Opstarten wordt afgebroken

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Opstarten wordt afgebroken

Berichtdoor JanKol » Wo 05 Dec 2018, 21:27

Sinds gisteren heb ik het volgende probleem met Mint 18.3: Als ik de computer aanzet begint alles normaal tot het Mint-vignet verschijnt. Gewoonlijk zie ik er dan vier stippen onder en na verloop van (korte) tijd krijg ik het venster waarin ik het wachtwoord moet typen. Nu stopt alles bij het Mint-vignet zonder de vier stippen en dan verschijnt alleen een knipperend streepje. Ook na een uur is er niet meer te zien.

Ik vrees dat het opstartgedeelte van Mint op één of andere manier van slag is en zou graag weten hoe dat te herstellen. In het uiterste geval misschien Mint opnieuw installeren, maar hoe red ik dan mijn data (Documenten e.d.), want die wil ik niet graag kwijt al staat er veel in de Dropbox en Google Drive, maar net niet helemaal alles?

Alvast dank voor de hulp
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Opstarten wordt afgebroken

Berichtdoor dirkjanl » Wo 05 Dec 2018, 21:46

Wat de documenten betreft: Je zou met een live cd of USB kunnen opstarten en dan je documenten kopiëren naar een usb.
En dan misschien met Timeshift een snapshot terugzetten?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Opstarten wordt afgebroken

Berichtdoor peer » Do 06 Dec 2018, 07:06

als je je data veilig gesteld hebt dan kun je ook proberen om mint opnieuw te installeren maar dan zonder de partities te formatteren.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Opstarten wordt afgebroken

Berichtdoor DeBaas » Do 06 Dec 2018, 11:41

In het opstartmenu kies voor de overige opties
kies dan voor een vorige kernel
werkt dat ook niet kies voor recovery mode.
Sta je uiteindelijk in een terminal dan kun je proberen via bijwerken je systeem weer op gang te krijgen.
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo os-prober
sudo update-grub

In mijn optiek, door hulp aan diverse Mint/Ubuntu gebruikers, ontstaan de meeste problemen door afgebroken update/grade acties, soms veroorzaakt door te kleine /, boot of uefi partities, of afsluiten van de machine voor de update/grade is afgerond.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Opstarten wordt afgebroken

Berichtdoor Joan » Do 06 Dec 2018, 20:25

En zorg ervoor dat er een goede systeem en bestanden backup is.
Systeembeackup met Timeshift werkt goed.
Bestanden backup met Reserve kopie maken werkt goed.
Deze 2 staan standaard in Linux Mint.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten