installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
teejootee
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Di 03 Mar 2020, 10:53

installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor teejootee » Za 28 Mar 2020, 15:23

Voorgeschiedenis
Ik ben in bezit van Asus Notebook E200HA, Intel Atom, 1,44GHz, 2GB Ram, met Windows 10 voor geïnstalleerd op SD-kaart 32 GB (/dev/mmcblik0).
Op uitbreiding SD-kaartje van 64 GB heb ik gepoogd Ubuntu 18.04 te installeren, in dual boot naast de Win 10.

Dit is niet gelukt! Ik kwam uiteindelijk uit op zwartscherm met grub> waarna het commando >boot de melding kwam dat kernel eerst geladen moest worden. Gezocht op het forum van Ubuntu maar geen oplossingen gevonden. Via grub>exit kon ik dan afsluiten.

In Windows 10 was de SD-kaart met 64 GB (met de mislukte installatie van Ubuntu) niet meer leesbaar, en werd er door Windows voorgesteld deze te formatteren. Dit heb ik gedaan. En toen ook een update naar Windows 10 versie 1909 gedaan. Maar na de update en de herstart komt de melding: Programma wijzigingen worden verwijderd ….. En dit heeft meerdere dagen gedraaid, met telkens een herstart tussendoor.
Uit eindelijk krijg ik een melding 0xc0000017: recovery, niet genoeg memory.
Ik heb het nu helemaal gehad met Windows, en ik betwijfel of dit notebook wel geschikt was voor de meegeleverde en reeds geïnstalleerde Win10. Ook is onduidelijk of het nu een geforceerde 32-bits of een 64-bits is.

Als ik notebook aanzet, en in de bios (Aptio Setup Utility - 2016 American MegaTRENDS VERSION 2.17.1249) kijk staat bij >boot
> Fast Boot [Enabled]
> Boot Option #1 [ubuntu]
> Boot Option #2 [ubuntu]
> Boot Option #3 [Disabled of Windows Boot Manager]
Waarschijnlijk is [ubuntu} nog een restant van de niet geslaagde installatie Ubuntu. Het toont nu ook nog zwart scherm grub> (versie 2.02) als ik opstart, waar ik verder niks mee kan: geen Win10 en geen Ubuntu

Daarom gekeken of Linux Mint een optie is. Een opstartbare USB-stick met Linux Mint Cinnamon-64bits 19.02 gemaakt, en via BIOS als demo versie op het scherm gekregen met een LINK naar INSTALL Linux Mint. So far, so good.

Voorzichtig en bevreesd om dadelijk helemaal geen bruikbaar notebook meer te hebben, zou ik graag hulp krijgen voor de verdere installatie van Linux Mint.

Het notebook bevat de volgende schijven (in vorm van 2 micro SD-kaartjes met 32gb en 64gb)
/dev/mmcblk0 SD-kaartje - MMC BJNB4R – 31,3gb
apparaat type grootte in gebruik
/dev/mmcblk0p1 efi 272 mb 37 mb Windows Boot Manager
/dev/mmcblk0p2 16 mb onbekend
/dev/mmcblk0p3 30453 mb onbekend
/dev/mmcblk0p4 ntfs 523 mb 392 mb
vrije ruimte 1 mb

/dev/mmcblk1 SD-kaartje - SD EC2QT – 64 gb
/dev/mmcblk1p1 64005 mb onbekend
---------------------------------------------------------------------------
op /dev/mmcblk1 SD-kaartje - SD EC2QT 64 gb staat:
4,7 GB used, 59,3 GB free (uit gelezen via LinuxMint)
en bevat:
$WINDOW._temp (1318 items 6 hidden 4,5 GB),
Recovery (1 item 131,1 KB) ,
System Volume Information (2 items 88 bytes),
---------------------------------------------------------------------------
De INSTALLATIE van Linux Mint gestart vanuit de link op het scherm met de demo. De internetverbinding is gemaakt.

1e VRAAG uit de installatie procedure:
Installatieprogramma heeft gevonden dat de volgende schijven aangekoppelde partities hebben:
/dev/mmcblk1 (SD-kaartje - SD EC2QT 64 gb)
Wilt u dat installatieprogramma de partities op deze schijven probeert te ontkoppelen alvorens door te gaan?
Als u ze aangekoppeld laat, kunt u geen partities op deze schijven maken, verwijderen of wijzigen.
U kunt mogelijk wel installeren op een bestaande partitie op de betreffende schijf.
WAT TE KIEZEN?

2e VRAAG uit de installatie procedure: KEUZE uit:
Wis schijf en installeer Linux Mint
Nieuwe installatie met versleutelen voor veiligheid
LVM gebruiken voor nieuwe installatie Linux Mint
Iets anders

KEUZE voor Iets anders geeft aan:
apparaat waar de opstartlader geïnstalleerd wordt:
/dev/mmcblk0 SD-kaartje MMC BJNB4R 31,3gb
/dev/mmcblk0p1 Windows Boot Manager
/dev/mmcblk0p4

/dev/mmcblk1 SD-kaartje SD EC2QT 64 gb
WAT TE KIEZEN?

Waar doe ik goed aan? In afwachting van een reactie heb ik de installatie onderbroken!

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank, teejootee
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1617
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor stegiman » Za 28 Mar 2020, 23:56

Ik denk dat je echt een rommelboeltje gemaakt had.
Je moet wel vooraf duidelijk maken.
Windows + Linux of alleen Windows of alleen Linux.

Maar voordat je Linux installeert moet je altijd vooraf eerst live gebruiken zonder te installeren.
Op die manier kan je meteen testen of Linux distro geschikt is voor uw laptop.
Indien het lukt kan je Gparted opstarten en dan kan je alle partitie verwijderen want ik denk dat je nogal veel partitie hebt waardoor je te weinig ruimte hebt om nog te kunnen installeren.
Gparted vind je in Beheer gedeelte.

Ondanks je 2 GB geheugen hebt is het 64 bits.

Mogelijk kan je Linux installeren maar het zal niet zo gemakkelijk zijn in uw geval.
Ik raad Windows aan omdat je alle drivers voor hebt.

Nota: je kan ook Gparted iso downloaden (klik) en op usb-stick zetten met rufus (klik)
Je kan ook tijdens installatie van Windows alle partitie verwijderen.

Ubuntu is veel te zwaar voor uw type notebook
teejootee
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Di 03 Mar 2020, 10:53

Re: installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor teejootee » Zo 29 Mar 2020, 15:49

Dank voor uw reactie!
Is LinuxMint 19.2 wel geschikt voor dit notebook? Er van uitgaande dat Win10 en eventuele restanten van Ubuntu worden overschreven!
Dus optie 1 uit 2e vraag: wis schijf en installeer LinuxMint.
Of zijn er problemen met de drivers te verwachten?

Ik heb inmiddels LinuxMint via de opstartbare USB stick openstaan op het notebook. Daar tref ik daar ook GParted aan. Kan ik deze gebruiken om eerst alle partities samen te voegen?
Moet ik dan de aangekoppelde partities door het installatieprogramma laten ontkoppelen?
Met dank, teejootee
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 826
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor DeBaas » Zo 29 Mar 2020, 16:30

Vanuit het installatie program, met de keuze gebruik de hele disk, worden automatisch de aanwezige partities gewist en de disk op de juiste wijze ingedeelt.
Het kan dan alleen nog mis gaan als UEFI secureboot aanstaat en/of het een WindowsOnly UEFI kreupel BIOS betreft.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1314
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor Joan » Zo 29 Mar 2020, 18:48

En Gparted op de usb is zoals andere Gparted programma's, dus het zelfde en normaal te gebruiken.
Het zit na installatie niet in het Linux Mint menu, dat moet je zelf dan nog even installeren met Programmabeheer.
Wikipedia Gparted.
LMNL wiki GParted
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1617
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor stegiman » Ma 30 Mar 2020, 00:42

Als je toch Linux mint kies dan zou ik Xfce nemen want dat is een lichtere versie.
Je kan het proberen maar ik denk dat uw notebook traag zal werken en dan heb je niks met Linux.
In tegengestelde wat veel mensen denken dat Linux mint klein is, is niet waar.
Want je moet ook rekening mee houden dat je regelmatig programma's toevoegt.
Er zijn wel Linux distro die wel klein zijn maar die zijn ook moeilijker want je moet dan alles min of meer zelf doen.

Bovendien heb je 32 GB voor Windows maar als je ook volledige update krijgt moet je behoorlijk opslag hebben van 15 GB en daarvoor dient 64 GB
In dat opzicht is het niet verstandig om ook nog Linux toe te voegen.

Beter Windows dat goed werkt dan 2 besturingssysteem dat half goed of niet goed werkt.

Nota: voor de duidelijkheid: ik heb geen Windows doch ik raad in uw geval Windows aan.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 826
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor DeBaas » Ma 30 Mar 2020, 09:55

Intel Atom, 1,44GHz, 2GB Ram, met Windows 10
Is een miskleun eerste klas.
Het geheugen is net voldoende om Windows te laten draaien, een Office of Webbrowser wordt gegarandeerd traag.
SD-kaart 32 GB
Evenzo, tijdens de eerste grote update kom je ruimte te kort.
Een Linux Mint XFCE lijkt mij het meest geschikt.
teejootee
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Di 03 Mar 2020, 10:53

Re: installatie LM na mislukte installatie W10+ubununtu

Berichtdoor teejootee » Di 07 Apr 2020, 23:09

Allen, Hartelijk dank voor de reacties. Bij elkaar is het heel nuttig geweest.
Het is inderdaad een miskoop geweest voor Win10, te licht voor zo'n complex programma. Nu een schone installatie van LinuxMint Xfce 19.3 gedaan. Alles eraf! Ik ben nu het lijstje van 10 dingen die gelijk moet doen, aan het afwerken. Het zal verder wel gaan lukken!
Dank nogmaals, teejootee

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten