EFI kwijt?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

EFI kwijt?

Berichtdoor Swartenhont » Vr 02 Nov 2018, 15:17

Hoi allemaal.
mbv Youtube en https://sites.google.com/site/computertip/ heb ik toch maar even een flitsende LM 19 Cinnamon geinstalleerd.
Die werkt geweldig.
Alleen krijg ik de laatste tijd (niets aan de pc veranderd) opstartproblemen, er verschijnt een tekst met "kan opdracht splash niet vinden".
Ook geeft de updatemanager problemen. Die kan geen pakketten met Grub installeren.
Ik zocht dus de oorzaak in GRUB. Als ik met de live cd opstart en GRUB wil repareren, moet ik in GPARTED eerst de efi partitie vinden, en die staat er niet.
Wonderlijk.
Wie zegt dit alles wat? en heeft een hint? :'(
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: EFI kwijt?

Berichtdoor Joan » Vr 02 Nov 2018, 16:38

Hoeveel ervaring heb je met Linux Mint?
Wat heb je ingesteld of veranderd na installatie van Linux Mint?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: EFI kwijt?

Berichtdoor emvedeesje » Za 03 Nov 2018, 09:48

Er is niet altijd een EFI.
Dat hangt af van de ouderdom van de computer en van de instellingen in de BIOS.

Je vertelt dat Mint in het begin geweldig werkte.
Toch zal er dus iets gewijzigd zijn, tenzij de schijf het begint te begeven.
Iets gewijzigd in de setup BIOS ?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: EFI kwijt?

Berichtdoor Swartenhont » Di 06 Nov 2018, 13:57

Als antwoord op jullie reacties kan ik zeggen dat ik het hele zaakje overnieuw geinstalleerd heb.
Eindelijk kon ik mij herinneren dat ik een maand geleden geprobeerd heb het menu van Grub aan te passen. Hoe ik dat deed weet ik niet meer, alles werkt weer als een zonnetje.
Ik heb een klein dagboekje bijgehouden van wat ik allemaal deed.
(het herinstalleren kostte mij i.p.v. een week nu mog maar een middag, ik krijg er wel handigheid in lijkt het)
Ten overvloede vermeld ik hier wat ik succesvol voor mekaar gekregen heb als newby:
-Google chrome install
-Samba install
-paketten bijgewerkt
-Synaptic: Consider recommended packages as dependicies
-Epson printer install (hij herkende mijn draadloze epson ineen keer)
-Swappiness=1
-noatime toegevoegd aan fstab
-xpad instal
-numlockx 15 (??)
-Timeshift dayly
-sudo tune2fs -c /dev/nvme0np2
-psensor
-Audacity install
-Teamviewer install
-Stack desktop bsync client install
-Sabnzbdplus install
-tweede hdd via nemo gemount in fstab
-NordVPN install

Misschien zullen jullie zehheb: wat een onzin omdat hier te vertellen, maar door het antwoord van Joan werd ik mij wel bewust van een aantal zaken , en om zoiets bij te houden leer ik veel.
Het enige is dat ik mijn Qnap nas maar niet automatisch gemount krijg. en de scanner van Epson, die ziet hij maar steeds niet.
Heb Gigolo al geinstalleerd, maar moet e.e.a. nog steeds met de hand doen, wat de ene keer succesvoller is dan de andere keer., maar dat is wellicht iets voor in een ander draadje.
Thnx. voor de input
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: EFI kwijt?

Berichtdoor Joan » Di 06 Nov 2018, 19:13

Prima werk.
Scanners en servers (nas) zijn wel vaker een probleem, maar voor alles is een oplossing.
Maak wel een apart onderwerp voor elk deel waar je iets over wilt vragen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten