Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Za 11 Apr 2020, 23:11

Vooraf: ik gebruik al eeuwen Linux, nu al jaren naar volle tevredenheid LMDE. In de loop van de tijd heb ik talloze distro's op evenzoveel pc's en laptops geïnstalleerd, en ik ben niet bang voor een beetje puzzelwerk om dingen werkend te krijgen. Maar nu heb ik gisteren een nieuwe Lenovo IdeaPad S540 gekocht (met Windows 10 erop), en sindsdien ben ik zowat onafgebroken bezig om uit te vogelen waarom hij niet wil opstarten vanaf usb. Ik heb deze link gevonden van iemand met dezelfde laptop en hetzelfde probleem (zij het met een andere distro), met dezelfde foutmeldingen. Alleen is het hem wel gelukt om Ubuntu te installeren, en dat lukt mij ook niet.
Ik wil het gewoon over Windows heen installeren, dat mag eraf. De enige live-usb die min of meer wil opstarten is Linux Mint 19.3 Cinnamon, maar dan werkt de touchpad niet goed, en de wifi helemaal niet. Dus installeren durf ik niet aan.
Verder heb ik geprobeerd:
- LMDE 4 (mijn eerste keus), optie 'Start LMDE 4 with NVIDIA driver'
- Debian 10 (ook +nonfree)
- Ubuntu 18.04
Bij opstarten in compatibility mode eindigt dit allemaal uiteindelijk met de foutmelding "Unable to find a medium containing a live file system"
Een installatie-usb met Windows 10 start zonder problemen op...

De laptop heeft geen cd/dvd-drive, dus dat kan ik niet proberen. Fast boot in Windows heb ik uitgeschakeld, secure boot in de BIOS aan of uit maakt geen verschil.
Ik ben niet bang dingen uit te proberen, maar begin nu te denken dat ik deze laptop misschien maar terug moet brengen en ben dus wel een beetje voorzichtig met wat ik doe. Wat googelen over deze laptop en Linux levert niet allemaal vrolijke dingen op, maar ik zie toch ook dat het wel zou moeten kunnen.

Alle goede raad is welkom!
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Za 11 Apr 2020, 23:44

Hm, omdat mijn oude Lenovo ThinkPad probleemloos met LMDE en welke distro dan ook werkte, heb ik er niet over gedacht vooraf wat beter te googelen naar de IdeaPad... Als hier geen hoopgevende reacties meer komen, gaat hij na pasen terug vrees ik.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor Jamint » Zo 12 Apr 2020, 07:34

Windows 10 is soms erg hardnekkig om te passeren. Maar los daarvan pas ik al jaren de volgende methode toe als ik problemen met HDD of recent SDD herkenning van een installer ervaar bij overschrijven van een bestaand systeem. Ik heb daar geen geduld meer mee. Het is allemaal 'geklier' van software die moddert in het BIOS/UEFI en vice/versa. Dat moet je rigoureus tackelen. Dus.... als het niet 'soft' wil dan maar: "The hard way!"
Je schrijft: je bent niet bang voor een beetje puzzelwerk om dingen aan de gang te krijgen. We kunnen elkaar een hand geven. ;) Wel, hieronder dan mijn al jaren succesvol toegepaste suggestie:

Demonteer de HDD of SDD die installatieproblemen geeft en mount die extern m.b.v. een HDD of SDD Docking Bay op een ander werkstation (Computer/Laptop)
Verder wijst het zichzelf wel de weg maar omdat anderen hier misschien ook hun voordeel mee kunnen doen, toch even de verdere procedure:
Sluit de Docking Bay aan (USB) op het andere werkstation. Start Linux. Eenmaal op het bureaublad: Zet de Docking Bay aan met daarin gestoken de HDD of SDD die je voor installatie van Linux geschikt wil maken. Dan m.b.v. GParted alle partities op deze schijf ontkoppelen; wissen en Ext4 erop. Bijna klaar....
De lege Ext4 formatted HDD of SDD terugplaatsen.
Klaar voor installatie.
If it ain't broken, don't fix it.
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Zo 12 Apr 2020, 16:32

Oei... dat is enerzijds heel simpel, anderzijds nogal rigoreus want als ik dat doe is de enige garantie die ik nog heb dat ik de laptop zeker niet meer kan retourneren ;)
Daar moet ik dus even goed over nadenken. Vraagje: is er dan geen risico dat de BIOS de SSD niet meer herkent?

Aanvulling: dan zou het nog kunnen dat het niet 100% werkt (zoals hier beschreven), toch? Dan vind ik het nogal wat om dik 800 euro uitgegeven te hebben voor een niet-perfect systeem...
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Zo 12 Apr 2020, 22:52

Ik heb een voorlopige oplossing gevonden. LMDE in VirtualBox gezet, eigenlijk wilde ik dat andersom (Windows in VB) maar vooruit, zo gaat het ook. Dan kan ik nog even moed verzamelen om die SSD eruit te halen ;)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor Joan » Ma 13 Apr 2020, 13:49

Ik weet niet of er in de Lenovo een USB poort zit, maar als dat zo is kun je Mint ook op een usb stick installeren en die als eerste laten starten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Ma 13 Apr 2020, 15:02

Ik weet niet of er in de Lenovo een USB poort zit, maar als dat zo is kun je Mint ook op een usb stick installeren en die als eerste laten starten.
Dat is nu juist het punt ;) Hij start niet op van usb (tenminste als er iets anders dan Windows op staat).
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Ma 13 Apr 2020, 15:07

@ ElsL,
Dat is nu juist het punt ;) Hij start niet op van usb (tenminste als er iets anders dan Windows op staat).
Bekijk en lees die handleiding eens ... want er wordt daar een en ander gemeld hoe je met het Bios/Uefi moet werken ...
De link wordt onder dit bericht vermeld.

Ik citeer er enkele uit:
Het hulpprogramma voor het configureren van de UEFI/BIOS starten

Druk met behulp van een opengevouwen paperclip (of een gelijkaardig dun voorwerp) op de Novo-knop terwijl de computer uitgeschakeld is.
Selecteer BIOS Setup bij Novo Button Menu.

Hoofdonderwerp: UEFI/BIOS
*
De opstartvolgorde wijzigen

Start het hulpprogramma voor het configureren van de UEFI/BIOS.

Selecteer Boot. De lijst met de volgorde van apparaten wordt nu weergegeven.
Opmerking: Het menu Boot wordt weergegeven wanneer de computer niet kan worden opgestart vanaf een apparaat of wanneer het besturingssysteem niet kan worden gevonden.

Stel de gewenste opstartvolgorde in.

Druk op F10 om de wijzigingen op te slaan en de computer opnieuw op te starten.

De opstartvolgorde tijdelijk wijzigen:

Start de computer opnieuw op. Druk zodra het logoscherm verschijnt op F12.
Opmerking: Voor computers met de sneltoetsmodus ingeschakeld, drukt u op Fn + F12.

Selecteer het apparaat dat u wilt gebruiken om de computer op te starten en druk op Enter.

Hoofdonderwerp: UEFI/BIOS
én nog véél meer ...

De link naar de handleiding:

https://pcsupport.lenovo.com/be/nl/prod ... u006c&l=nl

Hopelijk lukt het nu ...

Bericht hier verder hoe het verloopt/en of het lukt.
Met dank.

Succes.
groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Ma 13 Apr 2020, 16:02

Hallo mutse,

Dank je wel voor alle moeite om dit op te zoeken hoor! Maar ik dacht toch dat het wel duidelijk was uit mijn eerste bericht dat ik dat allemaal al lang geprobeerd had?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Ma 13 Apr 2020, 16:29

Ik heb een vermoeden van niet... heb je werkelijk die stappen ondernomen, in verband met het UEFI/BIOS, zoals beschreven in de handleiding ?

** welke stappen heb je precies ondernomen? Beschrijf ze hier eens. Met dank.

Daarbij stel ik mij ook de vraag of de aangemaakte USB-stick wél opstartbaar is. Hoe heb je die USB-stick aangemaakt -- in Windows ? -- met welk programma ? --
Misschien ... eens opnieuw aanmaken met : https://www.balena.io/etcher/ (in Windows).
De LMDE4 .iso download: https://linuxmint.com/download_lmde.php
Dit is om jou te helpen ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor Jamint » Di 14 Apr 2020, 11:58

@ElsL,

Als ik je mag adviseren: Ik denk dat je er inderdaad het beste aan doet de Lenovo terug te brengen, of eerst helder te krijgen of het ook gebruik maakt van Intel® Optane™ memory.

De Lenovo Ideapad 540 maakt misschien net als de Ideapad 340(1) gebruik van deze geheugenstructuur, en die wordt alleen door Win10 ondersteund,

Volgens Intel:(2)

"What operating systems does Intel® Optane™ memory support when used for system acceleration?
Intel® Optane™ memory requires Windows 10 64-bit to be used as a system accelerator.

Is Linux supported when using Intel® Optane™ memory for system acceleration?
No, the accelerated SATA drive must be running Windows 10 64-bit to use the Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) driver software.

BRONVERMELDINGEN:

(1)
https://askubuntu.com/questions/1144049 ... l-i3-8-gig
(2)
https://www.intel.com/content/www/us/en ... emory.html
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Di 14 Apr 2020, 16:13

@ Jamint,

indien deze laptop over dat Intel® Optane™ memory zou beschikken --- wat we niet weten --- dan zou het ook uit te schakelen zijn ... ???

Zoals hier uitgelegd (even naar beneden scrollen -- tot aan 2.1.4 - blz.8 ) :
https://www.mouser.com/pdfdocs/intel-op ... lation.pdf

Ik denk maar luidop ...

Ondertussen heb ik een zoektocht ondernomen, én gevonden wat jou vermoeden bevestigd nl.:

https://pcsupport.lenovo.com/us/en/prod ... u006c&l=en

Storage device:
M.2 PCIe solid-state drive
SSD+HDD
Intel® Optane™ memory+HDD

De vraag blijft nog steeds: hoe toch kunnen opstarten én installeren met een Live-USB ...op de Lenovo Idea Pad s540 ...?
Hopelijk kan er iemand met gedegen kennis, over dat vervelende UEFI/BIOS en die Intel® Optane™ memory+HDD, uitsluitsel geven hoe dit moet worden ingesteld -- (ik raak er ook niet uit) ???



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@ ElsL,

Het zou aangenaam zijn moesten we ook de volledige samenstelling van deze laptop kunnen zien ( inxi -Fxz ) én ook de samenstelling van de Hdd/SSD (met GParted).
Wil je dit hier posten ?
Met dank.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Di 14 Apr 2020, 21:32

Zou het eventueel kunnen dat er een paswoord op het UEFI/BIOS zit ?

https://unix.stackexchange.com/question ... ovo-laptop

Het volgend maakt een en ander duidelijker: https://www.pcworld.com/article/3123075 ... osoft.html

Jammer, je zal die laptop maar best retourneren ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
ElsL
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 26 Mei 2013, 22:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor ElsL » Di 14 Apr 2020, 22:13

Jamint en mutse

Zo, wat een graafwerk, dank jullie wel voor al die moeite! Het kostte even wat tijd om al die links door te lezen, dus sorry voor de late reactie. Die Intel® Optane™ memory had ik nog niet gevonden, dat lijkt alles te verklaren. Echter, nu zit ik me suf te zoeken (volgens deze pagina) maar ik heb tot nu toe niet gevonden dat de laptop er ook daadwerkelijk over beschikt...
Het zou aangenaam zijn moesten we ook de volledige samenstelling van deze laptop kunnen zien ( inxi -Fxz )
Dat moet ik dan in LMDE doen en dat zit in VirtualBox dus is niet heel informatief? Ik ben nu in Windows onder Systeeminformatie aan het zoeken, even kijken of daar iets uitkomt, maar tot nu toe vind ik niets dat op Intel® Optane™ memory lijkt. Wat het nog raarder maakt natuurlijk, want het zou zo'n mooie (zij het niet zo'n welkome) verklaring zijn...
Zou het eventueel kunnen dat er een paswoord op het UEFI/BIOS zit ?
Nee dat lijkt me niet. Ik zie in de BIOS gewoon mijn usb en kan ook de opstartvolgorde veranderen. Ik kan UEFI in Legacy veranderen en Secure Boot aan en uitzetten (heb ik ook allemaal tig keer gedaan maar het maakt geen verschil).
Het volgend maakt een en ander duidelijker: https://www.pcworld.com/article/3123075 ... osoft.html
Jazeker, verhelderend. Alleen ga ik nu even de BIOS checken, want volgens mij stond daar wel AHCI??? Ik kom erop terug!
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Lenovo IdeaPad S540 probleem met boot van usb

Berichtdoor mutse » Di 14 Apr 2020, 22:51

Die Intel® Optane™ memory had ik nog niet gevonden, dat lijkt alles te verklaren. Echter, nu zit ik me suf te zoeken (volgens deze pagina) maar ik heb tot nu toe niet gevonden dat de laptop er ook daadwerkelijk over beschikt...
Hier heb ik het gevonden ... https://pcsupport.lenovo.com/us/en/prod ... u006c&l=en

Tenzij ... dit niet gaat over jou bewust toestel ...???

* samengevat in een plaatje ...

Afbeelding
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten