HD loopt vol door syslog

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Do 24 Okt 2019, 17:48

Ik heb Linux Mint 19.2 geïnstalleerd. Op zich verloopt de installatie zonder problemen. Het is echter niet mogelijk om de pc uit te zetten. Op het scherm verschijnt een continue stroom van PCIe bus errors. De enige mogelijk om de pc uit te zetten is met de powerknop. Na wat onderzoek blijken deze foutmeldingen continue naar de syslog file te worden weggeschrrven met een snelheid van 100M per minuut. Kort na installatie is deze file al 10G groot. Het probleem doet zich ook voor bij het uitproberen van de Live CD (dus voor installatie).

PC: Shuttle DH270 mini pc met i5-7500, 16GB, Samsung evo M.2 SSD 500GB, Realtek RTL8821AE Wireless Network Adapter (ingebouwd).

Foutmelding pcieport 0000:00:1c.6 Ik vermoed dat de wifi het probleem veroorzaakt.

Heeft iemand een oplossing?

PP
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor Jamint » Vr 25 Okt 2019, 21:30

Beste ppK0,

Toegeven aan je vermoeden!
Sluit de PC daarom dus eens aan m.b.v. een UTP cat-5 kabeltje op je modem om een nieuwe installatie 19.2 te gaan uitvoeren. Dan ben je in elk geval al prima aan het foutzoeken en sluit je in ieder geval definitief al of niet een door jezelf geconstateerde vermoedelijke oorzaak (Wifi) uit.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor Pjotr » Vr 25 Okt 2019, 23:59

1. Tem de logboeken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... .html#ID12
(punt 12)

2. Bijwerkbeheer - werkbalk: Tonen - Linux-systeemkernen
Installeer de nieuwste systeemkern van de 5.0-serie. Herstart daarna je computer.

3. Nog steeds problemen? Post dan hier een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/inxi.html
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Za 26 Okt 2019, 10:10

Beste ppK0,

Toegeven aan je vermoeden!
Sluit de PC daarom dus eens aan m.b.v. een UTP cat-5 kabeltje op je modem om een nieuwe installatie 19.2 te gaan uitvoeren. Dan ben je in elk geval al prima aan het foutzoeken en sluit je in ieder geval definitief al of niet een door jezelf geconstateerde vermoedelijke oorzaak (Wifi) uit.
Het probleem is niet het gebruik van internet. Het syslog bestand groeit al bij het uitproberen van de Live CD zonder dat Ik verbinding met internet heb. Internet toegang werkt overigens wel. Ik zou de PCIe kaart waarschijnlijk moeten uitbouwen om effect te kunnen zien. Dat is minder makkelijk, omdat ik eerst andere componenten moet verwijderen. Dus lijkt me de andere suggestie van 5.0 kernel uitproberen hoopvoller, want ik wil wel internet.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Za 26 Okt 2019, 10:17

1. Tem de logboeken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... .html#ID12
(punt 12)

2. Bijwerkbeheer - werkbalk: Tonen - Linux-systeemkernen
Installeer de nieuwste systeemkern van de 5.0-serie. Herstart daarna je computer.

3. Nog steeds problemen? Post dan hier een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/inxi.html
Bedankt voor je reactie Pjotr. Ik ben vrij nieuw wat betreft Linux. Ik moet dus nog uitzoeken hoe ik de 5.0-serie kernel moet upgraden. Het temmen van de logboeken heeft in dit geval weinig zin, omdat de disk binnen een dag al vol zat en niks meer het deed. De mogelijke oplossing moet dus direct na een fresh install worden uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor Pjotr » Za 26 Okt 2019, 10:53

Ik moet dus nog uitzoeken hoe ik de 5.0-serie kernel moet upgraden.
Daar heb ik je een stap-voor-stap-instructie voor gegeven. ;)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Za 26 Okt 2019, 13:43

Daar heb ik je een stap-voor-stap-instructie voor gegeven. ;)
[/quote]

Als je iets nog nooit gedaan hebt, liggen dingen soms minder voor de hand ;)

Helaas heeft de update naar 5.0.0-32-generic #34-18.04 .2 Ubuntu het probleem niet opgelost.
Kan ik ergens device drivers for Realtek RTL 8821AE downloaden.

PS: Bij een Windows 10 installatie op dezelfde PC werden deze ook geupdatet. Win10 staat nu niet op de PC, alleen LM.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Za 26 Okt 2019, 14:16

Dit is het device dat de foutmelding geeft.
00:1c.6 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 200 Series PCH PCI Express Root Port #7 [8086:a296] (rev f0) (prog-if 00 [Normal decode])
Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 124
Bus: primary=00, secondary=03, subordinate=03, sec-latency=0
I/O behind bridge: 0000c000-0000cfff
Memory behind bridge: df100000-df1fffff
Capabilities: <access denied>
Kernel driver in use: pcieport
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor Pjotr » Za 26 Okt 2019, 16:28

OK, probeer eens of het helpt als je het juiste stuurprogramma installeert voor je WiFi:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... k.html#ID6
(punt 6)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Za 26 Okt 2019, 16:47

Helaas, de files syslog en kern.log blijven groeien. Allebei met een snelheid van ca 100M per minuut.

Voor alle duidelijkheid. De wifi verbinding werkt wel. (Ik lees en reageer in dit forum via Firefox op de problematische PC). Ik haal de snelheid die bij mijn abonnement hoort.

Het is mij dus niet duidelijk wat het probleem is, anders dat de foutmeldingen naar syslog worden weggeschreven en uiteindelijk de disk vol schrijft.
Laatst gewijzigd door ppk0 op Za 26 Okt 2019, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor Pjotr » Za 26 Okt 2019, 16:51

Er zijn berichten op het web te vinden die melden dat een vergelijkbaar probleem werd opgelost na het uitvoeren van een BIOS update. Probeer dat eens? Dergelijke updates kun je doorgaans vinden op het ondersteuningsgedeelte van de webstek van je PC-bouwer of moederbordbouwer.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Za 26 Okt 2019, 17:29

Ik ben bang dat het updaten van de BIOS een stap te ver is voor mij. Ik denk dat ik weer terug ga naar Windows 10. Maar dat werkt tenminste. Of beter gezegd dat snap ik nog net. Ik heb Win10 gedebloat en alle privacy dicht gezet. Het moet maar.

Pjotr bedankt voor de hulp zo ver. Bij de volgende PC ga ik het opnieuw proberen. Ik had graag op Linux Mint willen overstappen, want ik zie geen beperkingen. Het ene Windows programma dat ik wil gebruiken (er is geen goed alternatief) werkt in Virtualbox.

Helaas.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor Pjotr » Za 26 Okt 2019, 17:54

Jammer, maar wat je ook doet: ik raad sowieso aan om het BIOS bij te werken naar de nieuwste versie. Onder Windows zou dat in elk geval heel makkelijk moeten zijn. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor Joan » Za 26 Okt 2019, 18:01

Foutmelding pcieport 0000:00:1c.6
Als je weet wat er op die poort zit aangesloten kan je actie ondernemen.
Soms is het alleen een vuiltje waardoor er slecht contact is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: HD loopt vol door syslog

Berichtdoor ppk0 » Zo 27 Okt 2019, 16:41

... ik raad sowieso aan om het BIOS bij te werken naar de nieuwste versie. ...
Toch de stoute schoenen aangetrokken en bios geupdatet. Ik was daar een beetje huivig voor want als het fout gaat (zo lees ik) heb je een groot probleem. Maar het is gelukt om te upgraden naar de laatste versie.

Helaas, het lost mijn probleem niet op. Ik weet niet dat komt doordat de PC nog boot van Legacy BIOS en niet van UEFI.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten