lees en schrijfbevoegdheid tweede schijf

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
corhoe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 01 Feb 2019, 21:31

lees en schrijfbevoegdheid tweede schijf

Berichtdoor corhoe » Za 02 Feb 2019, 14:33

Ik heb linux mint 19 geïnstalleerd op een ssd-schijf, daarnaast heb ik een tweede schijf geplaatst die in ext4 is geformatteerd
Als ik deze schijf wil benaderen krijg ik de mededeling dat ik geen lees en schrijfbevoegdheid heb.
Is er iemand die mij een oplossing kan bezorgen?
Ik wil de tweede schijf gebruiken voor backup.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: lees en schrijfbevoegdheid tweede schijf

Berichtdoor Joan » Za 02 Feb 2019, 20:58

"geen lees en schrijfbevoegdheid"
Dat klopt. Een nieuw geformatteerde schijf is normaal van root. Dit kun je aanpassen er een gebruikers map in te plaatsen of de hele drive voor een gebruiker of groep in te stellen.
Hoe je dat kan doen staat beschreven op de LMNL wiki bij Bestand Rechten
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: lees en schrijfbevoegdheid tweede schijf

Berichtdoor Peterbeter » Ma 04 Feb 2019, 22:52

Krijg hier sinds kort ook die melding als corhoe. Ook een pc waarop Mint Cinnamon 19.1 op ssd en een HDD waarop ik data neerzet.
Voorheen kreeg ik die melding nooit. Mogelijk is dit na de laatste Grub2 update een dag of 10 geleden.
Mijn oplossing is simpel: met rechter muisknop de HDD ontkoppelen en daarna kan ik hem meteen gewoon openen.
Het probleem doet zich alleen voor na het opstarten. Eenmaal ontkoppeld en opnieuw geopend is het probleem weg zolang de pc draait.
Als ik na opnieuw openen kijk naar de eigenschappen en dan rechten, komt de melding: de eigenschappen konden niet worden bepaald van ¨........¨ ( een lange cijfer-lettercode ; misschien de UUID?)
Kennelijk is er bij het opstarten ¨iets¨ veranderd in het laden van de HDD...maar wat?
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: lees en schrijfbevoegdheid tweede schijf

Berichtdoor Joan » Ma 04 Feb 2019, 23:53

@Peterbeter. Heb jij op de bewuste drive de Timeshift backup staan. Dan is de drive bij opstarten bezet door Timeshift. Dit gebeurt alleen als je een schema in Timeshift hebt ingesteld. Lees ook Timeshift Nadelen op de wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: lees en schrijfbevoegdheid tweede schijf

Berichtdoor Peterbeter » Di 05 Feb 2019, 01:24

WOW ja dat klopt inderdaad. Daar bewaar ik mijn timeshifts. Had ik even niet bij stilgestaan.
Groen is er in vele soorten

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten