Kunnen iconen op Desktop gefixeerd worden?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Kunnen iconen op Desktop gefixeerd worden?

Berichtdoor oldbutMint » Za 09 Mar 2019, 08:40

Hallo,

Op mijn Desktop in Mint Mate 19.1 heb ik meerdere iconen. O.a. de standaardplaatjes 'computer', 'trash', 'user home'.
Daarnaast mappen die ik zelf gemaakt heb en op de Desktop afhangen.
En ook een icoon van een sd-kaartje dat permanent in mijn laptopje steekt.
Het valt me op dat bij een boot met name het laatstgenoemde icoon elke keer niet op de plaats (op de Desktop) staat waar ik het heb achtergelaten (na de boot verschuif (met de muis) ik het naar een voor mij comfortabel hoekje van de Desktop).
De andere iconen komen eigenlijk wel steeds op de zelfde plaats op bij elke nieuwe boot.

De vraag is: kan ik ervoor zorgen dat elke icoon elke keer op dezelfde plaats komt te staan, en indien ja, hoe doe ik dat.
Anjo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 01 Jan 2019, 18:56

Re: Kunnen iconen op Desktop gefixeerd worden?

Berichtdoor Anjo » Zo 10 Mar 2019, 16:45

Re klik op buroblad>aanpassen> automatisch schikken uitzetten.
Werkt dat?
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Kunnen iconen op Desktop gefixeerd worden?

Berichtdoor peer » Ma 11 Mar 2019, 07:19

ik denk dat dit te maken heeft met dat de SD-kaart verwijderbaar is. Dus bij de opstart wordt het kaartje gezien en een snelkoppeling op het bureaublad aangemaakt. Ik weet niet of je hierbij de voorkeursplaats kunt instellen. Het is ook zo dat de sd-kaart verschillend gezien kan worden bv. /dev/sdc maar dat zou ook /dev/sdd kunnen. Als je toevallig ook een usb-stick in je pc hebt zitten dan kan de apparaatverwijzxing dus anders zijn.

Wat je kan doen is om het SD-kaartje permanent in je fstab op te nemen zodat het SD-kaartje als een permanente disk wordt gezien. Zou ik echt nooit doen. Als je nl de SD-kaart toch even eruit hebt gehaald dan kan het opstarten wel eens erg lang gaan duren omdat het SD-kaartje gezocht wordt maar niet gevonden..
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten