Mint verwijderen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint verwijderen

Berichtdoor DeBaas » Wo 14 Nov 2018, 00:24

Windows heeft alleen een vernietig Linux optie ;)

Windows heeft geen uninstall optie.
IOS/Mac heeft geen uninstall optie..............

Windows is geen programma maar een operating system waarbij programma's geïnstalleerd en verwijderd kunnen worden.
IOS/Mac is geen programma maar een operating system waarbij programma's geïnstalleerd en verwijderd kunnen worden.
Linux is geen programma maar een operating system waarbij programma's geïnstalleerd en verwijderd kunnen worden.

Een bootsector of EFI geeft de mogelijkheid te kiezen/opstarten voor/van een bepaald operating systeem.
Bij verwijderen van het primaire operating systeem met zijn of haar menu systeem met verwijzingen naar overige systemen dient eerst het verlangde systeem weer als primair aangewezen te worden. Windows heeft daar de volgende oplossing voor:
https://www.thewindowsclub.com/repair-m ... br-windows
Zodra de MBR is hersteld of je hebt EFI aangepast is het Linux opstart menu verdwenen.
Linux heeft daar ook de tools voor. Ik neem aan de Mac ook.
In de meeste Linuxdistro's wordt in dualboot automatisch een verwijzing naar overige aanwezige operating systemen gemaakt.
Dat zie ik tot nu Windows alleen doen met overige Windows partities of handmatig met extra programma's zoals EasyBCD.

Indien je van te voren een uninstall optie van een dualboot wenst dien je eerst met een Linux liveCD/DVD/USB middels de commandline een dd copie te maken van de, dan nog naar windows verwijzende, bootsector. Wil je van Linux af, is het terugzetten middels dd voldoende.
Voor EFI is het nog makkelijker, zet in de UEFI Bios Windows weer vooraan in de opstartlijst.

sudo dd if=/dev/sdx of=/path/mbr-backup bs=512 count=1 # backup mbr
sudo dd if=/path/mbr-backup of=/dev/sdx bs=512 count=1 # terugzetten

EOL
Ed
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Mint verwijderen

Berichtdoor Blokker » Di 27 Nov 2018, 11:31

@ Albertus: Hoe werkt dat precies met EaseUS Partition Master en hoe herstel ik dan de Windows MBR.
Lijkt me altijd makkelijk om dit achter de hand te hebben.
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Mint verwijderen

Berichtdoor Blokker » Wo 28 Nov 2018, 11:37

Met EaseUS Partition Master de Linux partitie geformateerd als NTFS
Schijf 0(MBR): Maak MBR opnieuw
PC uit en opnieuw opstarten en Windows start direct op.

Dit betreft W10. (Herkent geen Bootrec). Windows MBR wordt dus automatisch herstelt??
Conclusie: Met W10 en EaseUS Partition Master gaat het inderdaad zonder problemen en zijn veel vragen over dit onderwerp op te lossen.

Groet,
Blokker
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Mint verwijderen

Berichtdoor aartje » Wo 28 Nov 2018, 11:49

Klopt, ik moest ook de Windows MBR herstellen.
Dit werkt snel en gemakkelijk zonder commandoregels.
Het zou beter zijn als bij een Linux installatie (zeker een dulboot) een simpele uninstall fuctie gemaakt werd, vrijwel alle programma´s hebben die.
Linux is geen programma maar een operating system. Dat is net zoiets als je eigen huis slopen met als tool iets in je eigen huis.
Ik heb nog nooit gehoord van een uninstall-functie van welk operating system dan ook dat zichzelf kan verwijderen. Misschien ken
je zo'n uninstall-programma in windows ?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint verwijderen

Berichtdoor DeBaas » Wo 28 Nov 2018, 19:39

Albertus
Junior
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 10:21

Re: Mint verwijderen

Berichtdoor Albertus » Wo 28 Nov 2018, 21:35

@ Blokker : https://www.easeus.com/partition-manage ... d-mbr.html
@ Aartje : Inderdaad daar heb je gelijk in, maar is toch wel prettig als je een 2e operating systeem gebruikt je ook deze 2e ook weer gemakkelijk kunt verwijderen.
Overigens zijn er verschillende manieren voor : https://www.digitalcitizen.life/how-uni ... on-windows
@ DeBaas : Helaas werkte bij mij ook niet. Als ik tijd en zin heb maak ik weer een nieuwe download en DVD en installeer ik weer opnieuw, ik heb een lege ongebruikte SSD ingebouwd zitten dus kan spelen wat ik wil.
Linux heeft voor mij zeker niet afgedaan, maar de belangrijkste dingen (voor mij o.a. de knoppen van de Wacom gebruiken) zijn wel noodzakelijk.
In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp, het probleem met de Wifi adapter onder Mint is met jullie hulp opgelost, ik ben best blij met dit forum als ondersteuning.
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Mint verwijderen

Berichtdoor Blokker » Do 29 Nov 2018, 10:18

@ Albertus
Het is inderdaad goed gelukt met easeUS, maar ik twijfelde even over het herstellen van de Windows MBR. Dacht dat dit apart via een Windows opdracht moest, maar met het aanmaken van een nieuwe MBR met easeUS is deze herstelt.
Bedankt voor de tip.

Groet,
Blokker

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten