Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Tjeerd
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 19 Mar 2018, 20:37

Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor Tjeerd » Za 15 Dec 2018, 20:52

Op mijn computer heb ik Windows plus Linux Mint. De installatie verliep probleemloos, Linux herkende Windows en ging er op mijn aanwijzingen keurig naast staan. Nu wil ik Linux Mint vervangen door een latere versie. Nu wordt alleen de oudere Linux versie herkend en wordt gevraagd of ik twee versies van Linux Mint naast elkaar wil draaien of alleen de nieuwe versie. mIn het laatste geval verdwijnen de oude bestanden. Wat het installatieprogramma echter niet zegt is of Windows dan wel behouden blijft. Als dat niet zo is zou ik eerst weer een nieuwe Windows versie moeten installeren en daarna pas een nieuwe verzie van Linux Mint. Heeft iemand een idee wat er met Windows gebeurt als ik een nieuwe versie van Linux Mint installeer?
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 08:42

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor PoppeSchuitema » Za 15 Dec 2018, 22:15

Als jij alleen de Linux partitie formatteert en daar de nieuwe Linux op installeert zal er met Windows niets gebeuren en zal gewoon blijven werken. Ik heb 3 partities 1 Windows, 2 Linux Mint, 3 Bestanden Ik heb onderlaatst mijn Linux vervangen door Mint 19 en de Linux partitie geformatteerd, dat heeft geen consequenties gehad voor Windows en de bestanden
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 21-1 Cinnamon-Ulyana ;
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor Peterbeter » Za 15 Dec 2018, 22:16

Hier ken ik maar één advies:
Leest u eerst even wat Pjotr hierover vertelt. Een heel nuttige site waarmee veel mensen zijn geholpen.
https://sites.google.com/site/computert ... leren-mint
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 08:42

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor PoppeSchuitema » Za 15 Dec 2018, 22:23

Hier ken ik maar één advies:
Leest u eerst even wat Pjotr hierover vertelt. Een heel nuttige site waarmee veel mensen zijn geholpen.
https://sites.google.com/site/computert ... leren-mint
Inderdaad dat was ik er nog vergeten bij te zetten
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 21-1 Cinnamon-Ulyana ;
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 22 Dec 2018, 15:40

Het is inderdaad zo dat je manuele partitionering dient te kiezen. Daarin zal je de bestaande linux-partitie moeten aanvinken en de bestaande swap-partitie (gebruik deze partities). Je krijgt dan als bevestiging dat je in die partities zal gaan installeren. Het verandert niets aan je windwos-systeem.
KrisDS
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 28 Dec 2018, 13:57

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor KrisDS » Za 29 Dec 2018, 10:16

Heb Mint 18 Xfce nieuw geïnstalleerd naast Windows. Nu blijkt ook de oude versie 17 nog aanwezig. De 3 systemen werken. Kan dit problemen opleveren? Zal ik opnieuw installeren of kan ik de schijfindeling wijzigen zonder nieuwe installatie?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 31 Dec 2018, 07:36

Je kan de 3 systemen laten, ze zullen niet interfereren - dus geen problemen opleveren. Als je versie 17 niet meer nodig hebt en je hebt voldoende ruimte op je harde schijf kan je die partitie gebruiken om een nieuwere versie op te zetten. Zo blijft telkens je vorige systeem aanwezig en kan je daarop terugvallen als er iets misloopt.

Als je dat niet wil kan je die partitie wissen met GParted en eventueel de partitie waar nu versie 18 op staat vergroten.
KrisDS
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 28 Dec 2018, 13:57

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor KrisDS » Ma 31 Dec 2018, 12:42

Goed idee. Dan kan ik proberen of versie 19 werkt. Bedankt voor de reactie.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor JosVa » Di 15 Jan 2019, 13:00

Ik heb XP,W7 en W10 naast LM18 op mijn multiboot PC. Als ik de LM19 DVD draai dan werkt de PC goed maar ik krijg niet duidelijk of de multiboot ook goed werkend bewaard blijft als ik de LM18 partitie gebruik om hierop LM19 te installeren. LM19 vraagt mij namelijk nogal vaag waar/hoe ik de boot wil starten (als ik het goed begrijp?).
Nou lees ik hier dat het wel goed zal gaan maar is er te verwachten dat er een LM19 versie komt die gewoon de LM18 vervangt en alle LM18 data en voor LM19 bruikbare settings gewoon intact laat??
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor JosVa » Wo 16 Jan 2019, 10:51

Oke, het is gelukt. Blijkt een beetje te lopen als eerder onder LM17 en LM18. Weliswaar is niet meteen duidelijk wat er met "de root is niet gedefinieerd" bedoelt wordt maar door alleen op de Linux paritie te klikken en daar opties te kiezen, worden de Windows partities mooi ontzien.

Ben nu 1,5 uurtje verder. Wat opvalt is dat de LM18 settings ook overgenomen worden. Moest wel een reserve toetsenbord en muis aansluiten omdat de KVM crashte. En moest nog effe melden dat ook het 1920x1200 beeldscherm via die KVM aan VGA-1 hing. Dat ging via copy/paste uit de daartoe opgeslagen documenten van LM18 in een flits. Nu wordt ook de KVM perfect herkend net als de HPlaserjet na wat rommelen.
Ga nog even prutsen aan de vormgeving. Zit nu weer met dat tegenwoordig helaas erg gangbare probleem van grijze letters op witte ondergrond! Wie dat nou weer bedacht heeft?????
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor JosVa » Ma 21 Jan 2019, 07:18

Het aanpassen van het achtergrondscherm tijdens login is weer een beetje anders maar lukte uiteindelijk toch.
Waar ik nu nog steeds mee zit is dat Thunderbird onder Mint v19.1 de instellingen van Mint v18.3 maar deels overneemt. De email/server settings lopen goed MAAR de inhoud van de "local folder" wordt niet meer getoond. Deze "local folder" staat op een Windows partitie en werd onder Mint v16,17 en 18 gewoon samen door Thunderbird onder Mint en Windows herkent en gebruikt. Maakte niet uit welk OS ik draaide. Moet wel zeggen dat Thunderbird onder Mint v18.x wel nog eens emails op de servers vond die ik onder Windows allang verplaatst had naar de "local folder" maar verder liep alles bij beide synchroon. Nu kan ik de subfolder "test" die ik in Mint in de "local folder" gemaakt heb wel in Windows zien maar daar geen emails naar kopieren onder Thunderbird.
Moet ik aannemen dat Mint v19.1 de folders anders gebruikt dan Mint v18.3?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor JosVa » Vr 25 Jan 2019, 10:52

Niemand een idee?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor Joan » Vr 25 Jan 2019, 19:18

De verwijzing naar de TB folder geschied door het nummer in het .thunderbird/profiles.ini bestand. Dit nummer correspondeert met het nummer van de e-mal map.
Als dat in Windows anders is dan in Mint krijg je ook verschillende resultaten. Je kunt het nummer in profiles.ini aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor JosVa » Di 29 Jan 2019, 13:30

Ben er nog niet uit maar speel er wel veel mee.
Met Mint v19.1 zou je Mint v18.3 niet kunnen upgraden maar wel vervangen. Heb ik gelezen. Nou, klopt niet helemaal. Mint v19.1 neemt na overschrijven van Mint v18.3 wel allerlei folders en files en dus ook settings over.
MAAR
Gebruikt deze daarna ofwel goed, anders of niet. Thunderbird uit v19.1 herkent de restanten van v18.3 deels wel goed of anders en/of niet. Zo zijn de serverinstellingen voor de accounts wel correct en goed werkend maar de lokale folders en files worden wel gevonden als je met properties zoekt en seleceteert maar na herstarten NIET gebruikt. De inhoud van de "local folders" en dus ook alle files verdwijnt in Thunderbird maar is wel nog leesbaar met bijv. LibreOffice.

Ik denk dat de oplossing wordt dat ik de Mint en swap partities geheel formateer en dan Mint v19.1 opnieuw en nu wel schoon nog eens installeer.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Nieuwere versie van Linux Mint installeren naast Windows

Berichtdoor Joan » Di 29 Jan 2019, 14:36

Er zit veel verschil tussen 18.x en 19.x.
Waarschijnlijk kan je alleen goed upgraden als je van 18.3 naar 19 en daarna van 19 naar 19.1 gaat.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten