Windows verwijderen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Wo 27 Mar 2019, 22:22

Als je "Bestandsbeheer" (nemo) start kun je bij "Apparaten" zien welke de andere partities zijn en wat er in zit.
Om die reden geef ik elke partitie een Label of Etiket zodat ik daaraan kan zien wat de inhoud is. Bijvoorbeeld SysCin191 (systeem Cinnamon 19.1), Home183, Data, Afbeelding enz.

Het icoon van 3 en 6 betekend dat de partitie is gekoppeld (geopend en zichtbaar in bestandsbeheer).
Extended (3) is een partitie waarin 5 en 6 zitten en altijd geopend als 5 en of 6 is geopend.
Partitie 6 is de systeem partitie van het systeem dat je daar gebruikt, wat je kunt zien aan de /.
Partitie 5 is niet in gebruik.
De grijze ruimte kan je gebruiken om partitie 6 groter te maken (Herschalen).

Kijk eens bij GParted Partitie aanpassen hoe dat kan.
Ik kom er niet uit in Gparted. Ondanks de uitleg van jouw en 'Gparted aanpassen'. Enkele vragen:
-waar staan mijn bestanden (persoonlijke map, o.a. 'documenten'? op 5 of 6?
-partitie(s) aanpassen (schuiven) lukt ook niet, bijv. 6 naar links, over het ongebruikte deel, schuiven wil niet of kan/moet ik zonder verlies van gegevens 6 ontkoppelen?
-wat betekent het gele deel op 5?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Wo 27 Mar 2019, 23:36

Op elke afbeelding van jouw zie ik enkel partitie 6 gekoppeld als systeem. Dat zou betekenen dat daar ook je home en data staat.
Partitie 5 wordt in jouw afbeeldingen niet gebruikt (niet gekoppeld) en wat erin staat kun je bekijken in de Bestandsbeheerder. Het gele deel is data, (systeem)mappen en bestanden. Is hier een home map (directory) en staat daarin alles op 0 dan is het ongebruikt, waarna je kunt kiezen om ook deze partitie te verwijderen.

Je kan niet veel aan een gekoppelde partitie veranderen.
Het kan dat in grub twee systemen worden aangegeven. Klik dan eens het andere systeem aan en kijk in Gparted of het icoon en systeem aanduiding / dan bij 5 staan. Je kunt dan ook meteen partitie 6 bewerken.
Als dit niet werkt gebruik dan Gparted op een live versie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Do 28 Mar 2019, 11:20

Gparted op een 'live versie'. Hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Do 28 Mar 2019, 11:35

Vergeet dat even en probeer te doen wat ik de laatste keer schreef.
Heb je in het grubmenu 2 systemen? start dan het andere systeem eens en bekijk wat ik heb aangegeven.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Vr 29 Mar 2019, 10:45

Op elke afbeelding van jouw zie ik enkel partitie 6 gekoppeld als systeem. Dat zou betekenen dat daar ook je home en data staat.
Partitie 5 wordt in jouw afbeeldingen niet gebruikt (niet gekoppeld) en wat erin staat kun je bekijken in de Bestandsbeheerder. Het gele deel is data, (systeem)mappen en bestanden. Is hier een home map (directory) en staat daarin alles op 0 dan is het ongebruikt, waarna je kunt kiezen om ook deze partitie te verwijderen.

Je kan niet veel aan een gekoppelde partitie veranderen.
Het kan dat in grub twee systemen worden aangegeven. Klik dan eens het andere systeem aan en kijk in Gparted of het icoon en systeem aanduiding / dan bij 5 staan. Je kunt dan ook meteen partitie 6 bewerken.
Als dit niet werkt gebruik dan Gparted op een live versie.
In grub worden inderdaad 2 systemen aangegeven het - enkele dagen geleden - door mij geplaatste 19.1 Tessa (bovenaan) en het oude systeem 19 Tarra! Heb 19 Tarra gestart maar kon gparted niet installeren:
Afbeelding
Wél heb gezien dat de (oude) (installatie ?) bestanden nog op de oude 19 Tarra staan:
Afbeelding
Bij 'apparaten' staat wel nog een opslagmedium van 50 GB (19.1 Tessa en mijn data?).

Extra opmerking: ben er net per toeval achtergekomen (controle Timeshift) dat Timeschift de backups op 5 zet!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Vr 29 Mar 2019, 12:42

In elke versie van Linux Mint installeer je Gparted op dezelfde manier. Waarom lukt het niet?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Vr 29 Mar 2019, 14:25

In elke versie van Linux Mint installeer je Gparted op dezelfde manier. Waarom lukt het niet?
Ik kan alleen in de 19.1-versie in Gparted. Als ik opstart in het oude systeem (19 Tara) krijg ik Gparted niet geïnstalleerd. Het wachtwoord wordt niet herkend!
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Vr 29 Mar 2019, 16:37

Heb net nogmaals een herstart uitgevoerd en gezien dat de oude versie (grub) op 5 staat. Gparted installeren lukt niet in het oude systeem, zie eerdere post met prscr.
Kan ik ongestraft Timeshift omzetten naar 6 (en uiteraard handmatig opdracht geven tot het maken van een momentopname? Aansluitend 5 leegmaken/formatteren?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Vr 29 Mar 2019, 17:56

Waarschijnlijk gebruik je voor Mint op 5 een ander wachtwoord dan voor Mint op 6.

Heb je nog een usb-stick met de originele Linux Mint?
Stop die dan in je pc en start daarmee. Je kunt dan alles regelen, want gparted zit daar standaard in.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Za 30 Mar 2019, 09:24

Waarschijnlijk gebruik je voor Mint op 5 een ander wachtwoord dan voor Mint op 6.

Heb je nog een usb-stick met de originele Linux Mint?
Stop die dan in je pc en start daarmee. Je kunt dan alles regelen, want gparted zit daar standaard in.
Ik heb in het bijwerkbeheer alleen het stuurprogramma van 19 naar 19.1 laten upgraden. Heeft m.i. niets met het wachtwoord van doen.
Ik ga eens kijken of ik nog een usb-stick met Linux heb.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Za 30 Mar 2019, 09:32

Toch nog bewaard! Als ik via usb start worden mijn huidige data dan niet overschreven?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Za 30 Mar 2019, 14:37

Een live versie doet niets met de schijven als jij dat niet wilt en alles van de live versie is verdwenen als je het stopt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Za 30 Mar 2019, 17:11

Een live versie doet niets met de schijven als jij dat niet wilt en alles van de live versie is verdwenen als je het stopt.
Oké, op de usb stick staat een iso- bestand. Start ik dan op door eerst de bootvolgorde aan te passen en dan installeer zoals normaal te doen gebruikelijk?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Joan » Za 30 Mar 2019, 19:11

Niets installeren.
Stick in de pc en de pc starten vanaf de stick. Daarmee start de live versie waarmee je alle handelingen kunt doen behalve de stick (live versie) aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Cellie
Junior
Junior
Berichten: 72
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2018, 11:04

Re: Windows verwijderen

Berichtdoor Cellie » Zo 31 Mar 2019, 14:01

Niets installeren.
Stick in de pc en de pc starten vanaf de stick. Daarmee start de live versie waarmee je alle handelingen kunt doen behalve de stick (live versie) aanpassen.
Stick rechtstreeks op de desktop geplaatst, via F2 het opstarten gewijzigd naar usb maar...er gebeurt niets! Lange tijd zwart beeld en uiteindelijk start hij automatisch op met 19.1 Tessa. Wat doe ik hier fout?
Overigens de titel van het bestand is 'linuxmint-19-cinnamon-64bit-v2.iso'.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten