Linux installeren op externe hdd

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
mjtechnics
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 09 Aug 2018, 20:21

Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor mjtechnics » Do 13 Dec 2018, 20:35

Hallo,
Ik zou willen linux installeren op een externe hdd of usb om deze te testen en te leren kennen.
Is dat mogelijk?
Welke versie zou ik best nemen?

Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor Joan » Vr 14 Dec 2018, 19:58

Je kan het beste Linux Mint op een USB stick plaatsen (branden) en daarmee heb je een uitstekend probeermodel. Je kunt hiermee echter niets aan het systeem veranderen.
Als je het helemaal wilt proberen is installatie op elk opslag apparaat mogelijk als het groot genoeg is voor de installatie (dubbele hoeveelheid ruimte van minimale ruimte).
Welke versie je wilt gebruiken is ook afhankelijk van de snelheid en kracht van de pc. Linux Mint 19.1 is de laatste versie en daarvan is Cinnamon de meest uitgebreide.

Voor meer info hierover kun je terecht op de officiële Linux Mint site en de Linux Mint NL wiki
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
mjtechnics
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 09 Aug 2018, 20:21

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor mjtechnics » Vr 14 Dec 2018, 21:45

bedankt voor uw antwoord.
Ik ga deze eens uitproberen.
Mijn pc is een i7, dus ik denk dat het geen probleem geeft.

M.J
mjtechnics
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 09 Aug 2018, 20:21

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor mjtechnics » Zo 16 Dec 2018, 17:39

Ik heb de test versie op usb gezet en even opgestart.
Maar nu ik linux op een partitie installeren en opstarten via dual boot, daarvoor ik moet een partitie bij maken op de c schijf.
Via schijfbeheer wil ik het volume verkleinen, maar er is niet genoeg volume! Afbeelding
Hoe kan ik dat oplossen?

Bedankt

M.J.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor Joan » Ma 17 Dec 2018, 02:44

Geen afbeelding te zien. Lees Afbeelding plaatsen hoe dat wel kan.
Een drive erbij plaatsen of een externe drive/usbstick gebruiken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor nemo » Zo 30 Dec 2018, 13:34

Joan schrijft: "Als je het helemaal wilt proberen is installatie op elk opslag apparaat mogelijk als het groot genoeg is voor de installatie".
Een paar maanden geleden wilde ik LM19 op een USB-stick (32GB) installeren maar toen las ik dit: https://sites.google.com/site/computert ... rde-schijf
Daarom heb ik het afgeblazen.
Kan het nu wel of niet (zonder naderhand een hoop problemen en lastig gedoe) ?
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor VuurVosje » Zo 30 Dec 2018, 14:38

Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor Joan » Zo 30 Dec 2018, 15:25

Je kunt elke Linux distributie probleemloos op een externe opslag installeren.

Het is wel van belang dat:
- als het moet kunnen worden gebruikt als losstaand systeem, de grub startlader in de MBR van het externe apparaat moet staan en moet je bij installatie instellen voor de sd? (? is de letter van de externe opslag). Dit raad ik aan om het overal te kunnen gebruiken.
- als het wordt gebruikt als intern systeem, het externe systeem dan via een intern systeem in het grubmenu moet zijn opgenomen met sudo update-grub.
- Als het in het grubmenu van het interne systeem staat en het externe systeem is niet aangesloten, krijg je een foutmelding dat grub een partitie niet kan vinden. Dit kan je in deze situatie dat negeren, maar je kunt het externe systeem dan ook niet starten.

Je kunt een externe Linux distributie in alle situaties alleen starten als hij - is / wordt - aangesloten voordat de pc start.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor nemo » Zo 30 Dec 2018, 16:23

"- als het wordt gebruikt als intern systeem, het externe systeem dan via een intern systeem in het grubmenu moet zijn opgenomen met sudo update-grub."
Joan, kun je deze zin nader toelichten ? (Misschien kan je als voorbeeld een usb-stick nemen.)
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor VuurVosje » Zo 30 Dec 2018, 18:43

@nemo
Er zijn twee opties (zie link boven) en het is niet duidelijk wat je wilt:
- Je wilt het alleen tijdelijk testen: maak dan een Live-USB. Je start Mint dan vanaf de USB-stick, afsluiten en alles is weer weg.
- Je wilt het permanent installeren. Dat doe je doorgaans op een interne schijf (al dan niet naast andere OS'en zoals bv Win).
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor nemo » Zo 30 Dec 2018, 22:17

@nemo
Er zijn twee opties (zie link boven) en het is niet duidelijk wat je wilt:
- Je wilt het alleen tijdelijk testen: maak dan een Live-USB. Je start Mint dan vanaf de USB-stick, afsluiten en alles is weer weg.
- Je wilt het permanent installeren. Dat doe je doorgaans op een interne schijf (al dan niet naast andere OS'en zoals bv Win).
Vuurvosje, het is voor jou niet duidelijk wat ik wil. Als je mijn eerste reactie goed lees en de link aanklikt dan is het duidelijk dat het om permanent installeren gaat.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor VuurVosje » Zo 30 Dec 2018, 22:56

Oeps, sorry; ik bedoelde natuurlijk TS mjtechnics.
Ik zie nu pas dat jij dit topic hebt gekaapt...
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor nemo » Ma 31 Dec 2018, 12:51

Oeps, sorry; ik bedoelde natuurlijk TS mjtechnics.
Ik zie nu pas dat jij dit topic hebt gekaapt...
Gekaapt ?
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 31 Dec 2018, 16:16

Kan het nu wel of niet (zonder naderhand een hoop problemen en lastig gedoe) ?
Het kan zonder problemen en lastig gedoe. Je moet alleen zorgen dat Grub op de eerste harde schijf staat (default is dat zo): sda. Ik heb zelf ook een volledige Linux Mint versie + data op een USB schijf staan voor als er iets met mijn machine zou mislopen. Zo kan ik met een andere pc direct in gang als ik die laat opstarten met die USB schijf.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Linux installeren op externe hdd

Berichtdoor Joan » Di 01 Jan 2019, 16:26

"- als het wordt gebruikt als intern systeem, het externe systeem dan via een intern systeem in het grubmenu moet zijn opgenomen met sudo update-grub."

Als je het externe systeem wilt opstarten via het interne systeem, dan moet het externe systeem in het grubmenu van een intern systeem zijn opgenomen.
Start daarvoor een interne Linux Mint.
Open de terminal en type sudo update-grub.
Je externe systeem staat nu ook in het grubmenu als je de pc normaal opstart.
Als het externe systeem niet is aangesloten krijg je hiermee een foutmelding van grub, maar deze kun je negeren als je het externe systeem niet nodig hebt.

De grublader kan je het best op het externe systeem plaatsen in verband met het gebruik op een andere pc. Deze grublader wordt niet alleen gebruikt als je expliciet van dat apparaat start.
Dus bij installatie op een usb apparaat de grublader op sdc zetten als sdc de externe aansluiting van dat moment is.
Hierna maakt het later niets uit in welke usb poort je het apparaat aansluit.

Tip:
De grublader wordt ingesteld met sudo install-grub /dev/sd? (sd?= sda of sdb of sdc enz. en verwijst naar het grubmenu van dat apparaat.
Over grub kun je ook lezen op de LMNL wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten