Grubmenu verandert in volgorde na update.

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Ma 07 Jan 2019, 19:51

Joan schrijft: "Een drive of schijf is geen partitie, verwissel die twee nooit. Een partities is een partje op een opslagapparaat zoals hdd, ssd, usbstick, SDkaart enz."
Dat was mij al duidelijk Joan, maar pederoco schrijft partitie waar hij volgens mij schijf bedoelt. Daar kwam ik later pas achter want als iemand partitie schrijft ga ik
er ook vanuit dat hij partitie bedoelt en dus werd mijn commando sda3 i.p.v. sda, waardoor ik in de problemen kwam.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor Joan » Di 08 Jan 2019, 03:40

Het is de basis om met opslag-apparaten in de terminal te werken. Vandaar dat ik het aangegeven heb.
Het is uiterst gevaarlijk voor een systeem als men klakkeloos commando's overneemt als men niet weet wat ermee gebeurt en kan het een bom in je systeem worden.

Ik raad altijd aan om in het begin alleen met de standaard programma's te werken en probeersels in een speciaal daarvoor geïnstalleerde Linux Mint versie te doen, en dan nog beter op een ander apparaat.
Iedereen kan een typefout maken en gaat er iets fout dan is de kans op grote problemen in het hoofdsysteem beperkt.

Als ik schrijf 'sudo install-grub /dev/sda' of 'sudo grub-instal /dev/sda' kan dat geen kwaad maar 'sudo grub-install /dev/sda1' kan grote vervelende gevolgen hebben. Iemand die dat niet weet of niet door heeft en klakkeloos overneemt komt in een systeemmoeras.

SUDO, Sleutel Uit De Onderwereld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten