PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
HenkV40
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2017, 17:25
Locatie: Havelte

PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor HenkV40 » Za 02 Feb 2019, 13:47

Na goede ervaringen met Mint 19.1 Cinnamon en Mate, ben ik eens verder gaan kijken in de Linux wereld.
Xbuntu, Kubuntu en KDE Neon geinstalleerd. Alles werkte en ik was blij verrast door al dat moois.
Sterk overwogen om naar een van deze distro's over te stappen, maar (nog) niet gedaan. Om de boel een beetje overzichtelijk te houden heb ik xbuntu en Mint 19.1 Mate verwijderd door de partities te formatteren. Toen geen update Grub gedaan, maar vervolgens weer een nieuwe distro geinstalleerd.

Toen begonnen de problemen, de nieuwe distro installeerde goed vanaf usb, maar bleef hangen in een schermpje met "aanwezigheid van andere bestandssystemen wordt nagegaan"
Na een reset van de PC stond er ">Grub" in beeld. Geen opstartmenu meer dus.
De tips van Pjotr gevolgd voor herstel van Grub. Er zou een systeem gestart moeten worden, maar het beeld blijft zwart.

Wat kan ik doen? is de Grub nog te repareren? of, ja wat?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor Joan » Za 02 Feb 2019, 20:28

In de eerste plaats kun je met de live versie proberen de grub terug te zetten naar sda en het grubmenu opnieuw aanmaken.
Grub op sda commando:
sudo grub-install /dev/sda
Grubmenu opnieuw commando:
sudo update-grub
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
HenkV40
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2017, 17:25
Locatie: Havelte

[Opgelost] Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor HenkV40 » Zo 03 Feb 2019, 10:47

Dit heb ik al geprobeerd, maar dat heeft geen resultaat.
Ik ben graag wat aan het "rommelen" met de PC, maar ik heb niet genoeg kennis om problemen uit te sluiten, zoals nu dus.
Ik heb een paar keer een nieuwe distro geinstalleerd, in de hoop dat er een nieuwe Grub zou worden gemaakt. Nee dus
Ik heb verder een restore uit timeshift teruggezet, maar ook dat veranderde niets.
Ik ben wat ongeduldig en tegen een zwart scherm aankijken wordt je ook niet vrolijk van.

Ik heb alle data op een andere schijf staan, en de distro's staan op een eigen schijf.
Ik heb uiteindelijk alle distro's verwijderd en heb als eerste win10 geinstalleerd, daarna zonder problemen de KDE Neon 5.14 geinstalleerd.
Als laatste ga ik dan LM 19.1 Cinnamon installeren.

Het probleem is wat mij betreft opgelost, zonder te weten wat de oorzaak is geweest. (waarschijjnlijk foute dingen gedaan)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor Joan » Zo 03 Feb 2019, 18:24

Als Grub in de BMR is geïnstalleerd zal het altijd naar het daarin aangegeven menu zoeken.
Wis je de partities van dat systeem, dan kan Grub het menu niet meer vinden.
De distro installatie zal ook naar het systemen zoeken die in de MBR staat vermeld en kennelijk hierop vastlopen, wat volgens mij niet mag gebeuren.
Wat je in het vervolg kan doen is:
1. Start de live distributie en maak een nieuwe partitetabel met Gparted waarmee de MBR wordt verschoont en opnieuw ingesteld. Dit verwijderd ook alle gegevens op de hele drive.
Hierna kan je de drive opnieuw indelen en installeren.
2. Met een drive die je helemaal kunt gebruiken, de installatie de hele drive laten gebruiken waarbij ook alles wordt gewist.
3. Gebruik Bootrepair.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
HenkV40
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2017, 17:25
Locatie: Havelte

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor HenkV40 » Ma 04 Feb 2019, 15:57

Joan,
Bedankt voor je uitleg. Ik zal hier een volgende keer gebruik van maken.
Ik lees veel op dit forum, maar vaak is de situatie net even anders dan bij mij.
Daar komt dan nog een beetje angst bij om de hele boel te verzieken.
Ik gebruik nu even de KDE Neon, met veel plezier. Wat mijn "Werkdistro" moet worden, weet ik nog niet. Ik vind bijna alles mooi
Ik wil kiezen uit Mint 19.1 Cinnamon of Mate, Xbuntu, Kubuntu en nog een paar. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor Joan » Ma 04 Feb 2019, 23:43

Elke situatie is uniek. Ik had laatst problemen met installeren van Debian die de swap partite een ander nummer gaf en ook de grub daardoor niet kon aanmaken. Dat vind je niet makkelijk terug. Ik vond de info in de logbestanden (bereikbaar via de live versie) en daardoor de verschillen tussen /etc/fstab en sudo blkid.

Wat je nog kunt proberen zonder alles te wissen is een installatie met de optie "Ernaast". Dan wordt een partitie van een bestaande distro gebruikt waarin ruimte voor de nieuwe wordt gemaakt. Hiervoor kan wel wat meer tijd nodig zijn omdat de bestaande partitie wordt verkleind en in de vrijgemaakte ruimte een nieuwe aangemaakt.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat grub niet kan worden aangemaakt. Mint kijkt normaal wat aanwezig is en zet dat in het menu van de nieuwe distro en de starter in de MBR wordt dan aangemaakt op de drive die bij installatie is aangegeven (normaal sda).

Als dat allemaal niet helpt zou ik een nieuwe partitie-tabel aanmaken. Je bent dan alles kwijt maar bespaart een hoop tijd in het uitvogelen hoe het probleem kan
worden verholpen. Als je daarnaast een timeshift en home backup hebt is het terugzetten ook zo gebeurd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
HenkV40
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2017, 17:25
Locatie: Havelte

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor HenkV40 » Di 05 Feb 2019, 12:06

Ik moet er nog iets aan toevoegen.
Ik was bezig met installeren, verwijderen van enkele mooie distro's
Bij het updaten van 1 van deze systemen (weet niet meer welke) zat er een update voor de grub bij. Dit heb ik uitgevoerd zonder goed te lezen wat dat ging doen. Ik kreeg toen een heel uitgebreid opstartmenu, en de volgorde was ook anders.
Maar ik wil er verder geen hoofdpijn van krijgen, en ben bezig om alles weer op te bouwen, wat ik wel een leuke bezigheid vind.
Bedankt voor de suggesties!
Een distro kiezen vind ik nog het moeilijkste van alles (haha)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor Joan » Di 05 Feb 2019, 20:29

Succes. ;)
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor vissertw » Do 28 Feb 2019, 08:26

Goedemorgen,

Mag ik zo vrij zijn hier op aan te haken?

Het volgende, Linux Mint geïnstalleerd, prima verlopen, direct alle updates verwerkt en laptop weer helemaal fris.
Maar, na afsluiten en weer opstarten een egaal donker scherm met daarin alleen de muisaanwijzer, werkend, dat wel.

Nou ben ik verder gaan zoeken en heb het volgende ontdekt:

Als ik bij opstarten F3 indruk en in het daarna getoonde menu op geavanceerd klik kom ik in een scherm waar GNU GRUB boven staat. Daaronder staan 6 regels:

1 Linux Mint 18.3 Cinnamon 64bit met Linux 4.15.0.45 generic
2 Zelfde regel met als toevoeging upstart
3 Zelfde regel met als toevoeging recovery
4 Linux Mint 18.3 Cinnamon 64bit met Linux 4.10.038 generic
5 Zelfde regel als 4 met de toevoeging upstart
6 Zelfde regel als 4 met de toevoeging recovery

Als ik nu die regel 4 selecteer, dus voor 4.10.038 kies in plaats van 4.15.045 en enter geef start de laptop wel op zoals het hoort.
Vraag is nu, wat kan ik aan deze situatie veranderen, zodat ik niet steeds F3 hoef te gebruiken om de juiste keuze te maken teneinde op te starten zoals het hoort?
Bijkomend probleem is ook dat de laptop 9 van de 10 keer niet reageert op het indrukken van F3 om in dat geavanceerde menu te komen.

Groeten,

Ton
FransC
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 24 Nov 2018, 14:48

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor FransC » Do 28 Feb 2019, 13:00

Mijn probleem lijkt op het probleem van HenkV, een zwart scherm en niets kunnen doen.
Dit kon ik uiteindelijk oplossen via de recovery mogelijkheid op een ubuntu 18 server cd.
viewtopic.php?f=5&t=4154

Frans.
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor Swartenhont » Ma 04 Mar 2019, 14:38

Tsja, als nieuweling zie ik er tegen op om te reageren, jullie hebben meer kennis dan ik.
Toch moet mij van het hart dat ik dir probleem vergelijkbaar heb ondervonden, en heb dat toen opgelost door
de iso van een "boot-repair-disk-64bit" te grbuiken om van op te starten.
Een kind doet de was, en elke keer lukte dit.
Was dit dan "gevaarlijk"? Het werkte wel namelijk.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC start niet meer op. Lijkt GRUB probleem

Berichtdoor Joan » Ma 04 Mar 2019, 18:56

@Swartenhont
Ervaring is soms belangrijker dan kennis.
Bedankt dat je de tip hebt willen delen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten