Persoonlijke map verhuizen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Oldtimer3 » Za 09 Mar 2019, 12:57

Een vraagje van de Oldtimer, je hebt een pc met 3 schijven en wil de Pers. map verhuizen. Op de 1* schijf ( en dus geen partities ) staat de Mint machinerie en de swap, op de 2* schijf staat de Pers. map van die Mint en op de 3* schijf staat Windows 10. Zo staat het ook op mijn Pc, het gaat echter om de Pc. van mijn dochter en die wil graag die 2* schijf met de Pers. map leeg hebben en die Pers. map naar de 1* schijf hebben. Dan moet je dus een partitie maken voor die map, maar dan, hoe krijg je dan die Pers. map naar die partitie en die verborgen mappen ook ?. Moet je dan Mint herinstalleren en voor die Pers. map verwijzen naar die partitie op die 1* schijf of is er zonder dat herinstalleren een mooiere oplossing, uiteraard is er een dubbele back-up van die Pers.map, echter nog niet van die verborgen mappen. Kortom, raad en daad is welkom , want ik durf er zo niet aan te beginnen, dus het liefst zonder herinstalleren. Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor oldbutMint » Za 09 Mar 2019, 14:01

Begrijp ik het goed?
Je hebt een pc (dochtermachine) met 3 harde schijven.
Bij de installatie van Linux Mint daarop is gekozen voor:
de / partitie en de swap partitie op disk 1,
de /home partitie (daarin zit user 'dochter', mogelijk als enige user) staat op disk 2
op disk 3 staat windhoos.
volgens mij kun je /home gewoon verplaatsen naar disk 1, want normaliter staat /home 'onder' / (samen met /etc /dev /media /root /proc en nog een stel andere.
Het verplaatsen (is eigenlijk copieren) kun je doen met rsync. Ik doe zoiets altijd met een aantal opties waardoor de files / directories onveranderd blijven.
En verborgen files worden ook gecopieerd. Je kunt na de actie van rsync het origineel wissen (op de disk 2 dus).
Ik neem even aan dat disk 1 genoeg ruimte over heeft, maar dat kan haast niet anders gezien de schijfgrootten van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Oldtimer3 » Zo 10 Mar 2019, 10:59

Je hebt het goed begrepen, oldbutMint, op de 1* schijf de / , op de 2* schijf / Home en op de 3* schijf Windows en mijn dochter is de enigste user. Met dat rsync heb ik nog nooit gewerkt en moet ik nog op studeren, het is niet mijn pc, vandaar. Toch bedankt voor de reactie, ik duik er in. Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 11 Mar 2019, 15:06

Ik denk dat je ook nog aan het systeem moet vertellen waar de nieuwe Home folder is. ik heb dit gevonden: https://baudrez.be/move_home/3/
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Oldtimer3 » Ma 11 Mar 2019, 16:43

Ook daar duik ik op Wilfried , i.c.m. de Wiki van Joan, maar wat een moeilijke materie, vraag me af of herinstalleren niet veiliger is voor deze PuchTimer !!! Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor oldbutMint » Ma 11 Mar 2019, 22:48

Heb je niet iemand in je directe omgeving die niet bang is voor een computer en ook geen Puch rijdt?
Dan laat je hem knutselen en gaat zelf wat retro-rijden (riders in the storm).
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Joan » Ma 11 Mar 2019, 23:05

Heb je Luckybackup in het menu?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Oldtimer3 » Di 12 Mar 2019, 11:24

Nee , oldbutMint, ze woont in een andere gemeente en daar staat de Pc.

Joan, Luckybackup staat er inderdaad op bij haar en ( bij mij ) al heb ik er nog nooit mee gewerkt.
Ga ik die kant op , dan moet ik wel kennis hebben voor wat ik kom doen, anders toch herinstalleren.
Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Joan » Di 12 Mar 2019, 15:46

Ik ga proberen een speciale pagina met plaatjes voor jouw situatie met Luckybackup te maken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Joan » Di 12 Mar 2019, 17:55

Kijk een op Home verplaatsen
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor oldbutMint » Wo 13 Mar 2019, 09:33

Goh, een pesoonsgebonden pagina voor Pugghie.

Ik heb als bijstaander hier nog wel een vraag over:
uit het relaas van TS begreep ik dat op disk1 nog helemaal geen /home aanwezig is. (juist of verkeerd begrepen?)
Als het geen bezwaar is in de huidige situatie een map /home op die plek aan te maken (ik had gedacht dat dat een probleem zou zijn) bereik je toch hetzelfde door:
rsync -varHpEogtS /sda2/home/* /sda1/
(er vanuitgaand dat disk1 = sda1 en disk2 = sda2)
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Oldtimer3 » Wo 13 Mar 2019, 11:13

oldbutMint, met het installeren van Mint maak ik eerst met GParted partities aan en dus ook bij mijn dochter.
Dus op de 1* schijf Mint / - sda1 en de Swap - sda2.
Dus op de 2* schijf de / Home - sdb1.
Die /Home gaat dus meteen met installeren naar de sdb1.

Joan, geweldig ik laat nog van me horen als het daar gelukt is, al hoewel, waar staat die gebruikersmap ?? Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Joan » Wo 13 Mar 2019, 12:17

"Goh, een pesoonsgebonden pagina voor Pugghie."
Nee hoor oldbutMint, het is voor iedereen en alles staat er al maar met meer uitgebreide info.

Kijk eens met een live versie of er echt geen /home in het systeem van drive 1 zit.
Is er geen /home, dan moet in plaats van "gebruiker" de hele home worden gekozen. Hiervoor moet wel eerst een /home in je systeem worden gemaakt en dat kan alleen als Beheerder (root). De procedure is dan ook iets anders.

Een P.S.
In fstab nog wel even de home-map opstart ongedaan maken door een # voor de regel UUID van de home te plaatsen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Oldtimer3 » Za 16 Mar 2019, 10:55

Gelukt, Joan, alles gedaan volgens jouw wiki en vooral met die tip aan het eind met die fstab is die pers. map verplaats.
Weer wat geleerd, mijn dank is groot !!! Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Persoonlijke map verhuizen

Berichtdoor Joan » Za 16 Mar 2019, 18:04

Graag gedaan.
Het forum zit vol oplossingen, maar de woorden worden niet altijd begrepen. Plaatjes helpen daar dan bij.

Het is echter wel veel werk om alles met plaatjes uit te leggen en daarom zou het fijn zijn om wat hulp op de wiki te hebben. Al is het alleen maar een korte beschrijving van de werking van een programma, dan helpt het al enorm.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten