens hier te benadrukken dat ik niemand tegen de borst wil stoten met dit onderwerp en ga dan ook consequent persoonlijk op geen enkele reactie van wie dan ook ingaan

iedereen is uiteraard vrij van hier zijn bevindingen / ervaring kwijt te raken (uiteindelijke bedoeling van de post )

hopelijk volgen er meerdere (hoe meer hoe liever) reacties waar je als Linux Mint overwegende starter wat kan van oppikken
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: mijn typ voor installatie van Linux Mint

Berichtdoor Joan » Zo 09 Sep 2018, 18:44

Bij mij zit er alleen een Windos7 in virtualbox en gebruik het alleen om reacties te testen. Er zijn echter veel Linux/Windows10 problemen waar ik niets mee kan en wil doen.
Verder lijkt het mij mogelijk om een dualboot op te zetten met een Linux helemaal op een aparte schijf zodat alles apart blijft werken. Dit werkt zelfs met een externe schijf of usbstick. Na installatie grub wel even naar andere systemen laten zoeken met sudo update-grub (in het geval dat de andere schijven voor de installatie waren losgekoppeld)
Windows zal dan evengoed in het grubmenu op de Linuxschijf komen, maar de Windows en Linux schijf worden dan niet verstoord door het andere systeem.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 08:42

Re: mijn typ voor installatie van Linux Mint

Berichtdoor PoppeSchuitema » Za 06 Okt 2018, 17:52

Ik heb al net zolang ik Linux Mint gebruik (13) een dualboot met Windows eerst W7 toen W8 en nu W10 Ik heb 3 partitie's 1 voor Windows, 1 voor Linux en 1 voor bestanden en dan nog wat partitie's voor de diverse opstart en herstel dingetjes die de systemen zelf aanmaken. Ik heb nog nooit problemen gehad omdat de systemen omdat ze onderling conflicteren. Ik gebruik voor 99% Linux en 1% Windows omdat er wel eens dingetjes zijn die alleen maar op Windows willen werken
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 21-1 Cinnamon-Ulyana ;
loti
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Do 16 Aug 2018, 15:46

Re: mijn typ voor installatie van Linux Mint

Berichtdoor loti » Za 06 Okt 2018, 19:06

De mening van PoppeSchuitema kan ik volledig onderschrijven, zelf draai ik meer dan 10 jaar een dualboot van Windows met diverse Linux distro's en dat heeft bij mij nooit tot problemen geleid.
Windows gebruik ik hoofdzakelijk om op de hoogte te blijven hoe het systeem werkt daar ik regelmatig in aanraking komt met mensen die uitsluitend met Windows kunnen werken.
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Re: mijn typ voor installatie van Linux Mint

Berichtdoor Mentha » Zo 07 Okt 2018, 16:03

Ik ben overgestapt op Linux omdat een vriend van mij dat mij adviseerde eens te proberen. Toen ik vervolgens bij de ICT afdeling van mijn werk vroeg of dat wel zo een goed idee was, werd er keihard gelachen om vervolgens mij een monitor voor de neus te duwen, waar ik vervolgens zag dat het hele Netwerk dus draaide op .....Linux! Tja toen was de stap gauw gezet. Ik kreeg wel het advies om met Linux Mint te starten en als ik echt gek wilde doen ik later weleens een andere distro kon gaan gebruiken zoals Debian of nog véél gekker UNIX. Maar ik ben dik tevreden met mijn Linux Mint en leer iedere dag weer wat nieuws. Meestal door proefondervindelijk vaststellen, of via de site van Pjotr, of bij de ICT afdeling al is die laatste niet heel erg scheutig met hulp vanwege veiligheidsprotocollen. Inmiddels heb ik mijn dochters (alle vier!!) ook om en zitten die nu regelmatig hun theses en scripties weg te schrijven onder Linux Mint. Al moet pa nog wel af en toe helpen met het fine tunen en de updates te installeren. Maar ja daar ben tenslotte ook pa voor geworden.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten