na gebruik windows 10 krijg ik grub niet meer te zien

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
mintzoekertje
Junior
Junior
Berichten: 35
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2017, 11:57

na gebruik windows 10 krijg ik grub niet meer te zien

Berichtdoor mintzoekertje » Ma 31 Dec 2018, 15:41

Gebruik mint Cinnamon nu 2 jaar naar grote tevredenheid. Af en toe gebruik ik windows 10 om met het progje Magix aan films te werken. Vaak update dan win 10 en als ik daarna opstart krijg ik Grub niet meer te zien en zo ook laatst na een vastloper in Magix. Harde shutdown is dan de enige weg. Ik heb eerst het forum doorzocht, maar van dit probleem vond ik niet anders dan de verwijzing naar de site die ons verteld hoe grub te repareren en te proberen mint weer aan het werk te krijgen. Alle stappen doorlopen, maar de melding (zwart scherm) toets Contrl+D blijft dan terug komen. Dus dan maar de 1 jaar oude image terug zetten met Clonezilla. Natuurlijk voordien met de mint USB alle belangrijke bestanden (mail ed) veilig op de externe harde schijf gezet. Overigens werk ik ook met Virtual box (win 98 en XP) Vraag aan iemand die meer weet dan ik: wat maakt dat het dual boot opstarten af en toe mislukt en kan ik windows 10 met in ieder geval Magix ook virtueel gebruiken. M.a.w.Is de verwerking van films HD goed mogelijk in Virtual box + win 10? Mogelijk iets instellen in BIOS? (UEFI)
Wie het kleine niet eert doet het grote verkeert :-x
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: na gebruik windows 10 krijg ik grub niet meer te zien

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 31 Dec 2018, 16:25

Ik weet niet waarom Windows 10 het boot record (soms) overschrijft. Mogelijk kan daar iemand anders op antwoorden. Je schrijft "af en toe". Dat wil zeggen dat je af en toe iets anders doet (manier van afsluiten?) of dat Windows iets activeert na een aantal keren starten (één of ander schijfherstelprogramma in Windows - ...). Als je Windows maar af en toe gebruikt zet dan zoveel mogelijk af - zeker defagmentering en andere 'herstel'-programma's.

Je kan zeker Windows 10 in een virtual machine gebruiken én verwerking van films en dergelijke.
Gebruikersavatar
mintzoekertje
Junior
Junior
Berichten: 35
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2017, 11:57

Re: na gebruik windows 10 krijg ik grub niet meer te zien

Berichtdoor mintzoekertje » Ma 31 Dec 2018, 19:20

De moeilijkheid is dat ik er de vinger niet kan opleggen wanneer windows Grub beschadigd, Bij normaal afsluiten van windows start Mint wel goed op. Maar zo af en toe gaat het mis. Merkwaardig ook (vanmiddag) dat de computer eerst langdurig opstart en komt dan met een zwart scherm met de mededeling toets control + D. Daarna druk ik langdurig op de startknop van de PC en om deze uit te zetten. Daarna weer de PC met startknop aan zetten en dan werkt alles weer. Is als of het geheugen eerst leeg moet worden gemaakt zo lijkt het. Ga ik windows 10 virtueel instaleren. Geeft allen weer veel gedoe met licenties van Magix als dat daar ook word geinstalleerd.
Wie het kleine niet eert doet het grote verkeert :-x

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten