Windows verwijderen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Za 23 Mar 2019, 15:13

Hallo beste mensen,
Ik werk nu alweer een paar maanden via Mint 19 Tara en heb destijds linux Mint 19 Tara naast Windows 10 geïnstalleerd op mijn desktop. Hoe verwijder ik nu veilig W10 zonder verlies van mijn prima werkende Linux besturingssysteem?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Za 23 Mar 2019, 16:11

Zorg er eerst voor dat alles wat je niet kwijt wilt uit de Windows partitie wordt gekopieerd naar een veilige andere partitie.

Start Gparted
Formatteer de Windows partitie(s)
Open de terminal en type:

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sda

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Za 23 Mar 2019, 21:37

Dank je Joan, ga ik uitproberen! Overigens, hoe herken ik de windows partitie in Gparted?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor dirkjanl » Za 23 Mar 2019, 22:19

Zo ziet die er bij mij uit: herkenbaar aan fat32 en ntfs bij Bestandssysteem.

Afbeelding

In dit voorbeeld is het een hele schijf voor Windows.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Za 23 Mar 2019, 22:30

Helemaal duidelijk, nogmaals bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Za 23 Mar 2019, 22:56

Helemaal duidelijk, nogmaals bedankt voor de info!
Moet ik nog iets doen aan het 'ongebruikte' bestand?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Za 23 Mar 2019, 23:31

Om deze ruimte van 47.27GiB te gebruiken moet je er een nieuwe partitie van maken en formatteren, ext4 voor Linux.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Zo 24 Mar 2019, 22:50

Om deze ruimte van 47.27GiB te gebruiken moet je er een nieuwe partitie van maken en formatteren, ext4 voor Linux.
Is de uitvoering correct en wordt deze partitie automatisch meegenomen in gebruik?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Ma 25 Mar 2019, 03:41

De afbeelding mist links een stukje en daar zit normaal een klein randje geel door de partitie gegevens die bij "Gebruikt" wordt aangegeven en zal niet worden gebruikt (er is geen partitie nummer).

Klik nog even op de ↲ (gebogen pijl).
Er zal nu /dev/sda1 in de partitie te zien zijn met een kleine ruimte "Gebruikt".
Daarna is de partitie klaar voor gebruik (met root rechten).

Er kunnen maximaal 4 Primaire partities zijn. Een Extended (uigebreide) partitie heeft altijd een nummer volgend op de Primaire maar nooit hogen dan 4. In een Extended partitie kunnen veel Logische partities worden gemaakt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Ma 25 Mar 2019, 12:00

Er is wél een klein geel gedeelte op de nieuwe partitie maar waarschijnlijk niet goed zichtbaar op de prscr.
Afbeelding
De kromme pijl is grijs dus werkt niet!
Is het handiger om alle partities om te vormen tot één partitie? Ik gebruik op mijn desktop alleen Mint 19 Tara. Zo ja, hoe moet ik dan te werk gaan?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Ma 25 Mar 2019, 14:04

De laatste afbeelding laat zien dat je het venster "Wijzigen" open hebt. Dan werkt het Gparted "Hoofdvenster" niet.
In het Hoofdvenster staat nu wel alles goed, met een volledige vermelding van partitie /dev/sda1.

Voor het indelen van een drive met een enkele partitie heb je twee mogelijkheden. Wel eerst even onderzoeken of er geen bestanden zijn die je wilt bewaren.
Optie 1. "Verwijder" elke partitie en maak een (1) nieuwe Primaire partitie van de hele drive, zoals je nu ook hebt gedaan voor een kleine.
Optie 2. Klik op de tab "Schijven" en maak een nieuwe "Partitie tabel", dan is in een keer de hele drive schoon. Daarna de nieuwe Primaire partitie maken.

Als je wat meer wilt experimenteren met Gparted adviseer ik en oude ongebruikte usb-stick of SD-kaart te gebruiken, dan is het niet erg als het verkeerd gaat.
Hierbij wel vooraf goed kijken dat je de juiste drive, stick of kaart bewerkt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Di 26 Mar 2019, 16:12

De laatste afbeelding laat zien dat je het venster "Wijzigen" open hebt. Dan werkt het Gparted "Hoofdvenster" niet.
In het Hoofdvenster staat nu wel alles goed, met een volledige vermelding van partitie /dev/sda1.

Voor het indelen van een drive met een enkele partitie heb je twee mogelijkheden. Wel eerst even onderzoeken of er geen bestanden zijn die je wilt bewaren.
Optie 1. "Verwijder" elke partitie en maak een (1) nieuwe Primaire partitie van de hele drive, zoals je nu ook hebt gedaan voor een kleine.
Optie 2. Klik op de tab "Schijven" en maak een nieuwe "Partitie tabel", dan is in een keer de hele drive schoon. Daarna de nieuwe Primaire partitie maken.

Als je wat meer wilt experimenteren met Gparted adviseer ik en oude ongebruikte usb-stick of SD-kaart te gebruiken, dan is het niet erg als het verkeerd gaat.
Hierbij wel vooraf goed kijken dat je de juiste drive, stick of kaart bewerkt.
Hoe kan ik, zonder verlies van Mint en overige bestanden de schijf optimaal gebruiken. Ik heb de linker partitie 'verwijderd'!?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Di 26 Mar 2019, 16:26

Dat wordt weer een ander verhaal.
Ik begrijp dat op partitie 5 en 6 een Linux systeem staat.
Bekijk of je de belangrijke bestanden naar de Linux kan verhuizen dit je wilt overhouden.
Daarna kan je de lege Linux partitie verwijderen en de overgebleven partitie uitbreiden naar de hele schijf.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Di 26 Mar 2019, 16:53

Hoe kom ik erachter of het linux systeem op 5 of 6 staat? Wat betekenen die icoontjes (oude telefoontoestellen of rekenmachientjes) bij sda3 en 6? Verwijderen van partities is mij inmiddels duidelijk maar een partitie uitbreiden is mij nog niet gelukt!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Di 26 Mar 2019, 20:27

Als je "Bestandsbeheer" (nemo) start kun je bij "Apparaten" zien welke de andere partities zijn en wat er in zit.
Om die reden geef ik elke partitie een Label of Etiket zodat ik daaraan kan zien wat de inhoud is. Bijvoorbeeld SysCin191 (systeem Cinnamon 19.1), Home183, Data, Afbeelding enz.

Het icoon van 3 en 6 betekend dat de partitie is gekoppeld (geopend en zichtbaar in bestandsbeheer).
Extended (3) is een partitie waarin 5 en 6 zitten en altijd geopend als 5 en of 6 is geopend.
Partitie 6 is de systeem partitie van het systeem dat je daar gebruikt, wat je kunt zien aan de /.
Partitie 5 is niet in gebruik.
De grijze ruimte kan je gebruiken om partitie 6 groter te maken (Herschalen).

Kijk eens bij GParted Partitie aanpassen hoe dat kan.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten