Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
PeterB
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 01 Apr 2019, 15:26

Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor PeterB » Zo 15 Mar 2020, 16:38

Hoi,

ik wil zonet Linux Mint 19.3 Cinnamon 64 bits installeren op een nieuwe Windows laptop zonder cdrom-drive.
Voor de 1x maak ik een bootable usb-stick met Mint erop (stickje van 4 GB).
Was al een tijdje geleden dat ik Mint had geïnstalleerd, dus start ik op met de stick in de laptop. Mint start op en ik klik het icoontje op bureaublad aan om te installeren. Na ingeven taal, toetsenbordindeling, netwerk, enz... krijg ik de melding dat er slechts 4 GB ruimte vrij is (de grootte van mijn stickje) en dat er zo'n 10 GB vereist is.
Ik wist dat er geen aparte partitie voorzien was (enkel een partitie voor Windows en een herstel-partitie), maar ik dacht dat ik dit ging kunnen regelen tijdens de linux-install. Niet dus.

Ik start Windows terug op en verklein de partitie. De nieuw-gecreërde partitie is zo'n goeie 400 GB groot. Ik formatteer hem als NTFS en wijs er geen drive-letter aan toe.
Ik start Linux terug op van mijn stickje, klik op het install-icoontje en krijg terug dezelfde foutmelding dat 4 GB ruimte te klein is.

Hij wil dus installeren op de stick en ziet blijkbaar die partitie op de HD niet.

Iemand tips?
Ham Radio, my kind of contact sport!
Swissybear1957
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: Di 07 Jan 2020, 01:15
Locatie: Boechout, BELGIË

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor Swissybear1957 » Zo 15 Mar 2020, 16:43

NTFS ??

maak er een ext4, of laat het gewoon vrij en Linux doet de rest
Gebruikersavatar
dorado
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Do 20 Feb 2020, 11:36

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor dorado » Zo 15 Mar 2020, 16:56

Formatteer je schijf naar ext4 met een GParted stick.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor DeBaas » Ma 16 Mar 2020, 12:22

Zo te zien wordt de Harddisk cq Solid State disk (HDD/SSD) niet herkent.
Staat secureboot uit? Staat fastboot uit? is de snelstartfunctie in Windows uit? MBR of GPT geformatteerde opslag?
Wat zegt Gparted of disks/schijven over de opslag?
Hoe heb je de installatie USB gemaakt? is deze in legacy of UEFI mode gestart?

Secureboot en Fasboot in het (UEFI)BIOS.
Snelstartfuntie in Windows uitzetten met:
powercfg /H off
in een cmd als administrator terminal venster.

Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij huidige door Windows geïnfecteerde machines.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor mutse » Ma 16 Mar 2020, 14:18

Ongelezen bericht door DeBaas » Ma 16 Mar 2020, 12:22
Zo te zien wordt de Harddisk cq Solid State disk (HDD/SSD) niet herkent.
Staat secureboot uit? Staat fastboot uit? is de snelstartfunctie in Windows uit? MBR of GPT geformatteerde opslag?
Wat zegt Gparted of disks/schijven over de opslag?
Hoe heb je de installatie USB gemaakt? is deze in legacy of UEFI mode gestart?

Secureboot en Fasboot in het (UEFI)BIOS.
Snelstartfuntie in Windows uitzetten met:
powercfg /H off
in een cmd als administrator terminal venster.

Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij huidige door Windows geïnfecteerde machines.
:idee: :) :) dat is een héél goeie !
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
PeterB
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 01 Apr 2019, 15:26

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor PeterB » Ma 16 Mar 2020, 18:00

Zo te zien wordt de Harddisk cq Solid State disk (HDD/SSD) niet herkent.
Staat secureboot uit? Staat fastboot uit? is de snelstartfunctie in Windows uit? MBR of GPT geformatteerde opslag?
Wat zegt Gparted of disks/schijven over de opslag?
Hoe heb je de installatie USB gemaakt? is deze in legacy of UEFI mode gestart?

Secureboot en Fasboot in het (UEFI)BIOS.
Snelstartfuntie in Windows uitzetten met:
powercfg /H off
in een cmd als administrator terminal venster.

Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij huidige door Windows geïnfecteerde machines.
Secureboot en Fastboot stonden niet uit. Staan nu disabled.
Snelstartfunctie in cmd als admin uitgezet
GParted start nog steeds niet op vanaf de stick. Ik heb die onder Mint als volgt gemaakt:
1) rechts klikken op de file 'gparted-live-1.1.0-1-amd64.iso'
2) open met: schijfkopieschrijver
3) stick selecteren en iso erop laten schrijven

Erna stick in de laptop, booten en Windows start terug op. Ik merk wel dat vanaf de opstart de stick even zijn led laat knipperen, dus hij wordt wel gedetecteerd, maar boot niet.
MBR of GPT geformatteerde opslag: niet gevonden hoe ik dat check.
Ham Radio, my kind of contact sport!
Gebruikersavatar
PeterB
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 01 Apr 2019, 15:26

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor PeterB » Ma 16 Mar 2020, 18:10

Ziehier 3 shots van de BIOS:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ham Radio, my kind of contact sport!
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 16 Mar 2020, 22:46

Het keuzemenu voor opstartapparaat inschakelen
Hoe kan ik kiezen of ik wil opstarten via een CD, USB of een netwerk?
Op de meeste systemen van Acer kunt u met de toets F12 de drive of het netwerk selecteren waarvan u het besturingssyteem wilt laden. Wanneer de optie F12 niet werkt, kunt u deze functie inschakelen.
OPLOSSING
De functie F12 inschakelen:
Schakel het systeem in. Zodra het eerste scherm met het Acer logo verschijnt, drukt u onmiddelijk op de toets F2, of de toets DEL voor een desktop, om de BIOS te openen.
Druk op de rechter pijltoets om Main te selecteren.
Ga met de pijltoetsen naar F12 Boot Menu en druk dan op ENTER.
Selecteer Enabled en druk dan op ENTER.
Druk op de toets F10 om wijzigingen op te slaan en het systeem opnieuw op te starten.
zie : https://nl.answers.acer.com/app/answers ... e-wijzigen
en : https://nl.answers.acer.com/app/answers ... 39/session
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor DeBaas » Ma 16 Mar 2020, 23:59

Oh f........
Zo te zien is dit een geforceerd Windows only apparaat waarbij ALLEEN de Microsoft UEFI sturing herkent word.
Je dient waarschijnlijk een aangepaste Linuxsturing te gebruiken met mogelijk extra NVMe driver.
Als je dat werkend hebt in de LIVE USB moet je waarschijnlijk daarna ook nog aan de slag met rEFInd om de problemen met kreupel BIOS aan te pakken.
Als je daar genoeg tijd en (lees)moeite insteekt kan dat lukken, is mij, tot nu met vallen en opstaan, gelukt met alles wat mijn richting uitkwam, maar koste telkens een paar dagen.
Mijn laatste ervaringen staan:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?t ... msg1042058
waar ook o.a. TPM (ICM) uitgezet moest worden.
Misschien geeft bovenstaande link je een aanwijzing.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Di 17 Mar 2020, 06:45

Ziehier 3 shots van de BIOS:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
windows boot manager staat als enig & prioritair in het boot order ( zie 3de schermafdruk ) en - F12 Boot Menu staat op Disabled ( zie 1ste schermafdruk )

tot zolang je in de BIOS , de optie F12 Boot Menu niet gewijzigd hebt naar ENABLED , zal je computer je flash drive niet herkennen als bootable, laat staan van daaruit opstarten om Linux Mint te installeren .
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
PeterB
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 01 Apr 2019, 15:26

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor PeterB » Do 21 Mei 2020, 17:15

Oh f........
Zo te zien is dit een geforceerd Windows only apparaat waarbij ALLEEN de Microsoft UEFI sturing herkent word.
Je dient waarschijnlijk een aangepaste Linuxsturing te gebruiken met mogelijk extra NVMe driver.
Als je dat werkend hebt in de LIVE USB moet je waarschijnlijk daarna ook nog aan de slag met rEFInd om de problemen met kreupel BIOS aan te pakken.
Als je daar genoeg tijd en (lees)moeite insteekt kan dat lukken, is mij, tot nu met vallen en opstaan, gelukt met alles wat mijn richting uitkwam, maar koste telkens een paar dagen.
Mijn laatste ervaringen staan:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?t ... msg1042058
waar ook o.a. TPM (ICM) uitgezet moest worden.
Misschien geeft bovenstaande link je een aanwijzing.
Het project om Linux op deze laptop te plaatsen heeft effe aan de kant gelegen, maar nu maak ik terug tijd om er Linux op te krijgen. Ik heb de topic waarnaar hierboven verwezen wordt bekeken, maar als matige Linux en BIOS/UEFI-kenner denk ik dat het niet zo simpel zal zijn (voor mij toch).
Het is niet zo dat het persé Linux Mint moet zijn, dus heb ik het even geprobeerd met Ubuntu (terug via opstartbare USB wegens geen DVD-drive op de laptop). Ik vermoedde al dat er weinig kans op slagen was, maar ik kreeg wel een andere foutmelding. Ubuntu live opstarten lukte, maar als ik de optie aanklikte om Ubuntu permanent te installeren op de laptop kreeg ik na enige stappen de volgende melding: This computer uses Intel RST (Rapid Storage Technology). You need to turn off RST before installing Ubuntu. Na wat opzoeken ben ik erachter gekomen dat het afzetten van RST de kans reëel is dat Windows 10 niet meer opstart. Op zich blijkbaar wel op te lossen na een reeks instructies in BIOS∕UEFI en Windows 10, maar dat zie ik eigenlijk niet zitten.

Nu vraag ik me het volgende af: Stel dat ik volledig af zie van Windows 10, zal het lukken om puur Linux Mint te installeren (rekening houdend met wat 'DeBaas' hierboven zegt dat het een Windows_only apparaat is waarbij alleen Microsoft UEFI sturing herkend wordt)? Of zal dat ook niet lukken?

Ter info, het gaat om deze Acer laptop (die een 512 GB SSD-disk aan boord heeft): https://www.acer.com/ac/nl/BE/content/m ... .HM2EH.003
En de optie 'F12 boot menu' staat intussen enabled in UEFI, maar bracht geen oplossing voor oorspronkelijk probleem.
Ham Radio, my kind of contact sport!
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 21 Mei 2020, 18:03

........Na ingeven taal, toetsenbordindeling, netwerk, enz... krijg ik de melding dat er slechts 4 GB ruimte vrij is (de grootte van mijn stickje) en dat er zo'n 10 GB vereist is.
.......
enz .... dan wordt het pas boeiend ...

1/ in welke installatiefase krijgt U deze melding ?
2/ geraakt U tot het " installatietype " scherm waarbij U de keuze gelaten wordt om te opteren voor " iets anders " ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
PeterB
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 01 Apr 2019, 15:26

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor PeterB » Do 21 Mei 2020, 19:28

........Na ingeven taal, toetsenbordindeling, netwerk, enz... krijg ik de melding dat er slechts 4 GB ruimte vrij is (de grootte van mijn stickje) en dat er zo'n 10 GB vereist is.
.......
enz .... dan wordt het pas boeiend ...

1/ in welke installatiefase krijgt U deze melding ?
2/ geraakt U tot het " installatietype " scherm waarbij U de keuze gelaten wordt om te opteren voor " iets anders " ?
Ziehier de uitgevoerde fases:
1) opstartbare stick met Linux Mint 19.3 (gemaakt op een Linux Mint pc door rechts te klikken op het iso-bestand en vervolgens te klikken op 'opstartbaar usb-staafje maken'
2) stick in laptop
3) laptop opstarten + ik selecteer de optie 'Start Linux Mint 64 bit'
4) Linux start na enige tijd op en ik klik op het icoontje op buroblad 'Install Linux Mint'
5) ik kies NL als taal en Belgisch - alternatief als toetsenbordinstelling
6) ik kies het netwerk en geef wifi-paswoord in
7) ik zet een vinkje bij 'Installeer programmatuur van derden voor videokaarten, ...'
8 ) ik krijg melding (zie foto) waar ik de locatie moet ingeven waar Linux moet geïnstalleerd worden maar enkel de USB-stick wordt herkend.
De knoppen +, - en 'wijzigen' staan in lichtgrijs en zijn niet selecteerbaar (excuses voor povere beeldkwaliteit foto)

De optie 'iets anders' ben ik niet tegengekomen.

Afbeelding
Ham Radio, my kind of contact sport!
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 21 Mei 2020, 20:16

vreemd , lijkt erop dat U zondermeer tijdens de installatie procedure rechtstreeks in het installeren op " iets anders " scherm terecht komt ?
tot daar toe , welke opties krijgt U na op het kleine omgekeerd driehoekje te klikken van de onderste balk ?
/dev/sda Sandisk Cruzer Switch ( 15.7 GB) ... lijkt de USB stick te zijn waar U het ISO op hebt staan

bent U erin geslaagd van het bootmenu F12 op enabled te zetten ? ( eerste schermafdruk )

ps ; verwijs hier naar de typ van De Baas :
BIOS (F2):
Security > Set Supervisor Password (zonder paswoord kunnen diverse instelling niet gewijzigd worden) ?
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Linux wil installeren op de stick, dus foutmelding: te weinig ruimte

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 21 Mei 2020, 21:26

........
Ubuntu live opstarten lukte, maar als ik de optie aanklikte om Ubuntu permanent te installeren op de laptop kreeg ik na enige stappen de volgende melding: This computer uses Intel RST (Rapid Storage Technology). You need to turn off RST before installing Ubuntu. Na wat opzoeken ben ik erachter gekomen dat het afzetten van RST de kans reëel is dat Windows 10 niet meer opstart...
had er over gekeken dat U de bootvolgorde (F12) had enabled ....
terugkomend op Intel RST ...
neem aan dat dit ook voor Linux Mint zal gelden ?
U zal er voor moeten gaan vrees ik , wil U met Linux scheep gaan ?
https://answers.microsoft.com/en-us/win ... 843c9d9b22
of zie ik dat verkeerd ?

EDIT : Disable Intel Rapid Start Technology ( This article only applies to: Aspire S3 series ) :
https://au.answers.acer.com/app/answers ... technology
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten