firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor Mentha » Zo 05 Jan 2020, 13:28

De titel zegt het eigenlijk al. Maar het verdiend enige verduidelijking. Ik heb hierover al een paar PM berichtjes met Pjotr gewisseld. Ik heb op dit moment 1 Desktop PC welke is geupgrade van LM 19.1 naar LM 19.2 en vervolgens naar LM 19,3 via de upgrade mogelijkheid. Ook heb ik inmiddels 4 Notebooks (1x Acer 2x HP en 1x Lenovo) volledig gewist en middels een schone installatie (USB stick) voorzien van Linux Mint 19.3 In alle gevallen heb ik op de werkbalk een snelkoppeling van Firefox staan die automatisch door de installatie van LM daar is geplaatst. Pjotr beschrijft in zijn instructies op zijn webstek hoe je Firefox middels firejail in de zandbak kan draaien. Nu heb ik van die instructies vanaf LM 18.2 goed gebruik kunnen maken echter sedert LM 19.2 niet meer. Om een of andere reden kan ik middels de rechtermuisknop klik niet meer die snelkoppeling bewerken. In ieder geval is bewerken en het invoeren van een commando niet meer mogelijk (in dit geval het commando firejail firefox %u) In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn instellingen lag maar nu ik ook op de notebooks vlak na het installeren van LM 19.3 dit probleem heb kan ik dat als oorzaak uitsluiten. Is er iemand die hetzelfde probleem heeft en is daar een oplossing voor? Het simpel verwijderen van de snelkoppeling en een nieuwe plaatsten bied helaas geen uitkomst.

Overigens blijf ik het fantastisch vinden wat Pjotr voor de leken onder ons allemaal aan tips en trucs heeft geschreven op zijn webstek. Ik heb hier heel veel aan.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor stegiman » Ma 06 Jan 2020, 15:22

firejail kan je in programmabeheer en in scynaptic van LM 19.3 installeren.

Meer uitleg kan je op deze pagina (klik) vinden
Gebruikersavatar
HenkV40
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2017, 17:25
Locatie: Havelte

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor HenkV40 » Ma 06 Jan 2020, 19:03

Ik heb het als volgt gedaan en dat werkt. (zie topic in software "firefox in firejail, vreemde melding"

De aanwijzingen gevolgd in makkelijkelinuxtips van Pjotr.
Firejail-versie 0.9.56.2-LTS binnengehaald en geinstalleerd

Nieuwe starter (Firejail FF) gemaakt, met opdracht: firejail Firefox %u

FF start via de nieuwe starter goed op, en ook wordt de terminal geopend.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor stegiman » Ma 06 Jan 2020, 22:28

Dan is het opgelost?
Gebruikersavatar
HenkV40
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Vr 24 Nov 2017, 17:25
Locatie: Havelte

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor HenkV40 » Wo 08 Jan 2020, 17:46

@stegiman
Dan is het opgelost?

Voor mij wel.

Voor de (misschien overbodige) duidelijkheid: ik heb een nieuwe starter gemaakt via rechtsklik op bureabled.
Daarin bij opdracht: firejail Firefox %u ingevuld.
Er zijn dan dus 2 firefox-iconen.
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor Mentha » Do 09 Jan 2020, 22:08

Zoals Ik al zei een snelkoppeling maken kan ik wel maar met de rechter muisklik krijg ik met geen mogelijkheid het veld bewerken te zien dus kan ik dat commando ook niet invoeren en werkt dit dus helaas niet. Of ik die snelkoppeling nu maak op het bureaublad of in de werkbalk het probleem blijft.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor emvedeesje » Vr 10 Jan 2020, 10:15

@Mentha
Hier moet je zijn:
op bureaublad: R-klik op de snelkoppeling
Eigenschappen

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor Mentha » Vr 10 Jan 2020, 13:05

Dank U voor de bureaublad oplossing!!! Blijft het wel vreemd dat de werkbalk deze mogelijkheid niet meer bied. maar daar zal men met de doorontwikkeling van Linux Mint wel een geldige reden voor hebben gehad.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor emvedeesje » Za 11 Jan 2020, 08:56

In de werkbalk is dat nog nooit mogelijk geweest.

Een oplossing zit dus soms in een klein hoekje via een omweggetje...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor Joan » Za 11 Jan 2020, 11:42

Een werkbalk snelkoppeling aanpassen is een beetje gevaarlijk omdat die via een andere lijn met het programma verbonden is dan de basis starter (die in het hoofdmenu zit). Daarom is het aanpassen van een sub starter (een starter van een starter) verwijderd. Het programmeren, de werking en de veiligheid van Linux Mint zijn daardoor vereenvoudigd en verbeterd.

Soms is gemak niet altijd veilig. :D
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor Mentha » Ma 13 Jan 2020, 18:09

Een snelkoppeling die vastgemaakt is aan de Werkbalk kon ik toch wel degelijk wijzigen. Pjotr doet er op zijn site op een goede en duidelijke wijze kond van.
zie daarvoor dit adres: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... k.html#ID3
Dat het nu ineens niet meer kan is dus door de ontwikkelaars kennelijk verwijderd en dat is jammer. Want ik houd mijn bureaublad net als mijn echte bureaublad het liefst schoon.
Een snelkoppeling op mijn bureaublad is dan de enige optie als ik die wel wil kunnen bewerken. Jammer en in mijn optiek onnodig.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: firefox niet in de zandbak werkend krijgen

Berichtdoor shoshinsha » Ma 13 Jan 2020, 20:47

Zelf werk ik (nog) met Mint 18.3, dus ik weet niet of in 19.3 hetzelfde kan worden gedaan. Wat bij mij werkt is: maak op het bureaublad via de rechtermuisknop ("Starter maken") een snelkoppeling naar het gewenste programma. Sleep de snelkoppeling van het bureaublad naar de werkbalk. Daar komt dan de snelkoppeling op te staan terwijl die op het bureaublad behouden blijft. Het slepen werkt dus kennelijk als kopiëren.
Als dan de koppeling op het bureaublad op het bureaublad verwijderd wordt, blijft die op de werkbalk gewoon staan.
Misschien de moeite van het proberen waard?
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten