wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor linuxcar1 » Do 24 Jan 2019, 12:03

Hallo
Ben de gelukkige eigenaar van een nieuw speeltje, de Panasonic toughbook CF-18.
Nou zit hier momenteel windows xp op en zou deze graag willen vervangen voor een linux distro.
Na wat searchen on the web kwam ik een website tegen waarop word getoond hoe succesvol xbuntu 16.04 word geïnstalleerd in kleine stappen.
https://www.youtube.com/watch?v=oGDilnSzzEk
(ook worden de problemen zoals niet werkende knoppen en touchscreen opgelost met duidelijke instructies)

Maar zelf ben ik al jaren een Mint gebruiker en vroeg mezelf af of het niet handig is om hierbij te blijven.
aan de andere kant zullen wel na de installatie dezelfde problemen opduiken en vraag ik mezelf af of je met dezelfde handelingen zoals bij xubuntu deze problemen kunt oplossen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor Joan » Do 24 Jan 2019, 21:11

De standaard specificatie geeft niet veel ruimte.
Je kunt proberen of de live versie van xfce 32bit er op werkt, dat is de kleinste Linux Mint en geschikt voor oudere pc's.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor peer » Vr 25 Jan 2019, 08:47

ik kan me voorstellen dat mint met xfce ook nog aan de zware kant is.
Zelf heb ik een oude eeepc en een oude toshiba (beide oorspronkelijk met winxp) waarop ik geëxperimenteerd heb met verschillende distributies.
eeepc: mint xfce (tw zwaar) -> peppermint (beviel redelijk goed) -> android-x86 (prettig in gebruik) -> debian 8, minimale lxde-installatie (beste ervaring tot nu toe)
toshiba: eigenlijk al vrij snel ook hier debian 8 minimale lxde opgezet. Werkt goed. Start helaas langzaam op omdat er een oude trage 2.5 IDE-hdd inzit en een ssd hiervoor is niet betaalbaar.

Je kan mint xfce, 32 proberen maar er zijn dus meer mogelijkheden bv Antix
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 25 Jan 2019, 22:38

ik kan me voorstellen dat mint met xfce ook nog aan de zware kant is.
Zelf heb ik een oude eeepc en een oude toshiba (beide oorspronkelijk met winxp) waarop ik geëxperimenteerd heb met verschillende distributies.
eeepc: mint xfce (tw zwaar) -> peppermint (beviel redelijk goed) -> android-x86 (prettig in gebruik) -> debian 8, minimale lxde-installatie (beste ervaring tot nu toe)
toshiba: eigenlijk al vrij snel ook hier debian 8 minimale lxde opgezet. Werkt goed. Start helaas langzaam op omdat er een oude trage 2.5 IDE-hdd inzit en een ssd hiervoor is niet betaalbaar.

Je kan mint xfce, 32 proberen maar er zijn dus meer mogelijkheden bv Antix
Antix is zeker weten de lichtste van allemaal.
Het had amper 5 sec opstarttijd :O

Debian 8 xfce, mint xfce, xubuntu 16.04.5 lijken mij allemaal even zwaar... (werkte overigens allemaal prima maar opstart tijd deed stuk langer over dan de Antix)
De debian 8 lxde, is daar een live versie van? die kon ik niet zo snel vinden.

Wel had ik wel wat problemen met de touchscreen en knoppen maar daar kom ik later op terug.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor peer » Za 26 Jan 2019, 07:28

ik doe een minimale installatie op mijn oude laptops, dus een kale installatie en daarna installeer ik alleen wat nodig is. Dus niet een volledige LXDE maar alleen LXDE-core met een paar noodzakelijke andere programma's.
Er is vast wel ergens wel een debian LXDE live versie te vinden maar ikweet niet waar. Als antix werkt dan is toch goed?
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor dirkjanl » Za 26 Jan 2019, 10:55

Ik was door http://www.lxle.net/ verrast op mijn oude Getac M230 rugged notebook. Heb er wel een SSD ingezet en het RAM verhoogd.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor linuxcar1 » Za 26 Jan 2019, 13:48

Ik was door http://www.lxle.net/ verrast op mijn oude Getac M230 rugged notebook. Heb er wel een SSD ingezet en het RAM verhoogd.
LXLE 16.04.4 (van live usb)
Opstart tijd 4 minuten, 40 sec.
opstart tijd random programma, dit geval libre office calc: 37 sec
afsluit tijd: 15 sec

Antix 17.3.1 (van live usb)
Opstart tijd toughbook 34 sec
opstart tijd random programma, dit geval libre office calc: 8 sec
afsluit tijd toughbook : 7 sec

Windows xp (geinstalleerd op laptop)
Opstart tijd toughbook 1 minuut 20.

hoezo LXLE een licht programma haha

vraag mij af of opstart van live usb versus geïnstalleerd op pc een verschil zit?


Mooi is de Getac M230 trouwens. Waarvoor gebruik je die?
Laatst gewijzigd door linuxcar1 op Za 26 Jan 2019, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor peer » Za 26 Jan 2019, 13:59

lxle is in mijn ogen helemaal niet zo licht.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor dirkjanl » Za 26 Jan 2019, 14:21

hoezo LXLE een licht programma haha

vraag mij af of opstart van live usb versus geïnstalleerd op pc een verschil zit?

Mooi is de Getac M230 trouwens. Waarvoor gebruik je die?
LXLE en programma's draaide goed en soepel en dat verraste mij, of het het lichtste en snelste is weet ik niet. Weet ook niet waar dat allemaal van afhankelijk is.

Goed idee om "opstart van live usb versus geïnstalleerd op pc" eens uit te proberen.

De Getac had ik gekocht omdat ik toen veel trainingen buiten in de bossen gaf waar ik een laptop bij gebruikte. Ik gebruikte onder andere de GPS module. Mijn laptop voor de Getac werd flink beschadigd omdat de hond erboven op was gesprongen toen de laptop in de laadruimte van de Berlingo stond.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor linuxcar1 » Za 26 Jan 2019, 14:46

lxle is in mijn ogen helemaal niet zo licht.
oh crap, ik dacht dat je LXLE bedoelde in je vorige post.
hoezo LXLE een licht programma haha

vraag mij af of opstart van live usb versus geïnstalleerd op pc een verschil zit?

Mooi is de Getac M230 trouwens. Waarvoor gebruik je die?
LXLE en programma's draaide goed en soepel en dat verraste mij, of het het lichtste en snelste is weet ik niet. Weet ook niet waar dat allemaal van afhankelijk is.

De Getac had ik gekocht omdat ik toen veel trainingen buiten in de bossen gaf waar ik een laptop bij gebruikte. Ik gebruikte onder andere de GPS module. Mijn laptop voor de Getac werd flink beschadigd omdat de hond erboven op was gesprongen toen de laptop in de laadruimte van de Berlingo stond.
Foei hond.. :D
Je gebruikt de Getac nu niet meer dan? (omdat je het over ' toen' hebt)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor dirkjanl » Za 26 Jan 2019, 20:06

De Getac gebruik ik nu om distro's uit te proberen. Nu draait er LM19.1 XFCE en Cinnamon op. En hij gaat mee als ik in zaaltjes presentaties moet geven. Hij kan tegen een stootje!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor linuxcar1 » Za 26 Jan 2019, 20:34

De Getac gebruik ik nu om distro's uit te proberen. Nu draait er LM19.1 XFCE en Cinnamon op. En hij gaat mee als ik in zaaltjes presentaties moet geven. Hij kan tegen een stootje!
ah zo, nou als u ooit eens de Getac wilt verkopen dan hou ik me graag aanbevolen.

Even terug ontopic:
is het ook mogelijk een live usb permanent te maken? Met andere woorden, als ik instellingen verander, dat deze ook opgeslagen blijven op de usb?
(dus dat ik niet de Distro op de laptop installeer)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor dirkjanl » Zo 27 Jan 2019, 10:15

Wat de Getac betreft, ik dek niet dat ik hem verkoop, maar bedankt voor de melding.
Wat het permanent instellen betreft, volgens mij is dat niet mogelijk, maar daar weten anderen vast meer van.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor linuxcar1 » Zo 27 Jan 2019, 15:43

De Getac gebruik ik nu om distro's uit te proberen. Nu draait er LM19.1 XFCE en Cinnamon op. En hij gaat mee als ik in zaaltjes presentaties moet geven. Hij kan tegen een stootje!
ah zo, nou als u ooit eens de Getac wilt verkopen dan hou ik me graag aanbevolen.

Even terug ontopic:
is het ook mogelijk een live usb permanent te maken? Met andere woorden, als ik instellingen verander, dat deze ook opgeslagen blijven op de usb?
(dus dat ik niet de Distro op de laptop installeer)
Om antwoord te geven op mijn eigen vraag.
Yes it can!! is nog erg simpel ook.
laptop opstarten via live, kies voor f5 (persist) en volg de instructies.
Je kan dan alle wijzingen opslaan, maar ook documenten etc opslaan op de live usb..

Voor mensen die dit ook willen, bekijk dit filmpje voor instructies.
https://www.youtube.com/watch?v=2vF_dw6Kpo8
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: wat raden jullie aan voor een Panasonic toughbook CF-18?

Berichtdoor linuxcar1 » Zo 27 Jan 2019, 18:59

De Getac gebruik ik nu om distro's uit te proberen. Nu draait er LM19.1 XFCE en Cinnamon op. En hij gaat mee als ik in zaaltjes presentaties moet geven. Hij kan tegen een stootje!
ah zo, nou als u ooit eens de Getac wilt verkopen dan hou ik me graag aanbevolen.

Even terug ontopic:
is het ook mogelijk een live usb permanent te maken? Met andere woorden, als ik instellingen verander, dat deze ook opgeslagen blijven op de usb?
(dus dat ik niet de Distro op de laptop installeer)
Om antwoord te geven op mijn eigen vraag.
Yes it can!! is nog erg simpel ook.
laptop opstarten via live, kies voor f5 (persist) en volg de instructies.
Je kan dan alle wijzingen opslaan, maar ook documenten etc opslaan op de live usb..

Voor mensen die dit ook willen, bekijk dit filmpje voor instructies.
https://www.youtube.com/watch?v=2vF_dw6Kpo8
Dit bovenstaande was bij Antix mogelijk maar niet bij Debian 9.7.0 zie ik nu.
Dus kortom lijkt het dat het opslaan van instellingen op een live usb niet bij alle distros mogelijk zijn (?)
Ik was door http://www.lxle.net/ verrast op mijn oude Getac M230 rugged notebook. Heb er wel een SSD ingezet en het RAM verhoogd.
LXLE 16.04.4 (van live usb)
Opstart tijd 4 minuten, 40 sec.
opstart tijd random programma, dit geval libre office calc: 37 sec
afsluit tijd: 15 sec

Antix 17.3.1 (van live usb)
Opstart tijd toughbook 34 sec
opstart tijd random programma, dit geval libre office calc: 8 sec
afsluit tijd toughbook : 7 sec

Windows xp (geinstalleerd op laptop)
Opstart tijd toughbook 1 minuut 20.
debian lxde (van live usb)
Opstart tijd op toughbook: 1 minuut 30.
opstart tijd random programma, dit geval libre office calc: 48 sec

antix is meeste snelste en dus ook lichtste.
Wel is het interface wat minder gebruiksvriendelijk...

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast