Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Di 14 Apr 2020, 23:09

Hier heb ik het gevonden ...
Maar het rare is dat mijn laptop het toch niet schijnt te hebben. Ik heb op al deze manieren (https://www.intel.com/content/www/us/en ... emory.html) gecheckt, en het is er gewoon niet...

En kijk, in de BIOS staat gewoon AHCI mode, zo stond het al en daar heb ik niets aan veranderd.

Afbeelding

Maar de andere keuze is:

Afbeelding

Dus het lijkt toch wel aanwezig te zijn maar niet enabled...

(aangepast: formaat van de afbeeldingen)
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Wo 15 Apr 2020, 00:01

Voor de volledigheid nog maar even met de enige usb die iets wil doen opgestart (Mint 19.3). Internet werkt niet en ik kan niets opslaan, dus maar even een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor Jamint » Wo 15 Apr 2020, 12:30

De 16MB Windows gereserveerde partitie: /dev/nvme0n 1p2 ligt dwars. Die veroorzaakt dat géén installer anders dan een Windows installer wordt toegestaan/gezien.
Je heb twee opties, waarbij je - zoals je al zei - de garantie verspeelt. Mijn idee - zoals ik zei - breng de laptop terug.

Toch even voor de volledigheid van mijn post:
De twee opties zijn beiden het wissen van deze feitelijk Windows beveiligde partitie.
In Windows moet je daarvoor als Admin, dus niet als User, gebruik maken van de command-line tool diskpart. Windows + R > diskpart en dan enter.
(noot: Met het gebruikelijke Windows diskmanagement tool kun je deze partitie niet benaderen)

Andere optie is zoals ik al beschreef: De schijf eruit en wissen m.b.v. GParted in een externe docking bay.

Beide opties zijn relatief! succesvol, waarbij je èn de garantie èn het recht van retour brengen dus hebt verspeeld. Blijft over de magere 'troost'; de achilleshiel dat je niet met zekerheid weet, vanwege het al of niet Windows-only geheugenmanagement, of na installatie van Linux de laptop wel herstart in Linux. >:(

Samenvattend zou ik nu stellen: Leuk als hobbyproject als de Laptop van de vlooienmarkt kwam voor € 10,00, maar met de huidige onzekerheden niet geschikt voor een nieuw apparaat van € 800,00 of je moet roekeloos zijn.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Wo 15 Apr 2020, 13:37

De hardware maintenance downloaden: https://download.lenovo.com/consumer/mo ... 201902.pdf ???
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Wo 15 Apr 2020, 19:43

Samenvattend zou ik nu stellen: Leuk als hobbyproject als de Laptop van de vlooienmarkt kwam voor € 10,00, maar met de huidige onzekerheden niet geschikt voor een nieuw apparaat van € 800,00 of je moet roekeloos zijn.
Helaas moet ik het hier helemaal mee eens zijn. Jammer, want 1. ik vind het echt een mooie laptop ;) en 2. dit is dan de eerste keer in zo'n 18 jaar dat ik het niet voor elkaar krijg :( Wat ik nu heb is het hoogst haalbare, LMDE in VirtualBox, en ik vind dat niet veilig genoeg.

Mag ik jullie allebei heel hartelijk danken voor het meedenken! In m'n eentje had ik dat Octane-verhaal waarschijnlijk niet gevonden, reken maar dat ik dat voortaan vooraf ga uitzoeken! :)
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Wo 15 Apr 2020, 20:46

Ik denk dat we hier ook wel wat uit geleerd en ontdekt hebben, waar we zeker rekening moeten mee houden in de toekomst ( Intel® Optane™ memory requires Windows 10 64-bit to be used as a system accelerator.) .
Daaruit kan je zeggen: ga vooral goed na bij het aanschaffen van een nieuwe computer/laptop of die wél degelijk compatibel is met Linux.

Er zijn een aantal winkels die zulke Linux compatibele computers/laptops aanbieden (zelfs met een voorgeïnstalleerd 'Linux-gestuurd besturingssysteem' -- ik heb er zo een = een desktop i5 met 8GB Ram geheugen waarop ik mijn hoofdbesturingssysteem draai nl.: PCLinuxOS64-Maté --- op mijn testlaptop heb ik verschillende besturingssystemen draaien telkens op een andere Hdd die ik verwissel wanneer ik test of wanneer ik iemand uit de nood wil helpen ...).

Zoek maar eens op het web ...

Jammer dat dit niet lukken wil.
Ik hoop maar dat Pjotr dit ook gevolgd heeft of, nog iemand anders ... ???
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor Jamint » Wo 15 Apr 2020, 21:27

Ja, jammer is dit allemaal voor je.
Ik vind het zoals ik zei, net als jij ook leuk om door te graven en experimenteren maar als het hopeloos gepiel wordt, komt bij mij het chagrijn naar boven; verlies ik mijn geduld resoluut en gooi ik alles dat nog relevant is overboord en pak het, helemaal 180 graden omgedraaid, anders aan.
Waarschijnlijk had ik de schijf eruit gehaald en het op mijn manier gedaan met als resultaat €800 aan de zwijnen gevoerd. :0

De pest - ik kan daar met mijn psyche alleen maar spinnijdig van worden - is dat het, voorzover ik weet, inderdaad voor de eerste keer is te moeten constateren dat een memory management OS-afhankelijk is geprogrammeerd.

Als dit het 'nieuwe normaal' gaat worden moeten we inderdaad voortaan goed uit onze doppen kijken voor we een nieuw werkstation of een laptop kopen, of - zoals mutse zegt:

"...of die wél degelijk compatibel is met Linux."

@ElsL,

Héél veel succes met het zoeken/vinden van een wél geschikte Laptop!
If it ain't broken, don't fix it.
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Wo 15 Apr 2020, 22:11

Héél veel succes met het zoeken/vinden van een wél geschikte Laptop!
Dank! De vorige twee heb ik gekocht zonder besturingssysteem en ik denk dat ik daar maar weer naar terug ga.
Ik heb het trouwens even nagekeken en het was geen 18 jaar, laat ik niet overdrijven. Ubuntu Breezy was mijn eerste dus het zal zo tussen de 14 en 15 jaar zijn.
Ik hoop maar dat Pjotr dit ook gevolgd heeft
En Pjotr heeft me toen fantastisch door dat pittige begin met toen nog niet zomaar werkende pcmcia netwerkkaartjes heen geholpen :) (ik neem maar even aan dat er geen twee Pjotrs zijn).

Jamint en mutse, het was me een genoegen! Ik zal hier eens wat vaker een kijkje nemen.
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Wo 15 Apr 2020, 23:25

Samenvattend zou ik nu stellen: Leuk als hobbyproject als de Laptop van de vlooienmarkt kwam voor € 10,00, maar met de huidige onzekerheden niet geschikt voor een nieuw apparaat van € 800,00 of je moet roekeloos zijn.
Helaas moet ik het hier helemaal mee eens zijn. Jammer, want 1. ik vind het echt een mooie laptop ;) en 2. dit is dan de eerste keer in zo'n 18 jaar dat ik het niet voor elkaar krijg :( Wat ik nu heb is het hoogst haalbare, LMDE in VirtualBox, en ik vind dat niet veilig genoeg.

Mag ik jullie allebei heel hartelijk danken voor het meedenken! In m'n eentje had ik dat Optane-verhaal waarschijnlijk niet gevonden, reken maar dat ik dat voortaan vooraf ga uitzoeken! :)
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Wo 15 Apr 2020, 23:28

Nu kom ik toch nog heel even terug, want ik snap iets niet. Zit ik naar zo'n Clevo laptop te kijken: https://laptopzelfsamenstellen.nl/product/clevo-n151cu/, wat zie ik daar staan? Beetje naar beneden scrollen, bij Design: • Intel® Optane. Huh?
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Wo 15 Apr 2020, 23:29

Nu kom ik toch nog heel even terug, want ik snap iets niet. Zit ik naar zo'n Clevo laptop te kijken: https://laptopzelfsamenstellen.nl/product/clevo-n151cu/, die toch op diverse plaatsen worden aanbevolen voor Linux, wat zie ik daar staan? Beetje naar beneden scrollen bij de specificaties, bij Design: • Intel® Optane. Huh?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Do 16 Apr 2020, 00:29

@ ElsL,

Computers met Linux: https://www.nllgg.nl/linux/computers

Informeer je op voorhand heel goed.
Succes.

mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor Jamint » Do 16 Apr 2020, 08:22

@ElsL,

Ja, ik doorzie het nu ook niet meer!
Intel stelt duidelijk dat het Memory management steunt op de Optane memory structuur indien die aanwezig is en voorts dat het alléén geschikt is voor Windows.
Hierbij nog maar even de link naar die informatie:
https://www.intel.com/content/www/us/en ... emory.html

Het wordt nu wel heel erg speculatief, maar is 'Windows 10 only' dan alleen gebaseerd op de aanwezigheid van de beveiligde partitie - in jouw geval: 16MB - die installatie van Linux blokkeert?!
Als dat écht alleen het geval is zou je mijn truuk: schijf eruit en daarna installatie kunnen doen, maar ik wil dat feitelijk zelfs al niet meer suggereren, want het is en blijft een akelige gok!

Op mijn PC met Win 8.1 was zo'n Windows beveiligde partitie ook aanwezig. Ik heb geen bureaubladafbeelding uit GParted vooraf aan installatie van mijn Linux 19.1 van de HDD, maar je ziet nog steeds een spoor hiervan terug. (zie onder) Het is 1 MB maar ik kreeg die partitie niet weg m.b.v. GParted. (Nu is het unallocated space) Waarschijnlijk zit die 'partitie' er nog omdat ik Linux gewoon kon installeren op de ingebouwde HDD. Zoals ik al zei: als ik een schijf uit een PC haal en extern via een dock mount op een andere PC en er dan GParted op los laat is zo'n schijf nadien helemaal leeg.

Al met al: Ik ben het spoor nu ook bijster.


Afbeelding
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Do 16 Apr 2020, 09:15

@ ElsL,

ik zoek verder ...

Nog een vraag:

- hoe staan de instellingen van het UEFI/BIOS nu, momenteel, ingesteld ?

* check even die instellingen die staan onder:
--> [BOOT] menu in de BIOS :
- boot mode [UEFI] ?
- USB Boot [Enabled] ?

-> en dan in de EFI opties:
- de EFI USB-device op [(USB Disk 2.0)] ?

Onder hoofdmenu Security: staat Secure Boot op [Disabled] ?

Heb je geprobeerd om de partitie met Windows te verkleinen om er dan ( ná een heropstart van het systeem) een logische partitie, er naast, aan te maken ...? GParted gebruiken --?
Zorg er wel voor (indien er bestanden op staan) dat alle belangrijke bestanden vooraf naar een USB-stick gekopieerd zijn.
... ik denk maar luidop ...en controleer/test nogmaals of je kan opstarten van de Live-USB.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Do 16 Apr 2020, 10:25

Ik ga niets meer proberen, heb de laptop gisteren teruggezet naar fabrieksinstellingen en ik retourneer hem. Als het een tweedehandsje was zou ik graag nog jullie suggesties allemaal uitproberen, maar met 800 euro ga ik niet gokken ;)
Dat gezegd hebbende, ik ga vast wel nog eens verder googelen naar dit fenomeen als ik tijd heb, want interessant is het wel!

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten