installatie 19.1 vanaf bootable USB

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Zo 20 Jan 2019, 22:18

Na downloaden ISO deze via balenaEtcher, zoals aanbevolen op de website, op de USB gezet. Vervolgens op een ontzettend kale laptop, DELL Latitude E5510 geïnstalleerd maar na de eerste keer was er al een error. Iets met grub. Ook het menu werkte niet helemaal en kon niet eens afsluiten. Na harde reset nog een keer de installatie gedaan en toen was het menu wel in orde.
Er moest ge-restart worden . . . gedaan en met de mededeling om de USB te verwijderen start de laptop opnieuw op maar wederom een error.
error: invalid arch-independent ELF magic
Entering rescue mode . . .
grub rescue


Nou heb ik wat gegoogled maar kom er niet uit van ook het opnieuw installeren van grub werkt niet.
Ook las ik ergens iets dat de opstart op de USB staat en warempel als ik de USB er in steek start alles goed op.
Echter dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn!
Moet ik dan niet van een bootable installeren?
Hoe dan wel na het downloaden van de ISO?

Ik zit ook niet de hele dag achter de PC dus als er niet meteen een reactie van mijn kant is . . .
Alvast bedankt voor enige zinnige informatie hoe hier mee om te gaan.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor emvedeesje » Di 22 Jan 2019, 12:07

Opgelet, raak de pedalen niet kwijt.

Op de USB staat inderdaad een GRUB, anders zou deze niet opstarten.
En telkens je de USB erin steekt en opstart, dan wordt opgestart van deze USB en werk je onder het OS dat op deze USB geïnstalleerd staat, en NIET op wat je voordien geïnstalleerd hebt.

Bij het installeren van Linux vanuit een USB/DVD komt in de instellingen een moment waar je moet kiezen waar de opstartlader moet komen.
Hier moet je opletten: standaard staat daar een schijf aangeduid, doch je moet nazien of dat de schijf is welke in BIOS ingesteld staat als de eerste schijf waarvan opgestart wordt.
Het gaat hier wel over de fysieke schijf, NIET een partitie.

Als je een computer hebt met 2 schijven, dan wordt sda deze welke aan het laagste poortnummer hangt op het moederbord, sdb de volgende.
En als je in dit vb. wil hebben dat het systeem zou opstarten vanaf sdb, dan moet je de BIOS instellen op te starten van de 2de schijf, en in Linux de opstartlader laten installeren op deze.
Doch standaard zal het wel zo zijn dat in BIOS ingesteld staat om van die eerste schijf op te starten, dus laat je de opstartlader installeren op de eerste schijf.

De website welke je aanhaalt toont klaar en duidelijk hoe je een installatie doet.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Di 22 Jan 2019, 23:56

Hallo Michael,

Beetje dom van mij om niet verder te kijken op die website omtrent de installatie. Ik was daar gekomen met een zoekopdracht omtrent de bootable USB en het daar bij gelaten.

Ik heb nu de installatie procedure bekeken maar ik weet zeker (de HDD was echt helemaal leeg omdat het een refurbished apparaat is) dat ik het deel, waar ik kan bepalen, waar ik kan kiezen waar de opstartlader moet komen, nergens tegen ben gekomen. Ook niet in de beschrijving van de genoemde website.
Feitelijk heb ik de beschreven procedure gewoon gevolgd. Middels dubbel click een installatie gedaan.

Gezien er van de USB moest worden geboot had ik de USB als eerste in de boot lijst geplaatst met F2: is de setup of wel BIOS.
Dit nu terug gezet, maar helpt niet omdat er een Life-versie op de HDD/USB staat.
Er is echter ook een F12 eenmalige bootmenu sequence mogelijkheid. Was wellicht beter die te gebruiken achteraf gezien denk ik.
Omdat opstarten met de USB in de laptop mij niet meer brengt bij het installatie menu, heb ik de USB opnieuw vanuit de iso bootable gemaakt in de hoop dat het installatie menu weer zou verschijnen. Helaas . . met de HDD in de set-up als eerste moet met de F12 wel elke keer de USB als bootoptie gekozen worden.
Wat ik ook probeer er is geen installatie optie meer op het scherm te krijgen.
Wel een ander menu, door opnieuw F12 te gebruiken tijdens het aftellen van Mint.
Hierin staat de OEM installatie welke in uiteindelijk heb gedaan. Dat herstarten, na het verwijderen van het installatie medium gebeurt niet automatisch en ik heb geen idee hoe dit te doen. Een aantal pogingen met Ctr-Alt-Del, de power knop levert geen resultaat.

Ik zit dus feitelijk vast . . . ofwel, ben de pedalen kwijt
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor emvedeesje » Wo 23 Jan 2019, 10:31

Je verhaal over F12 enz heeft hier niets mee te zien.
Als je in het BIOS de volgende opstartvolgorde had ingesteld: 1=USB 2=HD dan hoef je daar niet meer aan te komen.
Steekt er een USB in bij het aanzetten, dan wordt daarvan opgestart.
Zit er geen USB in bij het aanzetten, dan wordt automatisch opgestart van de HD.

Het kan maar zo eenvoudig zijn.
Feitelijk heb ik de beschreven procedure gewoon gevolgd. Middels dubbel click een installatie gedaan.
Op het einde is er dan een volwaardige OS op die harde schijf geïnstalleerd.
Dan moet de computer gestopt worden, de installatie LIVE-USB verwijderd worden, en moet de nieuwe OS opstarten bij het aanzetten van de computer.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Wo 23 Jan 2019, 11:19

Beste Michael,
Ik moet u helaas teleur stellen in uw laatste woorden.
Het gaat helemaal zoals u zegt maar na het verwijderen van de USB komen er verschillende error meldingen.

De eerste keer opstarten na verwijderen USB:
error: file /boot/grub/i386-pc/normal.mod not found
Entering rescue mode . . .
grub rescue>


De tweede keer opstarten zonder USB:
error: invalid arch-independent ELF magic.
Entering rescue mode . . .
grub rescue>


Het lijkt dus een wat dieper probleem.
Heeft u daar advies of een oplossing voor?

Groet - Marco
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Joan » Wo 23 Jan 2019, 14:15

Steek de usb met de live versie in de pc en start daarmee op.
Deel met Gparted de drive opnieuw in.
Start de Installatie van Linux Mint.
Na installatie de pc afsluiten en usb verwijderen.
Opnieuw opstarten (er komt waarschijnlijk geen grubmenu omdat er maar een Linux is geïnstalleerd.)
Toets je wachtwoord (als je dat bij installatie hebt ingesteld)

Klaar.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor emvedeesje » Wo 23 Jan 2019, 15:03

Zelf kan ik hier niet meer verder.
googelen met die boodschappen geeft resultaten die boven mijn pet gaan.

Vergeet niet deze te bekijken: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

Met je genoteerde meldingen kan er wellicht iemand anders raad geven.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Joan » Do 24 Jan 2019, 00:05

Er zit duidelijk iets erg scheef in de geïnstalleerde distributie.
Controleer eerst de distributie die je hebt gedownload op fouten.
Probeer daarna of alles werkt met de live versie.
Installeren daarna opnieuw.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Do 24 Jan 2019, 00:17

@Michael; bedankt zover, maar dat googlen had ik zelf ook al gedaan. Als daar wat te vinden was had ik niet het forum geraadpleegd.

@Joan; opstarten was geen probleem.
Vervolgens de HD met 100GB verkleind en heb nu een stuk unallocated.
Mijn vraag was meteen: Hoe krijg ik dat als tweede partitie geformatteerd voor data?
Ik heb dit deel met wat experimenteren in de installatie zover gekregen dat dit voor de data onder /home gealloceerd werd en het bestaande deel als ext4 onder de / als mount point.

De opdracht voor “Het starten van de installatie van Linux Mint” had iets duidelijker gemogen voor mij want ik heb dat eerst 3x zonder en toen nog een paar keer met de USB geprobeerd.
Uiteindelijk zag ik het in het menu staan onder Administration. Later zelfs nog op de desktop. Je ziet dat het niet voor iedereen 1-2-3 duidelijk is waar te kijken.
Dus: Instaleren nadat de live versie opgestart is!
(Zoals het forum richtlijnen schijn te hebben voor duidelijke vragen opstellen, zou er wellicht ook voor duidelijke antwoorden iets moeten komen)

Anyway, de gehele installatie weer doorlopen, krijg aan het eind de mededeling dat ik moet restarten en dat alle wijzigingen daarvoor gedaan, niet worden bewaard.
Vervolgens de melding om de USB te verwijderen en Enter te geven, de laptop start weer op en . . . . . see-it weer die error melding omtrent arch-independent ELF magic.

Weer opnieuw met de USB opgestart en nogmaals de installatie gedaan maar nu met optie 2; alles erasen.
Na lang wachten opnieuw de melding “Installation has finished, . . . . . will not be preserved” en de opdracht Restart Now. USB eruit Enter . . . . . en helaas wederom de error op het scherm !!!!!

Niks klaar dus!
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 24 Jan 2019, 08:55

Ik weet niet of dit helpt, maar ik had een tijdje geleden een installatie die ook langs geen kanten wou lukken. Tenslotte vond ik in de BIOS een optie, als ik mij goed herinner: "Secure boot". Dat heb ik gedisabled en daarna werkte de installatie.

Hier vind je wat uitleg erover: https://docs.microsoft.com/en-us/window ... ecure-boot
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor emvedeesje » Do 24 Jan 2019, 09:43

(Zoals het forum richtlijnen schijn te hebben voor duidelijke vragen opstellen, zou er wellicht ook voor duidelijke antwoorden iets moeten komen)
Mijn ondervinding is al meer dan 50 jaar dat een probleem duidelijk voorstellen soms moeilijker is dan de oplossing.
Waarmee ik wil zeggen: als het niet samenhangend, correct en duidelijk voorgesteld wordt komen natuurlijk antwoorden die niet relevant zijn, met een heel kleine kans dat er toch een oplossing tussen zit.

Verder zijn mensen "gewoontedieren" en verwachten ze wat ze gewoon zijn uit een ander OS, en gaat het daarom niet.
En bijna steeds wordt niet grondig bekeken wat op het scherm staat, en wordt er geklikt omdat het moet vooruitgaan. (Ik betrap mezelf er ook soms op)
Er gaat dus heel veel goedbedoelde duidelijke info verloren.
En ook: wie leest er nog handleidingen? Iets nieuws wil je zo rap mogelijk gebruiken... Dat doen we waarschijnlijk allemaal.

En tot slot.
De eerste keer een OS op een bepaalde computer installeren is steeds een onderneming.
15 jaar geleden was er enkel de aloude BIOS, en was er geen probleem.
Doch vandaag met UEFI is dat ingewikkeld geworden.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Do 24 Jan 2019, 12:59

Ik weet niet of dit helpt, maar ik had een tijdje geleden een installatie die ook langs geen kanten wou lukken. Tenslotte vond ik in de BIOS een optie, als ik mij goed herinner: "Secure boot". Dat heb ik gedisabled en daarna werkte de installatie.

Hier vind je wat uitleg erover: https://docs.microsoft.com/en-us/window ... ecure-boot
Ik kan dit niet vinden in de BIOS (F2) van mijn dell Latitude E5510
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Joan » Do 24 Jan 2019, 21:30

Wat ik niet even snel kan vinden is of de pc 32bit of 64bit is.
Als de distro 64bit is en de pc 32bit werkt het ook niet.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Do 24 Jan 2019, 22:26

Er zit duidelijk iets erg scheef in de geïnstalleerde distributie.
Controleer eerst de distributie die je hebt gedownload op fouten.
Probeer daarna of alles werkt met de live versie.
Installeren daarna opnieuw.
Ik vermoed dat je gelijk hebt, want ook op een tweede refurbished laptop komen dezelfde errors.
Heb dus maar opnieuw gedownload en met het programma Schijfkopieerschrijver voor USB gemaakt op de machine met Mint17 welke daar standaard in lijkt te zitten onder Hulpmiddelen.
Ik verwacht dus dat dit correct gebeurt is want ik krijg een melding dat er gecontroleerd is.

In een tweede laptop gestoken en na de hele procedure doorlopen te hebben, een restart ingezet en USB verwijderd en . . . .het duurt even, een lange tijd alleen het logo maar dan . . zowaar het staat er op.
De eerste laptop weer gepakt, USB er in en de installatie uitgevoerd. Weer errors /// nog een keer geprobeerd nadat ik de harde schijf opnieuw had ingedeeld én geformatteerd. Er wordt nog steeds gevraagd of ik de ene Mint19.1 naast de andere wil zetten. Er staat dus wel degelijk iets op HD.
Vreemd is ook dat de error na eerste en de tweede installatie verschillen zoals ik al eerder heb gemeld.
Anyway . . .ik geef het op voor deze laptop.
Wellicht dat de live versie voor elke installatie opnieuw op de USB als bootable moet worden gezet maar dat zou ik vreemd vinden. Dan zou die zichzelf hardware afhankelijk hebben gemaakt. ;)

Als iemand nog ideeën heeft over die errors dan lees ik dat hier nog wel.
Mocht ik toch nog een oplossing hebben gevonden voor die tweede laptop meldt ik het hier ook wel.
Anders moet er maar een keertje W7pro op.
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Do 24 Jan 2019, 22:38

Wat ik niet even snel kan vinden is of de pc 32bit of 64bit is.
Als de distro 64bit is en de pc 32bit werkt het ook niet.
Hier had ik ook al aan zitten denken maar als ik de processor {intel(r) core(tm) i3 cpu m 370 @ 2.40 ghz}, zoals vermeld in de setup google, dan lijkt het toch een 64 bits te zijn.
Met het gegeven dat van 2 exact dezelfde laptops er eentje faalt, lijkt deze veronderstelling ook niet te staven.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten