upgrade naar Sonya LTS 18.2

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Monty23 » Ma 10 Sep 2018, 17:32

Hallo,
ik werk geruime tijd met Rafaela 17.2
Is het thans aan te bevelen om te upgraden naar Sonya LTS 18.2 en is er geen gevaar bij overschrijven of bevelen jullie een verse installatie aan? Dus eerst compleet verwijderen en dan opnieuw installeren, hetgeen uiteraard meer werk ivm back-up terug zetten etc
Graag jullie mening
groetjes
Monty
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Pjotr » Ma 10 Sep 2018, 18:19

Ik raad een opwaardering aan naar Tara LTS 19. Via een schone (verse) installatie.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Peterbeter » Ma 10 Sep 2018, 21:14

Wat bedoelt u met deze zin:¨Dus eerst compleet verwijderen en dan opnieuw installeren, hetgeen uiteraard meer werk ivm back-up terug zetten etc¨
Voordat u aan een nieuwe install begint altijd even een aantal zaken veilig stellen, zoals de bladwijzers uit de Internetbrowser, bestanden uit je \home directory (of zelfs de gehele \home, maar ik raad dat niet aan) en eventueel noteren welke software je weer terug wil op de nieuwe install.
Zorg voordat u gaat installeren, dat u een gecontroleerde USB (of DVD) heeft met daarop een installatiebestand ( via opstartschijf aanmaken )
U kunt die ook eerst even als ¨live USB¨ uitproberen op uw computer en dan ziet u of alles naar behoren werkt op de hardware.

Vervolgens hoeft u niets te wissen, maar kunt u tijdens de install kiezen om de software de plaats te laten innemen van uw vorige install.
U kunt er (als u genoeg schijfruimte heeft) ook voor kiezen om de oude install te laten staan en de nieuwe er naast te zetten.
Zelf doe ik dat zodat je altijd even terug kunt naar de oude situatie.
Wat u bedoelt met ¨back-up terug zetten, is me onduidelijk in relatie tot een nieuwe install.
Mocht u weinig ervaring hebben, lees dan eerst even hoe u moet installeren.
Een van de meest praktische internet sites hiervoor is de site van Pjotr (zie hierboven); volg de link onder zijn opmerking die ik graag onderschrijf.
Groen is er in vele soorten
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Monty23 » Ma 10 Sep 2018, 23:56

Dank voor jullie reactie.
Ik zal alle opmerkingen zorgvuldig bestuderen tijdens de volgende dagen, ben momenteel nog bezig mijn verhuizing tot een goed einde te brengen.
In principe heb ik altijd ontzettend veel angst (zorgen) om een nieuwe (verse) install te maken maar ik zal zien hoe ik het deze keer doe.
Nogmaals voorlopig bedankt en ik meld mij wel weer

Monty
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor nomko » Di 18 Sep 2018, 15:45

Wat bedoelt u met deze zin:¨Dus eerst compleet verwijderen en dan opnieuw installeren, hetgeen uiteraard meer werk ivm back-up terug zetten etc¨
Wat hiermee bedoeld wordt is dat de verschillen tussen bepaalde pakketten, bibliotheekbestanden in Mint 17.2 en Mint 18.2 en in verlengde daarvan dus ook Mint 19.1, te groot zijn om een upgrade uit te voeren via Updatemanager. Deze optie wordt aangeboden maar de meeste doorgewinterde Linux gebruikers waaronder ik zouden je dit afraden juist om problemen naderhand te voorkomen. Om ellende te voorkomen (bv. conflicten tussen bestandsversies) is een schone/verse installatie het beste. Meer werk ivm backuppen??? Onzin vind ik. Een beetje verstandige pc/laptop gebruik(er)(ster) voert regelmatig een backup uit om persoonlijke documenten, internet links, e.d. op te slaan op een dvd, externe schijf, NAS of ergens in een cloud. Dus na een verse installatie zijn de bestanden zo weer teruggezet!

Wat ik ook afraad is om de gehele /home directory te backuppen en naderhand terug te zetten. Puur om ook hier conflicten tussen (configuratie/instellingen) bestanden te voorkomen.

@ monty23
Voer een schone installatie uit van 17.2 naar 19.1. Dus eerst al jouw persoonlijke bestanden, browser links backuppen en dan middels een Gparted live cd de gehel schijf wissen (verwijderen van partities). Je hoeft absoluut geen nieuwe partities aan te maken via Gparted, dit kan tijdens de installatieprocedure van Mint zelf gebeuren (automatisch of handmatig).
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Peterbeter » Di 18 Sep 2018, 22:12

Ben het met nomko (zie hierboven) helemaal eens.
De oude gewoonte om de /home terug te zetten leidt bijna altijd tot problemen later.
Maak liever een DATA partitie aan waar je bestanden bewaart die je bij een nieuwe install niet kwijt wil.
Een compleet nieuwe install kost relatief weinig tijd en geeft de beste kans op goed draaiende software.
Groen is er in vele soorten
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Monty23 » Vr 21 Sep 2018, 17:02

Hallo allen,
nogmaals dank voor jullie reacties en goede tips.
Na de verhuizing (had nu pas de tijd) heb ik mijn SSD schijf leeg gemaakt (uiteraard pas na volledige backup) en Mint 19 Cinnamon geïnstalleerd. Werkt als een tierelier. Wat een mooi OS, SUPER ! Ben erg tevreden.
En toch blijven er altijd een paar kleine dingen die weer moeilijk te herstellen zijn (endie ik misschien ookniet goed heb voorbereid?)

WIE KAN MIJ HELPEN??:
1. ik had een keurige notitie in Tomboy hoe ik de Brother printer moet installeren. Van alle Tomboy bestanden heb ik backups, maar ik krijg ze neit in het programma Tomboy. Waar moet ik deze bestanden inspelen (kopieeren?) Ze hebben allemaal verschillende namen zoals b.v.: 1f97ef44-652d-4ef3-8837-5aa583d55936.note
2. Ik heb vroeger met succes de Brother printer geinstalleerd maar krijg het niet voor elkaar. Ik meen mij te herinneren dat je EERST wrapper moet installeren en DAN pas de driver ? Is dat juist? Enfin ik krijg het niet voor elkaar.

Dank voor elke hulp bij voorbaat
groetjes
Monty
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Pjotr » Vr 21 Sep 2018, 17:37

Hallo allen,
2. Ik heb vroeger met succes de Brother printer geinstalleerd maar krijg het niet voor elkaar. Ik meen mij te herinneren dat je EERST wrapper moet installeren en DAN pas de driver ? Is dat juist? Enfin ik krijg het niet voor elkaar.

Dank voor elke hulp bij voorbaat
groetjes
Monty
Probeer het eens zo:
https://sites.google.com/site/computertip/5
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Monty23 » Za 22 Sep 2018, 09:21

Hallo Pjotr,

dank voor de reactie.
Heb die install link gevolgd (had ik al eerder gedaan maar blijkbaar niet goed), nu kwam melding bij heropstart "even geduld nieuwe printer installeren, dat was nieuw)
Hij stgaat er nu in (Beheer >afdrukbeheer) maar hij blijft op 'inactief' staan, dus werkt hij niet
Wat nu ??
groet Monty
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: upgrade naar Sonya LTS 18.2

Berichtdoor Monty23 » Zo 23 Sep 2018, 10:08

Hallo allen,

even een tussenbericht:
1. de Tomboy bestanden heb ik terug. In Mint 19 worden ze weggeschreven in .local/share/tomboy Als je ze daarin kopieerd heb je alles weer terug. Deze .local map is een verborgen map onder /home, dus zoeken na CTRL>h

2. installatie van de printer lukt mij nog steeds niet
3. Ook krijg ik het programma "RAWStudio" in Mint 19 niet meer aan de praat, dus niet "in RAW bewerker openen" - dat zit erin maar heeft lang niet zo veel mogelijkheden dan RAWStudio
4. Ook mijn KPhotoAlbum krijg ik in Mint 19 niet meer aan de praat: melding is dat je MPlayer2 geinstalleerd moet hebben en die krijg ik er niet in????

Iemand nog goede raad?

Fijne zondag allemaal
groetjes
Monty

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten