LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Di 25 Sep 2018, 11:29

Hallo allemaal,

Ik ben gisteren overgestapt naar Linux Mint versie 19. Daar zit de mogelijkheid in om updatebeheer automatisch te laten uitvoeren. Dat lijkt me best een prettige optie omdat je er dan niet meer naar hoeft om te kijken. Maar ik wil de kernels handmatig updaten omdat het systeem dan opnieuw moet worden opgestart. Ik ga er vanuit dat als je die automatisch opwaardeert het systeem dan niet opnieuw opstart waardoor de nieuwe kernels eigenlijk nooit geactiveerd worden.

Je kunt pakketten in een blacklist opnemen waardoor ze worden genegeerd bij het automatisch updaten, maar ik weet niet hoe ik daar moet aangeven dat de kernels moeten worden genegeerd.

Kan iemand mij helpen om het bestand etc/mintupdate.blacklist goed in te stellen?
Of krijg je een melding dat het systeem opnieuw moet worden opgestart als er een nieuwe kernel is geïnstalleerd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Pjotr » Di 25 Sep 2018, 17:27

Automatisch opwaarderen is een slecht idee. Reden: er is altijd een kans, hoe klein ook, dat er een rotte appel tussen de reparaties zit, die je werk in de war stuurt.

Waardeer daarom alleen handmatig op, op een tijdstip dat jou uitkomt: wanneer je werk af is en er niets belangrijks kan worden verstoord. Kleine moeite, en het kan een hoop ellende voorkómen. Dit geldt trouwens voor alle besturingssystemen.

Ik vind het dus ook jammer dat deze optie nu in Bijwerkbeheer zit. Afijn, ook Linuxontwikkelaars zijn gevoelig voor wat hun markt vraagt, ook al is die vraag soms onverstandig....
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Di 25 Sep 2018, 17:48

Ik wil het toch wel gaan proberen. Ik heb toch maar even rondgekeken op internet en heb nu wel een idee hoe ik verder moet.

In een terminal via de commando's
apt-cache search linux-image-4
apt-cache search linux-headers-4
kun je zien welke pakketten er op je systeem staan. Dat ga ik nog wat verder uitspitten.

Ik kwam dit artikel tegen:
How to Disable/Lock or Blacklist Package Updates using Apt Tool

Ik heb automatisch opwaarderen voorlopig uitgezet en ga het stap voor stap invoeren.
De volgende keer dat in het bijwerkbeheer een kernel update staat ga ik de blacklist updaten met regels van de pakketten die er dan staan voor de kernel update.
Dan zet ik automatisch opwaarderen aan.
Daarna controleer ik of alle pakketten behalve de kernel worden geïnstalleerd.
Vervolgens haal ik de pakketten uit de blacklist en kijk ik of de kernel wordt opgewaardeerd en ook geactiveerd.

Ik maak regelmatig een backup van mijn bestanden op een ssd. Dat is in 5 minuten teruggezet.
En met die momentopnamen van je systeem zou je ook vrij gemakkelijk naar een werkende versie moeten kunnen terugschakelen.
Als je het niet probeert kom je er nooit achter.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 25 Sep 2018, 18:37

Als je het niet probeert kom je er nooit achter.
Dat is inderdaad een punt ;-)
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Peterbeter » Di 25 Sep 2018, 22:16

Ik heb meer dan 10 jaar lang Ubuntu versies laten updaten, zonder de updates vooraf te (kunnen) controleren.
Je weet immers pas of iets wel of niet goed werkt nadat je het hebt geïnstalleerd.
Dus ¨als je het niet probeert kom je er nooit achter¨ is helemaal waar.
En in al die jaren heb ik het maar tweemaal meegemaakt dat er echt een probleem was ( o.a. met NVidea en mijn toenmalige configuraties).
Vind de mogelijkheid om het systeem terug te zetten naar een eerder tijdstip (zoals ooit in Windows) best handig en dat geeft me voldoende vertrouwen om door te gaan met automatische updates.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Wo 26 Sep 2018, 01:48

@Peterbeter

En wat doe jij dan met kernel updates?
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Peterbeter » Wo 26 Sep 2018, 01:55

De kernel updates haal ik altijd binnen. Nooit heb ik daarvan een negatief effect kunnen waarnemen.
Noch op mijn wat oudere laptops en PC´s , noch op de nieuwere apparaten.
De oudste PC´s en één laptop zijn 10-12 jaar oud; dan enkele PC´s van ongeveer 5 jaar, en één nieuwe laptop en één nieuwe PC.
Ik draai vrijwel alle Ubuntu versies en dat al vele jaren achtereen.
Zal dus allemaal wel meevallen met die fouten in de updates, is mijn reactie.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Wo 26 Sep 2018, 06:12

Maar hoe weet je dan dat er een nieuwe versie is?
Je moet dan toch opnieuw opstarten?

Ik heb zelf ook nog nooit problemen gehad met nieuwe kernels.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor dirkjanl » Wo 26 Sep 2018, 09:07

Ik heb ook alle niveaus in Bijwerkbeheer aangevinkt staan. (Linux Mint 18.3) De nieuwe kernels worden mij dus ook aangeboden. Soms zet ik het vinkje bij de kernelupdate eerst even uit voordat ik laat updaten en update de kernel dan daarna alleen. Soms wacht ik met updaten van de kernel een paar dagen om even in de fora in de gaten te houden of er problemen mee zijn. Als de kernel geüpdate is kan ik gewoon doorwerken, zij het dat de oude kernel dan nog actief is. Die nieuwe kernel wordt actief zodra de PC opnieuw is opgestart. Dat is soms dezelfde dag nog, soms de andere dag. Dat doe ik al zolang ik met LinuxMint bezig ben.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Wo 26 Sep 2018, 09:26

Ja, dat snap ik. Maar volgens mij start ik de computer alleen opnieuw op als ik in Bijwerkbeheer een nieuwe kernel heb geïnstalleerd. Verder start ik hem nooit opnieuw op. Als er een programma blijft hangen hoef ik alleen dat programma gedwongen af te sluiten. En voor de rest blijf ik gewoon doorwerken. Dus bij mij zou een sessie best wel een paar weken kunnen duren. Je kan dat ergens nakijken, maar dat interesseert me gewoonlijk niet zo.

Dus als ik de kernels automatisch zou laten bijwerken zie ik niet meer of ik de computer opnieuw moet opstarten. En ik hou de fora ook niet zo erg in de gaten.
In mijn geval kan ik dan maar beter de kernels handmatig blijven updaten. Anders activeer ik ze nooit.
Behalve als het automatisch bijwerken er ook voor zorgt dat de computer opnieuw wordt opgestart. Maar daar zal ik nog wel achterkomen in de loop van de tijd.

Dus toch maar het icoon van bijwerkbeheer op de taakbalk in de gaten blijven houden. Voorlopig.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Wo 03 Okt 2018, 04:42

Gisteren zag ik bij bijwerkbeheer dat er een nieuwe kernel beschikbaar was. Ik had de blacklist aangepast in de hoop dat de kernel niet zou worden bijgewerkt en zette toen automatisch bijwerken aan.
Daarnet zag ik dat mijn systeem was bijgewerkt, maar ook dat de kernel was bijgewerkt, van 4.15.0-34 naar 4.15.0-36. Maar niet geïnstalleerd. Precies wat ik had verwacht als dat zou gebeuren. Ik heb mijn systeem toen maar handmatig opnieuw opgestart en nu is de nieuwe kernel geactiveerd.
In de bijwerkgeschiedenis heb ik toen gekeken welke pakketten zijn bijgewerkt en heb toen etc/mintupdate.blacklist bijgewerkt. Daar staat nu het volgende in:

# linux kernels niet bijwerken, maar handmatig en dan systeem herstarten
linux-generic
linux-image-generic
linux-headers-generic


En nou maar hopen dat ik het nu wel heb goedgedaan en de volgende keer mijn systeem niet wordt bijgewerkt met de nieuwe kernel. Heb automatisch bijwerken inmiddels weer uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Vr 16 Nov 2018, 10:56

Nog maar even een update.
Automatisch bijwerken blijft onveranderd de nieuwe kernels installeren, wat ik ook in de blacklist zet.
Ik heb er een andere oplossing voor gevonden. In de crontab van root heb ik 2 opdrachten opgenomen om de computer opnieuw te starten, op de 1ste en de 16de van de maand.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

m h dom mon dow command
minute hour dayOfMonth Month dayOfWeek commandToRun

0 2 1 * * /sbin/shutdown -r +1
0 2 16 * * /sbin/shutdown -r +1

Ik heb het een paar keer geprobeerd en dat werkt.
Graag had ik voorafgaand een melding op het scherm met notify-send, zoiets als

/usr/bin/notify-send -u critical 'Attentie' 'De computer wordt over 1 minuut opnieuw opgestart'

Maar dat is nog even een brug te ver voor mij. Dan moet ik er waarschijnlijk een script van maken en dat is me nog teveel werk.
Ik onthou wel dat de computer 2x per maand opnieuw wordt opgestart.

De laatste sessie duurde al meer dan 3 weken. Dus voor mij werkt dit wel.

How can I schedule a nightly reboot?
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Zo 18 Nov 2018, 04:02

Het is me toch gelukt om een fatsoenlijke melding op het scherm te geven voordat het systeem opnieuw wordt opgestart.

Ik had notify-send in gedachten, maar dat kan worden onderdrukt als meldingen bij de voorkeuren is uitgezet. In plaats daarvan gebruik ik zenity. Dat toont een venster in het midden van het scherm en heeft altijd de focus. Dus daar kan je niet omheen.
Als je dat gebruikt in een script krijg je een waarschuwing wegens het ontbreken van een parent window. Die output kun je gewoon negeren.
GtkDialog mapped without a transient parent. This is discouraged.

Het was nog even zoeken om de melding op het scherm te krijgen. Vanuit een script dat gerund wordt door root is er zomaar geen informatie beschikbaar welke gebruiker actief is of waar de melding naartoe moet. Dus daarvoor heb je een speciaal commando nodig. Uiteindelijk kwam ik uit bij Desktop notifications - ArchWiki.

Je kunt je user-id vinden met id -u <username>. Voor de meeste gebruikers veronderstel ik dat dit 1000 zal zijn. Alleen de naam is natuurlijk anders.

Met behulp van deze informatie heb ik het volgende script gemaakt:

notify-reboot.sh
#!/bin/bash

sudo -u frits DISPLAY=:0 DBUS_SESSION_BUS_ADDRESS=unix:path=/run/user/1000/bus zenity --warning --width=250 --title='Attentie' --text='De computer wordt over 1 minuut opnieuw opgestart' 2>/dev/null

/sbin/shutdown -r +1


Let op dat het eerste commando één regel is, dus niks splitsen over twee of meer regels.
Als je dit zelf wil gebruiken hoef je waarschijnlijk alleen de username te veranderen (frits). Anders ook nog even de user-id checken (1000).

Het bestandje heb ik gekopieerd naar /etc/cron.monthly
en uitvoerbaar gemaakt. Je hebt waarschijnlijk root privileges nodig om in die directory te schrijven.

De crontab ziet er nu als volgt uit:
0 2 1 * * /etc/cron.monthly/notify-reboot.sh
0 2 16 * * /etc/cron.monthly/notify-reboot.sh


Je kunt hem testen met de volgende regel. Als het bijvoorbeeld 14.10u is:
13 14 * * * /etc/cron.monthly/notify-reboot.sh

Dan wordt om 14.13u het systeem gereboot.

Met deze cronjobs wordt mijn systeem voortaan 2 keer per maand gereboot om 2 uur 's nachts of zodra ik de computer uit suspend haal. De computer haalt zichzelf dus niet uit de slaapstand in het midden van de nacht.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor dirkjanl » Zo 18 Nov 2018, 09:58

Prachtig!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LM19 automatisch opwaarderen exclusief kernels

Berichtdoor Mogenblue » Zo 18 Nov 2018, 12:55

Dank je.

Je zou natuurlijk ook het reboot commando kunnen weghalen en alleen een melding geven om de kernels te controleren en zonodig zelf een reboot uit te voeren. Dan gaat je uptime wat langer mee. Tis maar wat je wil.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten