vernieuwde BIOS

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
fritsmartfu
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 28 Feb 2013, 09:24
Locatie: Martfű in Hongarije
Contact:

vernieuwde BIOS

Berichtdoor fritsmartfu » Vr 10 Jan 2020, 14:19

Ik had Mint 19.3. Omdat Dell een nieuwe bios had uitgebracht en ik, door ziekte, langere tijd niet kon computeren werkte het een en ander niet meer zoals het hoorde. Een computerwinkel (wij hebben hier in onze Hongaarse omgeving helaas geen Mint of Linux experts) om hulp gevraagd. Daar hebben ze een nieuwe (Linux) bios geinstalleerd en Mint vernieuwd. Ook hebben ze mijn nieuwe Epson L3110 printer geinstalleerd. Nu heb ik 2 Linux systemen: een 19.3 die ik niet kan bereiken en een oudere 19.2 die normaal werkt, maar wel op de halve hard disk capaciteit. Wat moet ik doen om alleen Mint 19.3 over te houden? Hoe kan ik mijn harddisk volledig gebruiken? Van mijn persoonlijke bestanden heb ik back-ups!
Gebruikersavatar
Jane
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 09 Aug 2018, 10:47
Locatie: België

Re: vernieuwde BIOS

Berichtdoor Jane » Vr 10 Jan 2020, 15:32

Ik zou 19.3 vers installeren .
Lenovo Thinkcentre M70 , Intel Core2Duo E5300  , 8 GB Ram , 160 HDD ,Intel Corporation 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller

Mint 20 Cinnamon ( 64 )
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: vernieuwde BIOS

Berichtdoor Joan » Vr 10 Jan 2020, 21:52

Versschijnt in het grub-menu Linux Mint 19.2 en 19.3 ?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
fritsmartfu
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 28 Feb 2013, 09:24
Locatie: Martfű in Hongarije
Contact:

Re: vernieuwde BIOS

Berichtdoor fritsmartfu » Vr 10 Jan 2020, 22:49

Wanneer ik mijn computer aanzet krijg ik Mint 19.2 (de vorige versie) Hoe kan ik Grub zien? en wanneer ik mijn computer aanzet, hoe krijg ik dan Mint 19.3? Volgens de windows monteur moet die er wel zijn...
Ik kan natuurlijk wel Mint 19.3 als nieuw installeren, maar dan heb ik opnieuw problemen met mijn Epson L3110 printer/scanner.
Veel duidelijker kan ik niet zijn. Ik ben een eenvoudige gebruiker, geen expert. Na mijn ziek zijn ben ik (nog) niet in staat om mijn computer problemen beter te verwoorden. Sorry! Kennen jullie toevallig Hongaarse Linux gebruikers in de buurt van de stad Szolnok die mij (tegen vergoeding) kunnen/willen helpen?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: vernieuwde BIOS

Berichtdoor Joan » Za 11 Jan 2020, 01:44

Als Mint 19.2 is opgestart, open de terminal en type

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
Herstart de pc en grub-menu moet nu verschijnen.

Het systeem dat je met deze optie gebruikt komt bovenin het grub-menu
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten