Mint boot niet meer na Grub update

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
FransC
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 24 Nov 2018, 14:48

Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor FransC » Za 24 Nov 2018, 15:35

Beste mensen, sinds enkele maanden gebruik ik Mint 19 Cinn. met plezier.
Sinds jaren gebruik ik al Ubuntu en Xubuntu.
Gisteren, 24 nov, kreeg ik op mijn desktop een update van Grub en heb deze geïnstalleerd.
Het gevolg is rampzalig: de computer start niet meer op.
Na het inschakelen krijg ik nu een grub menu te zien (2.02)
Hier staat ubuntu op en memtest.
Als ik voor Ubuntu kies krijg ik even het mint vignet te zien en daarna de volgende melding:

-----Couldn't get size: --------
-----MODSIGN: Couldn't get UEFI db list
-----Couldn't get size: --------- (de streepje zijn cijfers)

Dan nog een berichtje over BusyBox en daarna:

(initramfs) prompt

Ik kan er geen kant mee uit, is dit een Grub fout?
Heb geprobeerd met computertip/6? Grub te herstellen maar ik loop tegen een fout aan (UEFI?)
Op internet kan ik niet vinden dat anderen dit probleem hebben.
Heb een Super Grub2 Disk gemaakt. Die kan ik opstarten maar als ik voor Ubuntu kies krijg ik opnieuw het bovenstaande verhaal.
Het erge is dat ik Thunderbird er op heb staan met al mijn mail, anders deed ik wel een schone herinstallatie.

Mijn desktop heeft een gigabyte moederbord met een i5 en 8 Gb geheugen.
Mint is het enige geïnstalleerde systeem, geïnstalleerd vanaf een usbstick ("automatisch")
Als ik met Gparted kijk zie ik maar 2 blokken sda 1 en 2.

Heeft iemand een idee voor redding?

bvd Frans
FransC
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 24 Nov 2018, 14:48

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor FransC » Za 01 Dec 2018, 15:42

Probleem opgelost!
Ben 2 dagen bezig geweest en uiteindelijk een suggestie gevonden die werkte.
Op een andere computer heb ik een installatie schijf gebrand van een ubuntu 18 server versie, daar staat een recovery keuze mogelijkheid op.
De cd was er even mee bezig, maar het was een geweldig moment toen alles het weer deed!
Je kan zo verdomd weinig als je computer niet wil opstarten.
Misschien hebben anderen ook iets aan deze oplossing.

Dit bericht heb ik een week geleden gepost, ik weet niet wanneer het bericht op het forum verschenen is maar het heeft volgens mij wel een aantal dagen (week?)geduurd.
Vandaar mijn late reactie, ik dacht dat er iets mis gegaan was met mijn post.
fdenys
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 19 Mar 2016, 17:32

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor fdenys » Zo 02 Dec 2018, 06:10

Ik zie dit nu pas, maar ..heb je niet geprobeerd je systeem met Timeshift terug te zetten?
Dus Timeshift vanaf live-usb.
In dit soort situaties heeft Timeshift me nooit in de steek gelaten en het is in een paar minuten geregeld.
frits

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor frits » Zo 02 Dec 2018, 09:48

Dit "Gisteren, 24 nov, kreeg ik op mijn desktop een update van Grub en heb deze geïnstalleerd." vind ik vreemd.

Ik heb deze melding nog nooit gezien, tenminste niet vanuit een software update.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor Peterbeter » Zo 02 Dec 2018, 12:43

@fdenys: Als je Mint niet kunt opstarten kun je natuurlijk ook geen timeshift doen lijkt me zo.
@FransC De nieuwste Grub zat inderdaad (eer)gisteren ook bij mijn updates. Hier geen enkel probleem gezien.
Uit het verhaal meen ik op te maken dat je de Mint installatie hebt gedaan voor de hele schijf. Daarbij wordt ook een (U)EFI partitie aangemaakt, vandaar 2 partities sda. Heb hier ongeveer dezelfde installatie met Mint 19 cinnamon.
Uit de foutmelding lees ik dat er mogelijk op de EFI partitie iets fout zat.
Wil graag meer weten over de recovery mogelijkheden van Ubuntu 18 server editie. Wat voor handelingen doet deze om de mankerende installatie te herstellen? In de documentatie van die editie kon ik niets vinden. https://help.ubuntu.com/18.04/serverguide/index.html.nl
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor emvedeesje » Ma 03 Dec 2018, 10:29

Als je Mint niet kunt opstarten kun je natuurlijk ook geen timeshift doen lijkt me zo.
Toch wel.
Start een Live-sessie op vanaf een USB en start Timeshift vanuit het Menu.
-stel de locatie in
-kies de Momentopname om een Restore te doen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor Peterbeter » Ma 03 Dec 2018, 13:39

Als je Mint niet kunt opstarten kun je natuurlijk ook geen timeshift doen lijkt me zo.
Toch wel.
Start een Live-sessie op vanaf een USB en start Timeshift vanuit het Menu.
-stel de locatie in
-kies de Momentopname om een Restore te doen.

groeten van Michael
Michael dat is een heel handige tip die ik nog niet kende; mijn dank. Ik zit ook pas een paar maanden op Mint en heb (gelukkig) nog geen noodzaak gehad voor een Timeshift.
Vraag blijft wel of met Timeshift het probleem van topic starter FransC zou zijn opgelost...
Het probleem leek immers op een verandering op de EFI partitie; misschien is er een andere UUID gegeven aan die partitie; heb ik ook wel eens gehad en moest toen fstab aanpassen.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor emvedeesje » Ma 03 Dec 2018, 17:47

Het probleem leek immers op een verandering op de EFI partitie; misschien is er een andere UUID gegeven aan die partitie; heb ik ook wel eens gehad en moest toen fstab aanpassen.
Heb hier geen computers met een EFI-partitie, doch ik vond hierin: https://github.com/teejee2008/timeshift
EFI - EFI systems are supported. Make sure that /boot/efi partition is selected for mounting before restoring snapshots (application will do it automatically).
Het Mounten waarover hier de tekst gaat, zal nodig zijn als je de Timeshift restore start vanaf een Live-USB.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
fdenys
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 19 Mar 2016, 17:32

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor fdenys » Za 08 Dec 2018, 19:32

Het is echt heel eenvoudig hoor, heb dit al zo vaak gedaan

Als je systeem niet meet boot zijn er verschillende mogelijkheden dat met bv Timeshift op te lossen.
Ik neem aan dat je een live usb disk van Mint bij de hand hebt. Op de live Mint versie staat al standaard Timeshift.
Verder moet je wel beseffen dat Timeshift je systeem terugzet, maar in principe niet de home user files etc.
Dus altijd voor de zekerheid eerst je home dir even op een externe schijf kopieeren.
Dat kan ook met de backup utility die al in Mint zit.

Dus opstarten met je live-usb stick, als je dat nog niet hebt dus eerst je home dir mounten en backuppen.
Zorg natuurlijk ook voor een Timeshift backup op de externe schijf

Vervolgens gewoon vanaf de live-usb Timeshift opstarten en aanvinken dat ie ook grub terugzet en gewoon een restore doen.

Mocht je schijf niet willen booten na de restore, dan moet dat eerst worden hersteld.
Het simpelste kan dat door een volledige standaard install te doen vanaf je live usb.
Ook je home dir terugzetten (of bij de install aangeven dat je de homedir niet formatteert als je een separate home partitie hebt)
Vervolgens check je of hij nu wel start en de installatie is gelukt, werk ook even de updates bij.

Verdere configuratie niet nodig omdat je al je instellingen zo met de Timeshift BU gaat terugzetten.
Daarna doe je op deze nieuwe install gewoon een Timeshift restore met de backup op je externe usb schijf.

Inderdaad moet je zeer waarschijnlijk wel eerst even je fstab uuid (van je Timeshift backup op je externe schijf) bijwerken, dus de uuids in de fstab van je fresh install en van je Timesfift bu moeten 1 op 1 gelijk zijn.

Is in de praktijk echt allemaal eenvoudig te doen in het ongunstigste geval ben je in een kwartiertje klaar

groet
Fred
FransC
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 24 Nov 2018, 14:48

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor FransC » Zo 09 Dec 2018, 17:23

Allemaal bedankt voor het meedenken. Gelukkig draait mijn mint nog steeds als een zonnetje.
Bij het installeren van de updates houd ik nog wel even mijn hart vast, maar dat zal wel slijten.
Timeshift kende ik nog niet zo goed, lijkt me een uitstekende tip.
Ik heb wel geprobeerd om met de live-usb de zaak te repareren, maar ik wist niet hoe.
Termen zoals uefi, uuid en fstab zeggen mij helaas niets, dus mocht ik iets dergelijks nog eens nodig hebben dan heb ik een uitgebreide handleiding nodig.

Ik heb idd de mint installatie gedaan voor de hele schijf.
Waar ik die rescue precies vandaan heb kan ik helaas niet meer vinden, die computer waar dat op staat heb ik uitgeleend.
Op de dvd die ik gebrand heb, heb ik geschreven: Ubuntu 18 alternate dvd.
Als ik hem opstart krijg ik het volgende (Grub) menu
- Install Ubuntu Server
- OEM install
- Install MAAS enz
- Check disc for defects
- Rescue a broken system
De laatste optie heeft me dus gered. Wat die gedaan heeft weet ik echt niet.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor Joan » Ma 10 Dec 2018, 01:33

Op de LMNL wiki staat een beschrijving van Timeshift met de voor en nadelen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
FransC
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 24 Nov 2018, 14:48

Re: Mint boot niet meer na Grub update

Berichtdoor FransC » Wo 12 Dec 2018, 16:40

Dank je, ik ga kijken!

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten