Mint computer

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
gensnet
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 22 Apr 2019, 14:48

Mint computer

Berichtdoor gensnet » Ma 22 Apr 2019, 15:04

Dag lezers,

Ik ben géén Mint gebruiker (heb er maar heel weinig "verstand" van), maar gebruik die windhoos rotzooi.

Nu krijg ik van een vriend de vraag om een nieuwe computer te bouwen waar hij Mint op gebruikt, maar de laatste tijd heeft hij met allerhande dingen problemen na een update bijvoorbeeld. Hij heeft in het programma dingen terug gezet zodat een heleboel dingen het weer als vanouds doen.

Een geschikte windhoos computer bouwen is voor mij geen enkel probleem. Maar een geschikte Mint computer bouwen dus wel. Waar moet ik rekening meehouden? Mint verlangt bijv. niet zoveel idioot veel RAM geheugen dan windhoos. Kan Mint met SSD-schijven overweg en hoe met geavanceerde videokaarten? Met de huidige computer heeft hij vanaf het begin problemen met het geluid. Een externe geluidskaart blijkt geen oplossing. Hij gebruikt de interne geluidskaart op het moederboord en zelfs dat geeft problemen.

Dus zomaar een Mint computer bouwen heb ik het vermoeden dat er een heleboel problemen bij gaan komen en dat is vanzelf niet de bedoeling.

Wie helpt mij wat op weg?

-= GensNet -=
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Mint computer

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 23 Apr 2019, 17:53

Ik heb al op veel computers Linux Mint gezet zonder enig probleem. SSD schijven is ook geen probleem. Ik weet niet of er specifieke eisen gesteld worden aan geluidskaatren of videokaarten. Daar kunnen anderen hier wel op antwoorden. Ik heb soms wel de indruk dat je niet altijd het nieuwste van het nieuwste moet gebruiken voor Linux.
gensnet
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 22 Apr 2019, 14:48

Re: Mint computer

Berichtdoor gensnet » Di 23 Apr 2019, 18:43

> Ik heb soms wel de indruk dat je niet altijd het nieuwste van het nieuwste moet gebruiken voor Linux.

Dáár kun je wel eens gelijk in hebben met niet het nieuwste van het nieuwste gebruiken. Daar ben ik namelijk ook bang voor. Doe je dat wel het nieuwste van het nieuwste gebruiken kan ik me best voorstellen dat Mint (nog) niet weet wat ie voor de kiezen krijgt met al die nieuwe dingen. Ik wacht nog een paar reacties af.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Mint computer

Berichtdoor dirkjanl » Di 23 Apr 2019, 22:07

Ik heb in augustus 2017 een nieuwe desktop PC laten bouwen met:
N400 i7-6700 systeem
Intel I7-6700 processor
Asus GT730 Nvidia grafische kaart met 4gb geheugen
16 GB RAM DDR4
SSD 120 GB
ASUS B250M moederbord.
Toen zelf Linux Mint 18 geïnstalleerd en alles liep als een zonnetje.

Een paar maande eerder een Clevo N240BU 14" HD Graphics 620 Ultrabook gekocht met:
Geheugen: 16GB Kingston DDR4 SODIMM 2133MHz
Processor: Intel Core i7-7500U Dual Core @2.7GHz, 3.5GHz Turbo, 4MB cache
Opslagchip: Samsung SM961 (PCI-e, NVMe) 128GB @3.100/700MB/s
Opslagschijf: Seagate Firecuda Compute 1TB SSHD 5.400RPM 8GB Flash
WiFi en Bluetooth: Intel AC-8265 WiFi-module 867Mbps, 802.11AC + Bluetooth 4.2

En laten installeren: Linux Mint 18 Cinnamon 64-bits NL
Alleen de Bluetooth had wat opstartproblemen, die vervangen en toen liep dat ook goed.

Ik kan niet inschatten of de specificaties het nieuwste van het nieuwste waren, maar het was zeker niet echt oud.

Voor wat deze informatie waard is, vriendelijke groet.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Mint computer

Berichtdoor emvedeesje » Wo 24 Apr 2019, 10:14

Neem zeker niet het nieuwste wat er op de markt is.
Ons alle Pjotr zegt dat ook: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... linux.html

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint computer

Berichtdoor DeBaas » Wo 24 Apr 2019, 11:38

Start de PC met een Mint installatie/probeer DVD/USB.
Werkt alles en kun je de HDD/SSD benaderen en evt formatteren?
Mooi, start de installatie.
gensnet
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 22 Apr 2019, 14:48

Re: Mint computer

Berichtdoor gensnet » Vr 10 Mei 2019, 14:54

Start de PC met een Mint installatie/probeer DVD/USB.
Werkt alles en kun je de HDD/SSD benaderen en evt formatteren?
Mooi, start de installatie.
Precies zo ben ik van plan. Na enig speurwerk op internet heb ik versie 19.1 op usb-staaf gezet. Ik weet dat je het programma kunt gebruiken zonder installatie. Ik krijg het programma niet geïnstalleerd op een computer met 32 Gb. RAM geheugen (is waarschijnlijk voor Mint wat te veel). Op een computer waar "maar" 4 Gb. RAM inzit, loopt het programma als een zonnetje. Ook op een computer met 16 Gb. RAM. Vanmiddag krijg ik de onderdelen.

Iedereen die hier gereageerd heeft bedankt voor jullie tips en aanbevelingen. Ik ben weer een heel stuk wijzer geworden.......

-= GensNet =-

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten