Mint v19 langzamer dan v18

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor JosVa » Zo 08 Dec 2019, 20:01

Ik ken Mint sinds v13 en regelmatig ge-uprade tot nu v19.2 en heeft altijd multiboot naast Windows gedraaid. Op mijn PC draaide v18.3 flitsend en zonder problemen. Na de upgrade naar v19 zie ik regelmatig dat erop lijkt dat v19 voor de moderne cq. laatste PC's geschreven is? Firefox is niet meer zo vloeiend maar schokkerig en de overige programma's zijn ook soms hun souplesse kwijt, daarnaast is ie wat trager. Ik heb voor het ACER beeldscherm achter de KVM switch van Sweex onder v17 al xorg.conf aangepast en ook v18 draaide die 1900x1200 beeldpunten vloeiend. De PC heeft een Intel dualcore 2.93GHz CPU en 4Gb Ram wat toch genoeg zou moeten zijn.
Komt dat schokkerige/trage omdat ie mijn ACER beeldscherm niet met naam en toenaam direct op de videokabel kan vinden?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor DeBaas » Zo 08 Dec 2019, 21:31

Video driver?

Terminal:
inxi -Gxz
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor JosVa » Di 10 Dec 2019, 13:32

Geen idee. Waarom heb ik met alle Windows-versies en Mint tot en met v18.3 daar nooit wat van gemerkt?
Nou moet ik ook zeggen dat mijn Toshiba A200 laptop onder Mint v19.2 niet meer zo soepel loopt als onder Mint tot en met v18.3.
Probeert Linux nu net als WIndows ons over te halen om dan ook maar meteen de nieuwste hardware te kopen?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor JosVa » Vr 20 Dec 2019, 19:19

Ik heb nu v19.3 laten overschrijven door v18.3 maar dat hielp niet want nog steeds bleef de muis schokkerig vooral in Firefox.
:(
Tijdens het opstarten van 18.3 krijg ik nu wel de optie om in plaats van Cinnamon SoftwareRendering (C2) ook voor Cinnamon (Ci) te kiezen.
:vraagteken:
Dat dus maar eens gedaan. En........alles loopt weer lekker vlot en glad als vanouds!
:)
Ik kan nu de jigsawexporer.com puzzelstukjes ook weer vloeiend over het scherm schuiven en plakken met mijn VGA en PS2 stekker-KVM-switch.
:D
Misschien dat ik v19.3 nog eens probeer en op zoek ga naar die niet rendering versie van Cinnamon?
::)
Of ik wacht tot 2021 als v18.3 stopt met support?
>:(
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor Pjotr » Vr 20 Dec 2019, 20:01

Geef eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/inxi.html
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor JosVa » Za 21 Dec 2019, 12:25

Waarom kost het altijd flink wat zoeken op internet om zaken <UIT> te schakelen die door installaties en upgrades automatisch ingesteld worden omdat de programmeurs in ver weg vandaan daar geen last van hebben of dat leuk vinden op hun perfect voor hun programma's toegesneden machines?
Eerst was het alleen Microsoft die ons steeds meer voor begon te schrijven hoe je een PC gebruikt en waarvoor je steeds meer tweakers kunt downloaden om dat allemaal weer uit te schakelen. Nu ook al Linux? Waarom niet een soepel lopend klein en basic systeem opzetten waar je naar behoefte van alles aan kunt toevoegen? Zoiets als DOS in het verleden dat je met een autoexec.bat precies dat liet doen wat jij nodig had.

Overigens....bedankt voor de tip van die site die wel heel erg compleet oogt. Ik zal op een regenachtige dag met een kan koffie op de tafel eens beginnen die omvangrijke site door te spitten en te kijken wat er voor mij allemaal op maat (terug) gezet moet worden.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor Joan » Za 21 Dec 2019, 13:21

JosVa,
"Waarom niet een soepel lopend klein en basic systeem opzetten waar je naar behoefte van alles aan kunt toevoegen? Zoiets als DOS in het verleden dat je met een autoexec.bat precies dat liet doen wat jij nodig had."

Dat was in de vorige eeuw en er is inmiddels wel wat veranderd wat niet had gebeurd als we met dos verder waren gegaan.
En toch is er eigenlijk niets veranderd, want je kunt met Open source software alles aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 21 Dec 2019, 14:12

met alle respect en niet persoonlijk op te vatten :

van een eendje kan je een racemachien maken met het onderstel van een Chevrolet S-10 , gepowerd met een 5,9 liter Chevy V8 small block :
https://autobahn.eu/artikel/11377/hebbe ... itroen-2cv

of het technisch mogelijk is om op basis van een 486 full DX met 8 RAM met een HD van 250 MB , een I7 met 24 GIB RAM gamecomputer ineen te flansen ? moet kunnen , maar dan zal je'r waarschijnlijk maar de kast aan overhouden en er , ook hier , aardig wat " tientjes " mogen tegen aan gooien .

wat ik wil illustreren , Linux Mint zoals bvb Ubuntu , mogen dan dikwijls als uithangbord fungeren voor de " tientjes " industrie , maar vergis U niet , daar zijn de ontwikkelaars ervan niet echt mee bezig .
LInux Mint en Ubuntu zijn wel véééél meer dan dat , lucky us .
Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor stegiman » Za 21 Dec 2019, 16:29

Code: Selecteer alles

Zoiets als DOS in het verleden dat je met een autoexec.bat precies dat liet doen wat jij nodig had
Dat kan je ook doen in Linux.
Maar dos is wel zeer oud en als we nu moeten teruggaan naar die tijd zal alle programma van huidige tijd gewoonweg niet werken.
Ik heb die tijd ook gekend maar ik wil absoluut niet meer terug naar die tijd.

In Linux heb je veel mogelijkheden maar een voorbeeld is met de rechtermuisknop op bureelblad en op nieuwe starter klikken.
Of je kan vooraf programmeren en die oproepen.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 21 Dec 2019, 19:06

......
Waarom niet een soepel lopend klein en basic systeem opzetten waar je naar behoefte van alles aan kunt toevoegen?
....
dan kan je beter de overstap overwegen naar Ubuntu , het bouwdoos OS bij uitstek , heb je in alle " flavours " en kleuren .
Debian Bookworm_Cinnamon
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor JosVa » Zo 22 Dec 2019, 09:21

Oke. Als ales lekker loopt is er niks aan de hand. Maar een voorbeeldje. Ik heb 2 PC's middels een Sweex KVM switch tegelijk draaien. Niks bijzonders zou je zeggen. Windows maakt daar ook geen probleem van. Die kijkt naar de PC, vindt daarin een videokaart en laat mij zien wat die kan. Stel ik iets in wat mijn scherm niet kan dan zie ik zwart en even later is ie weer terug. Mint vertelt mij dat er op dezelfde PC een onbekende VGA is en reduceert mijn opties om iets in te stellen tot 2 resoluties en verder niks meer. Ongeacht wat die videokaart wel kan en de KVM netjes doorgeeft naar het scherm. Moet ik in xorg.conf gaan zitten programmeren om tijdens het opstarten de resolutie op 1920x1200 te zetten maar heb dan nog steeds geen toegang tot de kleur, contrast en helderheid. En dat noemen jullie geweldig? Weet je wel hoeveel mensen er op internet dingen aan het zoeken zijn om Linux simpele kunstjes te leren? En in plaats te melden dat op jullie PC het wel loopt zou ik liever zien dat je met handige tips komt om dat op mijn PC ook aan het lopen te krijgen.
En wat betreft overdaad: ik kan op mijn fiets dezelfde dagelijkse boodschappen halen als met de auto want aan meer heb ik geen behoefte. Als Linux zo verder gaat dan blijf ik wel bij Windows waar ik middels tweakers van alles en simpel naar mijn hand kan zetten.
Op het ogenblik ben ik aan het zoeken hoe ik in Linux een ingebouwde data-schijf tijdens het opstarten al kan mounten terwijl Linux mij wel elke USB schijf ongevraagd op het scherm toont. Nee, dan moet ik eerst in de persoonlijke map die schijf aanklikken en dan kan ik pas bij de data die daarop staan terwijl die schijf bij het installeren van Mint al in de PC zat en die USB schijf niet. Windows laat tenminste gewoon zien wat er ingebouwd of aangesloten is.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor JosVa » Zo 22 Dec 2019, 10:27

Ben voor wat betreft de DATA-disk alweer wat verder met fantastische hulp uit 2011.
http://www.webupd8.org/2011/11/how-to-m ... cally.html
Was wel effe zoeken en dan kom ik stom toevallig op deze website na het invoeren van het zoekargument: How to mount partitions automatilly at boot.
Krijg ik een tooltje dat dat allemaal perfect voor me regelt zonder dat ik moet gaan uitzoeken hoe ik die regel die je fstab daarvoor moet aanmaken precies in mekaar steekt.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor stegiman » Zo 22 Dec 2019, 11:13

Net als bij Windows moet je ook bij Linux zoeken hoe je dat allemaal oplost.
Er zijn mensen die klagen voer Windows 10 en er zijn mensen die klagen over Linux.
Je kan toch niet verwachten dat Linux hetzelfde moet doen als Windows.
Er zijn ook veel dingen die Linux wel kan maar Windows helemaal niet.
Klaag je over Linux ga dan gewoon terug naar Windows en dan ben je vanaf.
Zo simpel is het.

Windows 10 is sinds vorige jaar beter geworden maar daarvoor moet er vele nieuwe Windows 10 upgraden moeten komen.
Nooit is er een Windows vanaf begin goed geweest.
Nu zegt men Windows XP of 7 was fanatische maar ook die hadden enorm veel gebreken.
Maar na velen upgraden waren ze wel goed geworden.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor DeBaas » Zo 22 Dec 2019, 12:44

@JosVa
In plaats van alleen maar commentaar te leveren zou het beleefd zijn mensen die je willen helpen en daarvoor simpele vragen stellen over de situatie en specs van je machine, te antwoorden.
Bij deze ga je bij mij in het niet meer lezen deel.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v19 langzamer dan v18

Berichtdoor JosVa » Zo 22 Dec 2019, 16:03

Sorry bedoelde je dat met dat commando; $ inxi -Fx

Intussen ben ik via een website uit 2013 achter de verschillen van Cinnamom gewoon en de rendering versie gekomen. Ofwel niet voor iedereen aan te raden. Maar waarom ik nu bij het opstarten gevraagd wordt of ik de Xfce, Ci of C2 versie wil gebruiken? Weer geen idee, maar het heeft wel geholpen.
En na aanpassen van het mountpoint van de schijven in fstab draaien die na herkenning vanaf de boot nu onder mijn account.

System: Host: intel-desktop Kernel: 5.3.0-24-generic x86_64 (64 bit gcc: 7.4.0)
Desktop: Cinnamon 3.0.7 (Gtk 3.18.9-1ubuntu3.3)
Distro: Linux Mint 18 Sarah
Machine: Mobo: N/A model: N/A
Bios: Intel v: GTG4310H.86A.0028.2010.0108.1147 date: 01/08/2010
CPU: Dual core Intel Core2 Duo E7500 (-MCP-) cache: 3072 KB
flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 ssse3 vmx) bmips: 11734
clock speeds: max: 2926 MHz 1: 1600 MHz 2: 1600 MHz
Graphics: Card: Intel 4 Series Integrated Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
Display Server: X.Org 1.18.4 driver: intel
Resolution: 1920x1200@59.88hz
GLX Renderer: Mesa DRI Intel G45/G43
GLX Version: 2.1 Mesa 18.0.5 Direct Rendering: Yes
Audio: Card Intel 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller
bus-ID: 00:1b.0
Network: Card: Intel 82567V-2 Gigabit Network Connection
driver: e1000e port: f0c0 bus-ID: 00:19.0
IF: enp0s25 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full
mac: 00:1c:c0:ee:fe:8a
Drives: HDD Total Size: 2080.4GB (5.7% used)
ID-1: /dev/sda model: WDC_WD3200AAKS size: 320.1GB
ID-2: /dev/sdb model: TOSHIBA_DT01ACA1 size: 1000.2GB
ID-3: /dev/sdc model: WDC_WD1200JD size: 120.0GB
ID-4: USB /dev/sdd model: Mobile_Drive_XXS size: 640.1GB
Partition: ID-1: / size: 40G used: 27G (70%) fs: ext4 dev: /dev/sda5
ID-2: swap-1 size: 10.00GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda7
RAID: No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors: None detected - is lm-sensors installed and configured?
Info: Processes: 158 Uptime: 24 min Memory: 419.4/3835.0MB
Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
Client: Shell (bash 4.3.481) inxi: 2.2.35

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten