twee distributies

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

twee distributies

Berichtdoor Monty23 » Do 02 Apr 2020, 18:30

Ik heb op mijn zuivere Linux PC (geen windows) 2 HD's, een WD van 1 TB en een Kingston SSD van 120 GB.
Op de Kingston draait Mint 19.3 Cinnamon. Ik zou graag een Ubuntu LTS versie ernaast willen zetten, gewoon om af en toe de twee versies te gaan gebruiken.
Als ik nu een Ubuntu live stick opstart en probeer te installeren dan kiest hij automatisch de 1 TB schijf, hetgeen ik niet wil omdat daar al mijn (waardevolle) backup bestanden op staan. Dus ik zou het liefst zowel Mint als Ubuntu op de SSD schijf willen hebben met -bij opstart- de keuze welke distributie ik wil gebruiken.
Hoe werkt dat op een goede manier zodat ik niets verpest?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: twee distributies

Berichtdoor dirkjanl » Do 02 Apr 2020, 18:49

Volgens mij kan je dat op twee manieren doen. Bij het installeren stelt de pc op een bepaald moment voor de versie te installeren op een bepaalde plek. In dat scherm kun je ook kiezen voor "Iets anders" Vaak is dat de onderste optie. Let dan wel op dat je de juiste schijf aanvinkt en daar een partitie aanmaakt. Kijk daarvoor eens hier
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... leren.html

Wat ik in het begin van mijn Linux-avontuur wel eens gedaan heb is de HD's fysiek loskoppelen van de stroom, ze worden dan niet herkent. Dan wordt alleen de SSD herkent en vraagt hij of je hem naast de andere Linuxversie wil installeren. En verschijnt er bij het opstarten het keuzemenu.

Wel altijd eerst van alles een veilige backup maken buiten de pc.

Groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: twee distributies

Berichtdoor stegiman » Vr 03 Apr 2020, 00:06

Gewoon een partitie maken met bijvoorbeeld Gparted.
Dan kan je bij installatie van Ubuntu ook zeggen welke partitie hij moet nemen.
Je kan ook tijdens installatie van Ubuntu partitie maken.

Afbeelding

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten