Ongewenste veranderingen na updates 19.1 van 31.05.2019

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Ongewenste veranderingen na updates 19.1 van 31.05.2019

Berichtdoor oldbutMint » Vr 31 Mei 2019, 13:44

LM 19.1 32 bit, Mate desktop.

Ik merk sinds de doorvoering van updates die door de packet-manager aan mij werden opgedrongen het volgende ongewenste op mijn desktop:
in de taakbalk onderaan het scherm (met buttons om een terminal te starten, en firefox, en falkon, en de file browser en te 'hide all windows and show desktop' en (deze functie wordt door mij nooit gebruikt), stond helemaal links in de hoek altijd de button om menus te openen. Deze hele serie stond er standaard sinds de installatie, ik had dus zelf op deze plek nooit wat toegevoegd.
Die menu-button is nu WEG....
Ook zie ik rechts van die 'vaste' set buttons nu extra buttons (hele smalle) die achtergrondvensters oproepen (naar voren halen), maar die vensters kon ik sinds den beginne al oproepen met de grote buttons (met icoontje en duidelijke tekstflarden) die altijd al in de taakbalk kwamen te staan wanneer ik een geopend venster minimaliseerde (waardoor het uit beeld verdween).
Terwijl ik dit zit te typen, zie ik dat in de nieuwe, rare, smalle vensters (zie eerder in dit bericht), waar eerst alleen puntjes in stonden, een beeldicoontje gekomen is...
een met firefox, en een met een groen mapje (verwijst naar mijn achtergrondvenster met logingegevens voor deze paginas).
Nogal dubbelop zou ik zeggen.
Het grootste probleem is echter de menu-knop, Ik kan nu dus niet meer een applicatie kiezen (b.v. libreoffice-write of zo).
Hebben anderen dit ook?
Heeft iemand een oplossing?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Ongewenste veranderingen na updates 19.1 van 31.05.2019

Berichtdoor dirkjanl » Vr 31 Mei 2019, 18:15

Nee, ik heb geen oplossing, maar het Menu kan je ook openen met de 'Windows toets'. Op mijn toetsenbord zit die tussen de 'Ctrl' en 'Alt' toetsen

Vr gr
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Ongewenste veranderingen na updates 19.1 van 31.05.2019

Berichtdoor mutse » Vr 31 Mei 2019, 21:37

@ oldbutMint,
Het grootste probleem is echter de menu-knop, Ik kan nu dus niet meer een applicatie kiezen (b.v. libreoffice-write of zo).
Doe het als volgt:

R-muisklik op werkbalk:
Hulptoepassingen:
- klik op + Toevoegen aan werkbalk > Beheren > kies uit de lijst : Mate Menu en klik dan onderaan op + --Sluit dan het venster. Dat is het.
Het zou kunnen dat je het nog naar de juist plaats op de werkbalk moet verplaatsen.

Of ... nog:
Systeeminstellingen > Voorkeuren > Hulptoepassingen en kies dan het Mate Menu -- klik op + --sluit dan het venster.

Lukt dat?

groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Ongewenste veranderingen na updates 19.1 van 31.05.2019

Berichtdoor oldbutMint » Za 01 Jun 2019, 09:10

@dirkjanl:
De windhoos toets (windowswapperendvlaggetje) heb ik wel, maar werkt niet op mijn computer.
Ik weet niet of die toets standaard disabled is (hoewel ik dat wel zou begrijpen). 8)

@mutse: de eerste methode werkt wel bij mij, alleen het verplaatsen naar uiterst links in de hoek krijg ik nog niet voorelkaar,
De tweede methode kan pas werken als de knop terug is, hoe kom ik anders bij systeeminstellingen? :vraagteken:

Ik merk wel bij de menus die opkomen door het drukken van de nieuwe Mate Menu knop, dat de grafische afbeeldingen anders zijn geworden dan ze waren bij de originele verdwenen knop.

De vraag blijft wel waarom alleen deze knop vervangen is (en niet de andere).

De supervraag is of ik de enige ben die deze verandering ervaart (de verdwenen knop dus). Ik ben toch niet de enige met LM 19.1 Mate hier???

oldbutMint
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Ongewenste veranderingen na updates 19.1 van 31.05.2019

Berichtdoor mutse » Za 01 Jun 2019, 14:11

@ oldbutMint,
@mutse: de eerste methode werkt wel bij mij, alleen het verplaatsen naar uiterst links in de hoek krijg ik nog niet voor elkaar
in een 'linux-gestuurd besturingssysteem' is de rechtermuisklik een belangrijk gereedschap/methode om: onderliggende of submenu's te openen, waarin dan instellingen kunnen gewijzigd of gedaan worden.
---> Je kan dat doen op programmaknoppen, werkbalken, bureaublad, ...

Iconen/programmaknoppen op de werkbalk verplaatsen:

- R-Muisklik op knop > eventueel eerst - 'Vastzetten op paneel' - ontvinken (= erop klikken) en dan verplaatsen kiezen --- zet de knop/verschuif hem naar de gewenste plaats.
Daarna weer - 'Vastzetten op paneel' - aanklikken.

--> ! - Om de Hoofd Menu knop helemaal links te kunnen plaatsen moe(s)t je uiterst links klikken en dan toevoegen en dan weer op - 'Vastzetten op paneel' - klikken

Uitzicht knoppen wijzigen:

Menu: Configuratiecentrum > Uiterlijk en Gedrag > Uiterlijk > Tab Thema > Aanpassen ... daar kan je heel veel gaan aanpassen --probeer de andere tabs ook eens ...

!! Al doende leren ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

P.S.:
Ik heb, snel, even Linux Mint 18.2 Maté (had nog een bootabele USB-stick met LM 18.2 Maté van 2017 liggen) geïnstalleerd om jou vragen te kunnen beantwoorden.


Succes!
groet,
mutse.
De supervraag is of ik de enige ben die deze verandering ervaart (de verdwenen knop dus). Ik ben toch niet de enige met LM 19.1 Mate hier???
-- géén idee, kan best zijn dat jij de enige bent -- je bent in, ieder geval de enige met dat probleem die deze vraag stelde. ;)
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

[OPGELOST] Re: Ongewenste veranderingen na updates 19.1 van 31.05.2019

Berichtdoor oldbutMint » Za 01 Jun 2019, 21:40

Slotbericht:
na het doen van 'reset panel' en het weer opnieuw plaatsen van de knoppen die ik zelf had toegevoegd, heb ik nu de oude/gewenste layout van de panel-balk weer terug.

Bedankt voor de hulpvaardige aanwijzingen van de antwoorders.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten