Hoe een gepersonificeerde Mint 19 installatie te clonen naar andere pc's

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
fdenys
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 19 Mar 2016, 17:32

Hoe een gepersonificeerde Mint 19 installatie te clonen naar andere pc's

Berichtdoor fdenys » Zo 25 Nov 2018, 19:01

Al enige jaren gebruik ik Mint Cinnamon, op dit moment 18.3. Als 19.1 zich aandient was ik van plan over te stappen.
Dat betekent een fresh install en dus .. heel veel werk. Ik gebruik namelijk 3 vrijwel identieke PC's (Dell 9020m, met haswell i5 resp i7 cpu's en 16 Gb geheugen, en alles op SSD)
Daarnaast heb ik nog een soortgelijke pc om experimenten uit te voeren bv om andere distributies te proberen.

Mijn vraag is dus: wat is nu de juiste manier om een goed ingestelde Mint pc, met alle software, instellingen en tuning te clonen naar mijn overige 2 of 3 pc's?
Ik zie er erg tegenop om dat op 3 of 4 pc's allemaal handmatig te gaan doen. Alleen al al de onvolprezen Pjotr tuning kost me 1 dag per pc....

Dus alle systemen zijn single boot, ik gebruik geen VM, maar wel Crossover (Wine, omdat ik 2 onmisbare Windows pakketten gebruik, die perfect lopen onder Crossover (Wine)).
Wat ik heb kunnen vinden is dat je met Clonezilla systemen kan clonen, maar ik ben daar wat huiverig voor.
Maar is natuurlijk een optie, ik gebruik het al incidenteel om eens een image backup te maken.

Op mijn experimenteer pc heb ik Linux MX nu getest, en die hebben een erg mooie oplossing, je kan daar een snapshot maken van een werkend systeem (met alle settings etc) en die als live/installatie USB stick gebruiken om je systeem zo op een andere pc over te zetten.
Ook als je hardware verschilt, want het is dus een live installatie set-up.

Zakelijk is dit natuurlijk een must, dus er zijn vast tal van goede oplossingen.
Kortom hoe doe je dat onder Linux Mint?

Fred
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Hoe een gepersonificeerde Mint 19 installatie te clonen naar andere pc's

Berichtdoor DeBaas » Zo 25 Nov 2018, 22:57

Ik ga uit van Mint met 1 gebruiker.

Update/grade je Mint.
Maak een kopie van je complete /home/user map, inclusief de verborgen mappen, naar een extern medium.
In synaptic Bestand > Pakketdownloadscript aanmaken, naar extern medium.

Installeer Mint op de nieuwe PC vanaf dezelfde versie DVD/USB waarmee de eerste PC is geïnstalleerd.
Herstart nog niet de PC maar zet de kopie van /home/user op dezelfde plaats op de nieuwe PC.

Herstart de nieuwe PC en login.
Update/grade je Mint.
In synaptic Bestand > Binnengehaalde pakketten toevoegen, van extern medium.
Klik Toepassen.

Indien nodig start Stuurprogrammabeheer en voeg evt. drivers toe.

Er zijn nog andere methodes ;)
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=273712
fdenys
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 19 Mar 2016, 17:32

Re: Hoe een gepersonificeerde Mint 19 installatie te clonen naar andere pc's

Berichtdoor fdenys » Ma 26 Nov 2018, 11:23

Bedankt voor je advies en ook de interessante link. Daar kan ik wat mee.

Ik ga jouw methode zeker testen (ik heb al een separate home partitie en maak een regelmatige (externe) backup.
Dit lijkt me een goede en eenvoudige benadering.

Daarnaast spreekt me ook de methode (uit de link) aan met Timeshift.
Dus Mint via de live usb te installeren op elke pc.
Vervolgens de uuid's in de fstab van de "Timeshift master snapshot" handmatig wijzigen zodat ze overeenkomen met de juist met de live usb geinstalleerde versie.
Dan de (externe) Home partitie met rsync op de betreffende pc kopieeren.
En vervolgens de Timeshift snapshot van de "master" met de juiste uuid's restoren.
Tenslotte de hostnames handmatig aanpassen

beide methodes zal ik dus tzt gaan testen alvorens op Mint 19.1 over te gaan.
Bedankt "DeBaas" voor je aandacht

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten