Installatie probleem

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Installatie probleem

Berichtdoor vissertw » Di 24 Dec 2019, 10:07

Goedemorgen, het werd tijd voor een verse installatie.

Maar het loopt wat tegen, het volgende is er aan de hand: ik heb een installatie usb in een slot, start de pc opnieuw op maar de pc start niet door, op zeker moment krijg ik het GRUB menu maar daar kan ik niet in bladeren, ik kan wel een aantal seconden wachten waarna ik een mededeling krijg "s" in te drukken om door te gaan waarna de pc normaal opstart.
Er komt ook nog bij dat ik tijdens het starten van de pc ook niet in de BIOS kan komen of via F11 de opstart volgorde te kunnen selecteren.
Ik krijg het kortom niet voor elkaar de nieuwe installatie te starten.
De usb stick toont zich keurig bij "bestanden", kan ik de installatie op via die weg aan de gang krijgen? Of mogelijk een opdrachtregel in het terminal venster?

Allen een fijne feestdagen gewenst,

Ton.
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Re: Installatie probleem

Berichtdoor vissertw » Di 24 Dec 2019, 12:38

Toch resultaat!
Uiteindelijk de ISO op een DVD gebrand en met die DVD in de speler de PC weer opgestart waarna ik wel een keus kreeg met welk medium de PC op te starten waarna de installatie van start ging.
Wel een berg updates na de installatie, maar 19 staat er op.

Dank voor het meedenken en fijne dagen,

Ton.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Installatie probleem

Berichtdoor stegiman » Di 24 Dec 2019, 12:40

Had je de iso bestand met Rufus (klik) gedaan?
Dan zou het moeten werken maar je moet wel in de bios usbstick bij boot gedeelte als eerste boot instellen.
Na installatie van Linux wordt je op scherm vermeld dat je usb-stick uit de usb poort moet halen en daarna opnieuw opstarten.

Na bios gaan is op F1 of F2 of DEL klikken opstarten
vissertw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2015, 08:26

Re: Installatie probleem

Berichtdoor vissertw » Di 24 Dec 2019, 15:18

Rufus kende ik nog niet, de link wordt uiteraard wel bewaard!
Probleem was ook dat opstarten met iets, wat dan ook, in een usb slot niet wilde lukken.
Bovendien kon ik met welke toets dan ook niet in de BIOS komen.
Er was duidelijk wel iets aan de hand wat als ik na veel gedoe het GRUB menu wel tevoorschijn had kon ik er niet met de pijltjestoetsen doorheen bladeren, had ik er dus nog niets aan.
Maar, 19 staat er vers op, nu naar mijn eigen wensen inrichten.

Groeten,

Ton.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Installatie probleem

Berichtdoor Joan » Di 24 Dec 2019, 15:23

Bij problemen met installatie via een usb stick kunnen er twee oorzaken zijn:
De .iso is niet goed of niet goed gebrand.
De usb stick is niet goed.

In jouw geval is de distributie .iso goed, want die start ook met een dvd. De pc zocht eerst naar de stick, maar doordat die niet goed leesbaar was is de pc doorgegaan naar de normale opstart. Door de slecht leesbare stick is er waarschijnlijk ook iets misgegaan met de normale opstartprocedure waardoor die vast liep.

Het autostart programma is in de meeste gevallen oorzaak van een niet te startende usb stick met distributie.
Als je wilt weten of de stick goed gebrand is, doe het dan opnieuw of met een ander brandprogramma of een andere stick. Als dat niet werkt, wees dan voorzichtig met de usb stick. Heb je problemen met elke stick, controleer dan de usb aansluiting van de pc.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten