Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Philippe

Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Do 20 Sep 2018, 15:49

had nog een laptop onder Windows10 draaien ( single boot ), ten behoeve van vrouw en kinderen ... you know ... iPod & iTunes >:D
geen flauw idee wat ze er mee uitgespookt hebben maar deze begon " blauw " uit te slaan
besloot dan maar resoluut van er een laatste Linux Mint 19 enkelvoudig opstartbare van te maken
betreft een Asus R752L I3 met HHD

maar ... deze keer is dit falikant afgelopen ;
binnen de kortste keren zat ik met een PCC / PCCT probleem ( voor zover ik mij herinner )
en een failed laden van EFI & image EFI , en was MokManager ( ken hem niet ) ook al de laan uit ???
geraakte bij opstart nog wel via F1 ( resume ) in de bios of EFI zoals men het nu noemt , maar er was niets meer aanwezig waarop ik kon gaan booten ?
de grote verdwijntruc als het ware

kan mij ook nog vaag herinneren dat ik bij installatie vanuit de Bios een verwittiging gekregen heb alswat ik gevaarlijk spel aan het spelen was ...
... wat ik dapper genegeerd heb , met alle gevolgen van dien

ps : om de huisvrede te bewaren is de laptop weliswaar terug naar de zaak waar ik hem aangekocht heb om te pogen van er terug Windows10 op te herinstalleren alsook iTunes uiteraard >:D

desalniettemin blijf ik met de vraag zitten ; wat heb ik verkeerd gedaan ?
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Peterbeter » Do 20 Sep 2018, 16:50

Na uw verhaal kan er hooguit nog worden nagepraat wat er MOGELIJK is gebeurd omdat de laptop inmiddels terug naar de winkel is gebracht.
Uw emotionele weergave van uw ervaringen is begrijpelijk, maar levert helaas weinig feitelijkheden op.
Bios meldingen zijn overigens nooit voor niets.
Het zou zomaar kunnen dat u per ongeluk de EFI partitie had verwijderd. Heeft u misschien vóór de installatie met Gparted al wat proberen aan te passen aan de bestaande Windows 10 op de laptop?
Een paar vraagjes die nu bij me opkomen:
Heeft u de Linux MInt 19 gecontroleerd vóór de installatiepoging en van welke site heeft u de Mint 19 gedownload en was dat 32 of 64 bit
Heeft u er een live test op de laptop mee gedaan om te zien of de hardware wordt herkend?

Verder vond ik wat meer informatie over wat u noemt: PCC /PCCT probleem; dat betrof ook een Asus laptop: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=265543. Beetje warrig verhaal in slecht Engels, maar daar bleek (o.a.) dat de persoon een 32 ipv 64 versie van Mint probeerde te installeren...!!
Groen is er in vele soorten
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Do 20 Sep 2018, 21:07

1/ ik werk met de laatste Mint 19-V2 64 bits versie van de officiele https://linuxmint.com/download.php site

2/ heb met deze ISO drie installaties achter de rug die probleemloos verlopen zijn

3/ ik heb geen van de meldingen gezien waar de engelsman het over heeft ?

4/ na F1 ( resume ) ben ik er in geslaagd van in de bios te geraken , CSM te activeren , en zo door te starten met de DVD ( de enige beschikbare boot-optie nota bene ) tot ik aan " install " kon beginnen ,

verder dan de taal , toetsenbord en de tijdszone instellen ben ik echter nooit meer geraakt ... kreeg de melding dat er fiets gout gelopen was met EXT4 ?

5/ merkte op dat voor de effectieve installatie " GParted " in toepassingen te vinden was ; even gaan piepen ; er was slechts één partitie zichtbaar , de volledige harde schijf ( zwart blokje )
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Peterbeter » Do 20 Sep 2018, 21:40

Dank voor deze info; helaas kunnen we er nu weinig aan veranderen.
Ik begrijp dat U dus wel met Gparted heeft kunnen kijken hoe de schijfindeling er uitzag.
Dat moet welhaast gebeurd zijn toen u een zogenaamde ¨live¨ versie draaide op die laptop.
Immers bij de installatie bent u nooit aan de schijfindelingen toegekomen.
Als u tijdens de Live versie op uw HDD maar één partitie hebt waargenomen dan is er toen al iets goed mis geweest.
Immers Windows 10 maakt een heel aantal partities aan; deels voor recovery, deels voor EFI, en nog meer zaken.
Dan blijven er dus twee mogelijke oorzaken van uw probleem over:
1. Tijdens de LIVE versie heeft u per abuis een aantal partities weggeveegd.
Ik acht dit tamelijk onwaarschijnlijk, want GPARTED vraagt altijd om een bevestiging van de te ondernemen akties. En u krijgt het eindresultaat ook te zien.
2. Het meest waarschijnlijke is dat de HDD is tijdens WIndows gebruik ernstig beschadigd is geraakt en dat bij uw poging om Mint te installeren de HDD ¨de geest¨ heeft gegeven.
Een nieuwe HDD is misschien te duur maar misschien kunt u overwegen om een SSD te laten plaatsen.
Dan krijgt u pas een echt snelle machine. En duur zijn SSD ´s ook niet meer.
Succes
Groen is er in vele soorten
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Do 20 Sep 2018, 23:42

volledigheidshalve , nu herinner ik mij dat tijdens de herhaaldelijke pogingen om LM 19 te installeren
op het ogenblik dat er gevraagd werd hoe het te doen ( naast , single-boot en nog twee andere mogelijkeheden) ,
dit letterlijk voorafgegaan werd door de melding dat de laptop geen besturingssysteem had ?
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Peterbeter » Do 20 Sep 2018, 23:58

Welnu dan is het duidelijk. Vóóŕ de installatie was het al fout.
QED
Mooie kans om een snelle SSD aan te schaffen en uit te proberen.
Mag ik u aanraden om op de nieuwe schijf NIET Windows terug te laten zetten (die is immers de belangrijkste oorzaak van die slijtage van de HDD en SSD door zeer uitvoerige schijfaktitiveiten, zoals defragmentaties etc.
Groen is er in vele soorten
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Vr 21 Sep 2018, 02:11

alle gekheid op een stokje , is een raad die ik helaas niet kan volgen , gezien het intensief gebruik dat er van gemaakt wordt en mede door het feit dat het programma iTunes enkel en alleen onder Windows10 aan de praat te krijgen is :o(

ps : slijtage ? de laptop is amper anderhalf jaar oud :o( waarbij ik mij volgende vraag stel :

is het denkbeeldig dat ik de installatie verknoeid heb door bij de eerste installatie poging CSM ( die veronderstelt is de oude 'bios' te simuleren ? ) niet geactiveerd te hebben ?

( installeer altijd met uitgeschakelde fast en secure boot , CSM disabled )




,
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Peterbeter » Vr 21 Sep 2018, 12:48

De meest waarschijnlijke oorzaak van het falen van uw Mint install is gelegen in reeds bestaande problemen met de HDD.
Of de oorzaak daarvan slijtage is kan ik niet beoordelen. Misschien zaten de kabels niet goed vast bijvoorbeeld; er zijn immers vele mogelijkheden waardoor een HDD niet goed meer funktioneert.
Als lapttop pas anderhalf jaar jong is moet dat niet kunnen en zou ik de leverancier hierop aanspreken.
Weet u inmiddels iets meer van de winkel waar u de PC hebt gekocht en teruggebracht?
Of een (U)EFI BIOS instelling kan leiden tot HDD problemen lijkt me niet waarschijnlijk, maar kan ook niet helemaal worden uitgesloten.
Groen is er in vele soorten
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Vr 21 Sep 2018, 16:22

tussenstandje , alles op een rijtje gezet ;

1/ het probleem is begonnen met Windows10 : had er wellicht beter aan gedaan van de laptop onmiddelijk binnen te doen voor herstel ... gedane zaken nemen geen keer :o(

2/ ik heb een " bios / efi melding genegeerd ... na inmiddels een tiental ( om niet te zeggen 20 ) Linux Mint enkelvoudige opstartbare installaties probleemloos uitgevoerd te hebben van diverse ISO's op verschillende laptops ... zo dom geweest van dit over het hoofd te zien ?

( ga ervan uit dat Linux Mint alles installeerd om het zaakje vlot te doen verlopen , de nodige partities aanmaken , boot loader installeren ... enz )

3/ heb ik hiermee de bios / efi verknoeid of is mijn HDD om zeep ? ... uitsluitsel hierover binnen een 10-tal werkdagen ( zal niet nalaten van hierover objectief te berichten )

4/ garantie ? hebben we het niet over gehad ( leg daar niet teveel mijn boontjes op te week ) hoofdzaak is dat deze laptop ( noodzakelijk kwaad ) terug in gebruik kan genomen onder Windows10

5/ de reden van deze topic blijft nog altijd : wat zou ik eventueel kunnen genegeerd / mispeuterd hebben in het bios / efi verhaal ?

misschien heeft iemand hetzelfde meegemaakt ( uitgespookt :o) ?
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Peterbeter » Vr 21 Sep 2018, 23:07

@1 Vóór een Dual boot installatie met Windows is het altijd aan te raden een schijfcontrole uit te laten voeren door Windows.
@2 Het probleem of de oorzaak, noch de oplossing ervan ervan, zit niet in al die installaties die goed gingen op andere PC´s...
@3 Moeilijk te zeggen als er (nog) geen info beschikbaar is over de toestand van de HDD.
@4 U kunt in elk geval de winkelier vragen of dit probleem in aanmerking komt voor garantie.
@5 U valt hiermee in herhaling en dat genereert meestal weinig nieuwe antwoorden.
Het wachten is nu op het relaas van de winkelier; en vergeet svp niet te kiezen voor een nieuwe SSD ipv HDD als dat kan.
Succes
Groen is er in vele soorten
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Vr 21 Sep 2018, 23:47

@1 Vóór een Dual boot installatie met Windows is het altijd aan te raden een schijfcontrole uit te laten voeren door Windows.
@2 Het probleem of de oorzaak, noch de oplossing ervan ervan, zit niet in al die installaties die goed gingen op andere PC´s...
@3 Moeilijk te zeggen als er (nog) geen info beschikbaar is over de toestand van de HDD.
@4 U kunt in elk geval de winkelier vragen of dit probleem in aanmerking komt voor garantie.
@5 U valt hiermee in herhaling en dat genereert meestal weinig nieuwe antwoorden.
Het wachten is nu op het relaas van de winkelier; en vergeet svp niet te kiezen voor een nieuwe SSD ipv HDD als dat kan.
Succes
beste Peter ,

voor alle duidelijkheid , ik doe geen dual-boot installaties : bij al de LInux Mint installaties die ik gedaan heb werd Windows10 volledig verwijderd , of de vorige Linux Mint versie ' overschreven '

Windows hoeft voor mij niets te doen , dit laat ik over aan Linux Mint

de enige bedoeling van mijn topic is en blijft het trachten te achterhalen van wat ik misschien ? fout zou gedaan hebben ,

mocht deze weinig of geen antwoorden uitlokken , 't ja , dan ben ik eraan voor mijn moeite

de vuige materialistische kant van dit verhaal is een zaak tussen mij en de leverancier ; niet relevant
voor een SSD gaan i.p.v. een HDD al evenmin

mvg
Philippe
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Zo 23 Sep 2018, 02:08

verduidelijkt : " Windows hoeft voor mij niets te doen , dit laat ik over aan Linux Mint " , namelijk ;

voor het verwijderen van Windows10 of in gebruik zijnde besturingssysteem en het aanmaken van de nodige partities om een andere LM versie enkelvoudig opstartbaar te installeren (clean install) ben ik nooit tussen gekomen , heb LInux Mint ISO altijd " carte blanche " gegeven ( accepteer gewoon wat er voorgesteld wordt , ook nooit GParted gebruikt )

enkel en alleen fast-boot en secure-boot in de Bios / Efi ge-disabled ( CSM staat sowieso disabled ) ... nooit problemen mee gehad ...

de vraag is misschien ; zou het op de één of andere manier Microsoft kunnen zijn die een Pater op mijn achterwerk geschilderd heeft ,
Microsoft addertjes die zich in de BIOS / UEFI genesteld hebben ?
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Peterbeter » Ma 24 Sep 2018, 01:34

Heb vandaag op een HP Notebook een waar gevecht geleverd om er Mint op te installeren. Er stond Windows 10 op voorgeïnstalleerd, maar die moest eraf. HP heeft ook nog een extra truc die ze TMP noemen en dat mag je niet negeren want dat bevat (ontoegankelijke) beveiligingstrucs. TMP dus eraf gehaald want niets wilde lukken.
Pas nadat ik ook het hele Windows gebeuren dat erop stond had weggeveegd en vervolgens Mint een lege schijf aanbood, bleek dat het nog steeds onmogelijk was om Grub 2 erop te krijgen; de installlatie van Mint was verder eigenlijk geen probleem. Maar aan het eind van de installatie kwam steeds de melding dat Grub2 niet kon worden geïnstalleerd op de bestaande UEFI instelling. Ik had alle vlaggen in het Bios al aangepast, maar niets leek te werken.
Mint moet, zo blijkt nu, op een systeem met UEFI, eerst een eigen EFI systeem partitie maken (ongeveer 512Mb groot).
Zolang dat niet kan, wordt Grub2 niet geïnstalleerd en start Mint nooit op.
Welnu het is me uiteindelijk weer gelukt en alles werkt nu uitstekend ( Mint is een mooi systeem) maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat die hele UEFI alleen maar bedoeld lijkt om WIndows van dienst te zijn en andere software te weren. Ik weet dat het erg fout klinkt, maar ik laat nu toch even de feiten spreken.
Groen is er in vele soorten
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Ma 24 Sep 2018, 02:17

beste Peter ,

enerzijds blij met je reactie , bewijst ergens dat ik niet aan achtervolgingswaanzin lijdt wat betreft het nieuwe UEFI , die op termijn de "oude " BIOS ( end of live 2020 ) volledig gaat vervangen

anderzijds , ik ben geen computer / software techneut ( zal iedereen inmiddels begrepen hebben :o) , begin ik mij toch langzaamaan serieus zorgen te maken over welke kant het uit zal gaan ( blijkbaar al aan de gang ) m.b.t. het nieuwe UEFI

ik vrees er een beetje voor dat de grote fabricanten / Intel en Microsoft weldra de Linux / Ubuntu liefhebbers die niet computer-technisch onderlegd zijn ... mensen zoals ik dus :o( het leven behoorlijk zuur , hopelijk niet onmogelijk , gaan maken ?

ps : voor wat het waard is aan info , ben uit curiositeit eens gaan kijken naar de schijfinhoud van mijn Asus X751L waar enkel en alleen Linux Mint 19 op staat ;
menu / toepassingen / schijven ( schijfstations en media beheren ) :
vind twee partities :
1/ een bestandspartitie 1 van 537 MB ... /dev/sda1/ partitie type EFI ... FAT ( 32 bit versie ) ... gekoppeld aan /boot/efi
2/ een bestandspartitie 2 van 1000 GB Ext4 ... /dev/sda2 / partitie type Linux bestandssysteem ... Ext4 ( versie1.0 ) ... gekoppeld aan bestandssysteem root
installatie probleemloos verlopen , laptop werkt naar behoren ( idem de X54H en X75V weliswaar onder LM18.2 ) ... tot nu toe

wat de Asus R752L betreft heb ik nog geen uitsluitsel , verwacht dit tegen eind deze week
Philippe

Re: Houdini verhaal m.b.t EFI & Mokmanager

Berichtdoor Philippe » Ma 24 Sep 2018, 05:23

Linux Mint heeft de verdienste van een besturingssysteem op punt gezet te hebben , in Jan & alleman's bereik , dat een volwaardig alternatief biedt voor Windows van Microsoft .
Wereldwijd draait nog een kleine 50 % van de computers vandaag de dag nog steeds onder Windows7 , ondersteuning van dit besturingssysteem komt weldra tot een einde .
Wie is er zo naïef van te denken dat gigant Microsoft zich hier niet op aan het voorbereiden is ?
Hopelijk beseffen onze vriend Clément Lefèbvre , alias Clem , en zijn team dit ook en zullen ze niet bij de pakken blijven zitten ?
doordenkertje ; in wie zijn kaarten speelt LInux met dual-boot ?

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten