Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Vr 22 Feb 2019, 11:38

Hallo Joan,
Je bedoelt hierbij het downloaden en installeren van VirtualBox?
En zo ja is het dan de bedoeling om dit op de Linux Mint stick te installeren of moet ik deze op de twee Windows machines configureren?
Ik heb al wel wat informatie gevonden op het Internet (http://linuxmag.nl/component/content/ar ... virtualbox) maar daarbij wordt uitgegaan van het uitproberen in een virtuele omgeving, terwijl het mijn bedoeling is om de stick definitief in gebruik te nemen in zowel de UEFI als de BIOS configuratie.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor Joan » Vr 22 Feb 2019, 20:35

VirtualBox is een programma en installeer je in een systeem.

In Linux Mint hoef je VirtualBox niet te downloaden omdat het in Programmabeheer zit en is daarmee veilig te installeren en te verwijderen.
Voor Windows weet ik het niet en ook niet of VirtualBox in Windows dezelfde beperkingen heeft als Windows zelf (geen Linux partities kunnen lezen). Dan kan je de stick voor bestanden het beste met fat32 of ntfs formatteren en is dan ook met Linux bruikbaar.

Je wens om op een usb-stick een Linux Mint distributie te installeren kan in jouw situatie dus alleen met een stick voor de pc en een voor de laptop. Ja, dat zijn er twee, maar Linux werkt daarmee wel op de zelfde manier en kun je permanent laten zitten om daarmee de pc/laptop te starten en het grubmenu te gebruiken.
Daarnaast kan je een stick voor de bestanden gebruiken die door elk systeem gebruikt kan worden, ook Windows als met fat32 of ntfs is geformatteerd. Voor alleen Linux kan je zelfs de hele home erop zetten.

Er is nog een andere manier om een Linux distributie in een Virtuele machine te starten zonder een VM te installeren.
Installeer daarvoor Multisystem en zoek daarna in het Menu naar "Multisystem test iso" daarna kan je een .iso bestand starten zoals een live versie.
Het is te proberen om de Linux Mint iso direct naar een stick te kopiëren en daarna via dit programma te starten.
Voor Windows de stick wel met fat32 of ntfs formatteren en je werkt altijd met een live-versie die je systeem wijzigingen niet vasthoud (ik heb ergens gelezen dat daar ook een oplossing voor is, ga ik opzoeken).
Zie Multisystem test iso voor een beschrijving.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Vr 22 Feb 2019, 22:28

Duidelijke uitleg Joan.
Ik ga er mee aan de slag, maar dat wordt wel de volgende week omdat we er een paar dagen op uit trekken.
Ik laat je wel weten welke oplossing ik heb toegepast.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten