In dual boot Windows opschonen met behoud van Mint

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

In dual boot Windows opschonen met behoud van Mint

Berichtdoor Lucien » Do 08 Nov 2018, 23:37

Ik heb een oudere desktop met dual boot Linux Mint en Windows7. Er zitten twee ATA-schijven in. Eentje van 500GB met Mint en een van 150GB met Windows. Windows is inmiddels niet meer vooruit te branden en ik begrijp dat je via de functie systeemherstel terug kunt naar een frisse start. Blijft Mint dan in tact? Ik maak in ieder geval backups van mijn bestanden in Mint en Windows.
Ik kom er net achter dat ik niet systeemherstel moet hebben, maar fabrieksherstel waarbij Windows feitelijk opnieuw wordt geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: In dual boot Windows opschonen met behoud van Mint

Berichtdoor peer » Vr 09 Nov 2018, 07:18

weet niet veel meer van windows.
als je met de opstartschijf windows gaat herstellen wordt waarschijnlijk de opstartlader van windows opnieuw geïnstalleerd. Grote kans dat linux dan niet meer zichtbaar is. Dan moet je grub herstellen bv. met super grub 2 disk of boot repair disk.
ik vraag me wel of of windows dan daadwerkelijk sneller wordt. Ik ben bang van niet.

Je kan ook in windows onnodige software verwijderen, met ccleaner de boel opschonen en via google zijn nog wel wat meer tips te vinden om windows op te schonen. Lijkt mij een betere oplossing.

De beste oplossing is natuurlijk om windows in zijn geheel te verwijderen.........
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: In dual boot Windows opschonen met behoud van Mint

Berichtdoor Lucien » Vr 09 Nov 2018, 12:58

Ik gebruik regelmatig Ccleaner, AdvancedSystemCare en Schijfopruiming, maar W vervuilt al bij iedere opstart door alle updates die je krijgt. Het is nu zo dat als ik iets aanklik het minstens veertig seconden duurt voor het reageert. En ik gebruik Windows hoofdzakelijk omdat ik mijn Mio en Tomtom alleen via W kan updaten. Ik wil mijn oude Mint versie op deze desktop niet verknallen, want daarop werkt mijn Samsung laserprintertje. Als ik een nieuwe versie installeer (zoals op mijn laptops) werkt de Samsung driver niet meer.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: In dual boot Windows opschonen met behoud van Mint

Berichtdoor peer » Vr 09 Nov 2018, 15:04

snap ik, ik heb een oud laptop waarop ik windows 7 heb staan. Het eerste dat ik gedaan heb is zoveel mogelijk verwijderen, automatische updates uitzetten en zoveel mogelijk services uitzetten. Deze laptop is ook alleen voor dingen die onder linux niet kunnen zoals update van navigatiesystemen.

Als je windows opnieuw installeerd dan blijft linux gewoon staan. Wel even opletten dat je goed aangeeft waar je windows wil herinstalleren. Probleem is wel dat je daarna linux niet meer kan opstarten maar het is er wel. Met de super grub 2 iso of de bootrepairdisk iso kun je dit weer corrigeren, In beide gevallen even downloaden en op usb-stick zetten.

bootrepairdisk werkt automatisch. het zoekt naar de beste oplossing en installeert grub. (lang geleden dat ik dit gebruikt heb maar het werkt)
super grub 2 kijkt welke systemen aanwezig zijn. Je kan dan linux straten. Eenmaal in linux geef je de opdracht sudo grub-install //dev/sda.
Daarna kan je de pc weer gewoon opstarten met linux als hoofd-os.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten