Linux blijft problematisch

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Linux blijft problematisch

Berichtdoor Blokker » Wo 19 Feb 2020, 14:31

Toch maar weer eens een keer geprobeerd om Linux op aparte partitie te installeren.
Alles volgens de aanwijzingen uitgevoerd.
Gekozen voor iets anders
Installeren begon tot bijna aan het eind en toen ging het dus fout.
Melding:
Kon Grub niet op /dev/nvmeOn1 installeren. Uitvoeren van 'grub-install/dev/nvmeOn1 is mislukt.
Dit is een fatale fout.

Er waren wel opties voor herstel en ik heb toen gekozen voor Linux verwijderen en opnieuw installeren.
Bijna aan het eind van het proces... zelfde melding.....
Diepe zucht en alles wat naar Linux ruikt verwijderd en draai nu enkel op W10. Dit geeft echter geen voldaan gevoel t.o.v. Linux installeren.

Blokker
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor DeBaas » Wo 19 Feb 2020, 15:39

Start je LiveDVD en kijk met, bijvoorbeeld, gparted naar de werkelijke indeling van je drive(s).
Bij installatie wordt de Grub boot in de efi partitie gezet.
Als je meer dan 1 HDD/SDD hebt kan het zijn dat de efi partitie op de andere schijf staat.
Als de efi partitie te klein is (Windows only) kan linux daar de grub-boot niet kwijt.

Misschien handig:
https://www.pcactive.nl/workshops/3863- ... ux-beheren
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 19 Feb 2020, 23:01

Linux blijft problematisch ? ... misschien eens " Windows Subsystem for Linux (WSL) on Windows 10 " overwegen ?

https://www.windowscentral.com/install- ... windows-10
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor mutse » Do 20 Feb 2020, 10:14

@ Blokker,

1) - Heb je Windows10 nog wel van doen?

2) - Heb je, als je LinuxMint wil installeren, de partitie van W10 verkleind ?
Kon Grub niet op /dev/nvmeOn1
3) - Hoe groot is die /dev/nvmeOn1 ???

4) ---> geef hier eens jou systeemgegevens weer --- gebruik daarvoor de terminal en plaats de output hier ---
gebruik het commando:

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz
* - Je kan er ook voor kiezen om LinuxMint NAAST W10 te installeren ... heb je dat al overwogen ? --- is naar mijn inzien de beste mogelijkheid.

Wat die UEFI-toestanden betreft ben ik zo niet in thuis... maar ik weet wel dat je fastboot eerst moet zien uit te schakelen.

Zorg er voor dat al uw belangrijke bestanden, op voorhand, gekopieerd zijn naar een externe schijf voordat je die Linux Mint installatie uitvoert.
Verwijder ook alle externe schijven of extra ingebouwde schijven -- behoud enkel de schijf waarop je LinuxMint wil installeren -- kijk ook of er wel nog voldoende ruimte voor handen is.

Meer kan ik daarbij niet aanreiken.

Aan jou om de goede keuze te maken en vooral niet moedeloos worden ... eens diep asemen ...

Ik heb ondertussen, ook uw vorig draadje gelezen, en ik besluit daar het volgende uit gezien uw problemen met W10:

mijn advies: Installeer LinuxMint en gebruik de volledige schijf! -- dat wil ook zeggen dat W10 weg zal zijn.
Maar, ... voel je echter vrij ...

Als je het echter zo niet meer ziet zitten vraag dan eventueel (zeker) hulp bij iemand uit de buurt die bekend is, en werkt met, LinuxMint.
Je kan ook naar de bijeenkomst gaan van een computerclub waar ze LinuxMint ondersteuning geven zoals:
Digitaal DenHaag: https://www.digital-denhaag.net/ (Nederland)
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor Blokker » Do 20 Feb 2020, 14:02

Heb het een en ander gelezen en ik wil nu de optie Naast Windows plaatsen gebruiken.

Lees ik dan op de site makkelijke Linuxtips zou het zonder meer moeten kunnen na evt. aanpassingen inhet bios en W10
Lees ik dan bij HCC dan moet er nog wel het een en ander gebeuren (loskoppelen)

Wat is nu het beste uit te voeren?

Blokker
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor mutse » Do 20 Feb 2020, 14:52

@ Blokker,

Lees eens goed de site van Pjotr door.
Dan, ...
Pas de methode -- installeer Linux Mint naast W10 --toe, volg en pas de, te volgen, stappen strikt toe. ---> https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... n.html#ID1

Windows 10 voorbereiden op een tweevoudige opstart met Linux Mint : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... eiden.html

Linux Mint 19.3 installeren naast Windows: maak uw computer tweevoudig opstartbaar: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... eiden.html
** Moeilijk is het niet, maar je moet er wel de aandacht bij houden ...!

Indien, ... er zich in de computer extra interne schijven bevinden dan koppel je (maak ze fysiek los) ze best los.
Behoud enkel de interne schijf waarop W10 staat en waar je Linux Mint ernaast wil installeren.
Alle belangrijke data/documenten/foto's kopieer je naar een externe HDD - achteraf kan je die schijven ook weer inbouwen en kan je de gekopieerde data terug plaatsen. (géén back-up maken !!)

Veel succes.

groet,
mutse.

***Buiten topic: persoonlijk draag ik de voorkeur niet weg van een dualboot Linux Mint + W10.
W10 geeft de laatste tijd veel problemen ... en durft zijn eigenzinnig beleid doorduwen -- het scheelt nog niet veel of, en dat zie ik ze op korte termijn toch wel doen, om de dualboot met een Linux-gestuurd besturingssysteem te kelderen.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor Blokker » Do 20 Feb 2020, 15:28

@Mutse
Ben ook geen W10 fan, maar heb het soms echt nodig. Ik zal dus toch op de een of andere manier Linux moeten starten.

Blokker
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor mutse » Do 20 Feb 2020, 15:41

Voer dan de installatie uit van Linux Mint NAAST W10.
Volg de stappen strikt op ( site van Pjotr).
Ik wens je vee succes.

Bericht ons wanner je er klaar mee bent en hoe het verlopen is.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor Blokker » Do 20 Feb 2020, 20:46

Het is gelukt, maar niet direct.
Bios - opstarten vanaf USB-staafje
Staat m'n USB-staafje er 2x in ???

Bovenste van de 2 gekozen - (KingstonDataUEFI Traveler 2.Opmap. Partition 1) en opgestart met USB-staafje
Na het opstarten kwam het menu met diverse opties van Linux. Dit bleef staan wachten op Enter bij Linux installeren
Na de begin vragen- Gekozen: naast windows en toen: Er is geen besturingssysteem gevonden op deze computer.

Installatie afgebroken en in de bios de andere optie aangeklikt (KingstonDataUEFI Traveler 2.Opmap) dus geen Partition 1
Nu wordt Linux wel geinstalleerd en werkt alles naar behoren.

Hoe het nu zit met die 2 regels in het Bios over het USB-staafje??? Iets voor de kenners.

Bedankt allemaal en misschien kan er iemand z'n voordeel mee doen.

Blokker
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux blijft problematisch

Berichtdoor DeBaas » Do 27 Feb 2020, 00:57

De huidige Windows staat standaard geïnstalleerd in UEFI modus, liefst op een GPT ingedeelde HDD/SDD en met secureboot ingeschakeld.
Voor een handige Linux installatie, erbij, zet je in Windows, in de cmd terminal als root, powercfg /H off
In de UEFI Bios zet je secureboot en, indien aanwezig, fasboot uit.
De uitgeschakelde secureboot heeft soms tot gevolg dat direct CSM ook als opstartmogelijkheid word ingeschakeld. Dan.... zie je de multifunctionele installatie USB 2x.
Een maal als ouderwetse MBR opstartbare en eenmaal als UEFI stick.
Omdat bij jou Windows UEFI is geïnstalleerd, MOET je ook de installatie USB in UEFI modus opstarten, zoniet kiest de installatie aan het eind voor de verkeerde grub-install, en dat gaat dan niet.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten