Kan wel booten maar niet inloggen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
William
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 01 Jun 2019, 15:57

Kan wel booten maar niet inloggen

Berichtdoor William » Zo 02 Jun 2019, 11:59

Hallo,

Goed. ik lees net dat ik geen berichten mag combineren o.id.
Ben op dit moment alleen maar gefocust op mijn probleem, en niet zo bezig met hoe dit forum werkt en wat de regeltjes zijn, kwetsende taal e.d uitgezonderd.

Ik ben een newbe. In ieder geval op dit forum.
Ik weet niet of mijn probleem aansluit op dit een onderwerp, of dat ik een new topic moet maken.

Ik kan mij niet meer aanmelden op mijn systeem (laptop)
Het draait op Linux Mint 18, Sarah.
Het systeem start normaal op. Krijg alles te zien wat ik normaal ook zie, grub e.d.
Vervolgens krijg ik het normale grafische inlogscherm met mijn username.
Als ik dan mijn wachtwoord invoer krijg ik de volgende melding, nog steeds in grafische mode.
Ik heb het maar even letterlijk over getypt.

MDM kon niet schrijven in uw indentificatiebestand. Dit betekent waarschijnlijk de u geen schijfruimte meeer heeft of dat uw persoonlijke map niet geopend kon worden om u in te schrijven. Het is in ieder geval niet mogeijk om u aan te melden. Neem alstublieft contact op met de systeembeheerder.

Ik kan dan niets meer.Behalve ctrl+alt+F2
Ik kom dan op de prompt$ en kan dan wel inloggen met username+password.
Maar daar ben ik niet zo in thuis. Kan wel voorbeeld dingetjes in documentatie opzoeken, maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik mee bezig ben.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen??

Kan wel booten vanaf een livestick. Ik kan dan ook diverse patities die op de laptop staan mounten en bestanden benaderen. Niet alle, maar dat zal wel met permissies te maken hebben.
Iemand een goede raad??

Grt William.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Kan wel booten maar niet inloggen

Berichtdoor oldbutMint » Zo 02 Jun 2019, 15:29

Ik vind de MDM boodschap raar en breedsprakig, maar zelf installeer ik altijd de us/engelse versie van de linuxen.
Heb je wel voldoende schijfruimte -op al je partities- dan?
William
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 01 Jun 2019, 15:57

Re: Kan wel booten maar niet inloggen

Berichtdoor William » Zo 02 Jun 2019, 19:01

Dankjewel voor je reactie "oldbutMint".
De MDM boodschap koste mij ook enigszins moeite. .
Mijn Mint versie praat Nederlands, althans deze. Is historisch zo gegroeid. Toen ik begon met linux zaten we nog bij versie 12. Toen was alles nog nieuw en wilde toch wel goed begrijpen wat de bedoeling was. Inmiddels heb ik een laptop en 2 towers op Linux Mint draaien. Maar die towers zijn niet zo makkelijk mee te nemen, dus het kunnen gebruiken van de laptop was wel een ding. Ik was met dit warme weer gedoemd tot mijn "mancave".
Maar ik kan je melden dat het probleem is opgelost.
Vervelend is dat ik nog niet weet hoe dat nu gelukt is.
Uiteraard was het eerste wat ik gedaan heb, naar de diskspace te kijken. Dat suggereerde de MDM tenslotte ook. Maar dat was niet het probleem. Ik heb van alles geprobeerd. maar het heeft zich opgelost toen ik van versie 50 ben terug gegaan naar 47. Ik had al eerder een poging gedaan (middels grub) om terug te gaan naar versie 49, maar dat hielp niet.
Intussen druk bezig geweest om zoveel mogelijk data te redden als mogelijk was, en in de tussen tijd te blijven zoeken naar de oorzaak.
En ben er tussentijds ook nog maar weer eens duidelijke op gewezen dat het ontbrak aan een goede backup. Dus intussen ook kennis gemaakt met LuckyBackup.
Voor nu draait ie weer als een zonnetje. :D

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten