wijzigen van van Boot mode lukt niet

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Vr 19 Jun 2020, 09:27

Hallo vrienden,

Volgens de gebruikershandleiding moet ik de boot mode aanpassen.
Echter in de boot mode heb ik alleen 1. Windows Boot Manager staan, dus er is niets onderaan te zetten of te wijzigen om de startvolgorde te wijzigen.

Wat heb ik reeds gedaan.
Partitie gemaakt en USB sticky met Iso bestand gemaakt.

Wat heb ik.
Ik heb een nieuwe Acer computer met 2 schijven beide ssd. 1 T harddrive op C en een 2e ook 1T
Windows 10
Ik heb een partitie gemaak op C van ca. 80 gig. om LINUX mint op te installeren.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor mutse » Za 20 Jun 2020, 19:59

@ Corrienne,

Lees je eens in met : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... leren.html

en met : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... ereiden.ht

en ook met : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... tbaar.html

Hopelijk kan je daarmee verder en kan je NAAST W10 de installatie van LinuxMint uitvoeren.

Hopelijk heeft Acer geen verborgen instelling in het BIOS geplaatst die je niet kan bereiken -- ofwel zal er een BIOS wachtwoord nodig zijn ...???

Het zou, alle forumleden hier, verder helpen indien je alle gegevens hier kon mededelen over jou computersysteem.

USB-stick: is die opstartbaar ? Hoe is die gemaakt ? (met Etcher --- https://www.balena.io/etcher/ ?)

Succes.
Bericht ons indien het lukt en ook wanneer een en ander niet zou lukken of wanneer je er niet uit raakt.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Za 20 Jun 2020, 21:43

Hartelijk dank voor de reactie. Ik moest in het BIOS een wachtwoord aanmaken dit is geluk. De USB stick is met Etcher gemaakt en dit werkt goed. (Mint 19.3)
Ik zag dat wind op de 2e plek stond en Linux op 1. Dat lukte dus allemaal.
Bij het installeren kwam ik in de problemen, ik zag niet de mogelijkheid om zelf te bepalen waar ik Linux wilde neerzetten. Wel had ik in windows een partitie gemaakt van 80 gig waar ik het op wilde zetten, Dat is fout gegaan.
Wel werkt Linux vermoedelijk goed. ik heb ook de updates gedaan. Ik ondervind dat alles trager, er is volgens mij een soort controle programma meegelopen welke alles controleert.
Ik krijg geen Grub zoals eerder waar ik de keuze mogelijkheid had om te kiezen voor W10 of Linux.
Wat staat mij te doen a.u.b?
Vriendelijke Groet
Corrienne
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Zo 21 Jun 2020, 07:29

Hartelijk dank voor de reactie.

Ik moest in het BIOS een wachtwoord aanmaken dit is geluk. De USB stick is met Etcher gemaakt en dit werkt goed. (Mint 19.3)
In de bios staat W10 op de 2e plek stond en Linux op 1. Dat lukte dus allemaal.

Ter aanvulling, er zijn 2 harde schijven, 1 van 1TB en 1 van 2TB
Mijn voorkeur is dat LM 19.3 er af te halen is. En bij de volgende update naar LM20 een schone installatie gemaakt kan worden.

Bij het installeren kwam ik in de problemen, ik zag niet de mogelijkheid om te bepalen waar ik Linux wilde neerzetten.
Wel heb ik in windows een partitie gemaakt van 80 gig waar ik het op wilde zetten, het daarop installeren is niet gelukt.
Wel werkt Linux vermoedelijk goed. ik heb ook de updates gedaan.
De opstart is erg traag. Tijdens de opstart er is volgens mij een soort controle programma meegelopen welke alles controleert.
Ik krijg geen Grub waar ik de keuze mogelijkheid had om te kiezen voor W10 of Linux.

Wat staat mij te doen a.u.b?
Vriendelijke Groet
Corrienne
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor mutse » Zo 21 Jun 2020, 09:32

@ Corrienne,

Heb je het volgende goed doorgenomen ? https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... leren.html

!! Lees het nog eens goed door en voer de instructies, stap voor stap, correct uit. !!

(Want ... je moet géén partitie aanmaken in de partitie van Windows zelf ... installeer LM naast Windows ... zoals Pjotr beschrijft)

Daarna kan je de Grub (eventueel) aanpassen/herstellen --- lees: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Swake » Zo 21 Jun 2020, 12:27

@corrienne
Sorry dat ik me zo moet uitdrukken , maar je hebt het helemaal verkeerd gedaan !
Bij het installeren kwam ik in de problemen, ik zag niet de mogelijkheid om zelf te bepalen waar ik Linux wilde neerzetten. Wel had ik in windows een partitie gemaakt van 80 gig waar ik het op wilde zetten, Dat is fout gegaan.
Je hebt in Windows een partitie van 80 GB aangemaakt waarop je linux mint wilde installeren . dat het fout gegaan is sta ik niet verbaasd van . linux kun je niet installeren op een windows partitie . Bij de installatie laat je de schijfindeler zijn werk doen en maakt die een partitie aan om Linux op te installeren .
Het kan ook anders bij type installatie te kiezen voor iets anders en niet voor linux naast windows .
Bij iets anders duid je de SSD aan , want je hebt er 2 , waar je linux wil installeren . Ik zou in jouw geval kiezen voor de tweede waar windows niet op geïnstalleerd staat . Je wijst schijfruimte aan voor Linux 80 GB of 80000 MB en formateer die in het linux EXT4 bestandsformaat .
U koppelt de partitie aan waarop Linux mint (systeem) geïnstalleerd word met de slash / en u duid de tweede SDD aan wat normamaal sdb zou moeten zijn waarop de GRUB moet geinstaleerd worden .
Linux maakt geen gebruik van schijflletters zoals windows C: D: E: enz .
sdb is dus de tweede SDD in je PC . Partities kun je dan herkennen aan sdb1, sdb2 enz.......
Na de installatie duikt u in het BIOS en ga daar de SSD waarop de GRUB is geïnstalleerd als eerste zetten in de zoekvolgorde. Niet vergeten te bevestigen met F10 .
De zoekvolgorde is niet hetzelfde als de bootvolgorde . Bootvolgorde is booten vanaf welke type apparaat . Booten vanaf SSD
Zoekvolgorde is dan aanduiden vanaf welke SSD wat dan SSD2 is .
Goed lezen hé
Microsoft heeft Windows 10 zo ingesteld dat wanneer je kiest voor PC uitschakelen deze in een hele diepe slaapstand gaat en dus niet helemaal uitgeschakeld word .
De bedoeling is hiervan dat Microsoft vanop afstand je PC kan wakker maken om de updates zelf te installeren . Daarom moet je FASTBOOT uitschakelen in Windows 10
https://cybertalk.nl/windows-10-hoe-sch ... en-waarom/
Kan ook een reden zijn waarom de GRUB niet verschijnt . PC werd niet helemaal uitgezetmaar in slaapstand gebracht en start onmiddelijk met W10 op als je op de aan/uit knop indrukt op de PC. Je haalt de PC uit zijn slaap .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Zo 21 Jun 2020, 13:18

Bedankt voor uw reactie.
Ik ben even in de W10 disk management gaan kijken daar treef ik het volgende aan:
Disk 0 partition 1 EFI system partition 512MB
Disk 0 partition 2 Primar Partition 1862GB
Disk 1 partition 1 EFI system partition 100MB
Acer (C) NTFS ( Boot, Page file, Chrash Dump, Primary Partition) 875GB
New Volume (L) NTFS (Primary Partition) 80GB
Recovery NTFS (OEM) Partition) 1GB

Dan controleerde ik in de BIOS bij opstart volgorde is ubuntu 1e
en Windows 2e
De Fastboot is uitgeschakeld

Geeft dit wat meer informatie? Hopelijk komen wij er uit. Bedankt zover. Of alles overnieuw, hopelijk niet want ik heb veel werk reeds gedaan, maar als het moet dan moet het maar.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Swake » Zo 21 Jun 2020, 13:39

Windows diskmanagement kerkent geen Linux partities
Start de computer op met de Linux live USB stick . Je kan Linux Mint hiermee eerst eens uitproberen en bij de bij de toepassingen vind je Gparted
https://gparted.org/

Verken hiermee eens beide schijven ,om een beter overzicht te hebben
Moest je eventueel screenshots kunnen maken of foto's mag je die altijd toevoegen .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Swake » Zo 21 Jun 2020, 14:09

Disk 1 partition 1 EFI system partition 100MB >> Windows systeem partitie , hier bevinden zich de W10 systeembestanden om Windows te herstellen
Acer (C) NTFS ( Boot, Page file, Chrash Dump, Primary Partition) 875GB
New Volume (L) NTFS (Primary Partition) 80GB
Recovery NTFS (OEM) Partition) 1GB
Dit is dus de Windows schijf die als tweede in de zoekvolgorde staat
New Volume (L) NTFS (Primary Partition) 80GB
En hier heb je in Windows een nieuwe windows partitie gemaakt van 80 GB en schijfletter L: toegewezen , die je wou voorzien voor Linux
Ik zou op schijf 0 met Gparted een nieuwe partitie maken van 80 GB en formateren in EXT4 .
Bij installeren Linux Mint kies je voor die partitie om LInux Mint te installeren, niet vergeten vakje aan te vinken partitie formateren
Je markeert ook met de / dat het systeem daar geïnstalleerd staat en je kiest voor sda om de GRUB te installeren
Bij twee schijven is het veel beter om Linux en Windows niet op dezelfde schijf te installeren . Windows 10 is helemaal anders dan zijn voorgangers .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Swake » Zo 21 Jun 2020, 14:14

Hier een mooie uitleg
https://linuxmint-installation-guide.re ... stall.html

Zie punt 5 installatietype (Something else) Nederlands vertaald Iets anders .

Afbeelding

Helemaal onderaan zie je dus waar je moet aanduiden waar de Bootloader (GRUB) moet geinstalleerd worden .(Device foor bootlader installation)

SWAP partitie maken is niet meer nodig !
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Zo 21 Jun 2020, 15:15

Zo ziet Gparted eruit bij mij, heel anders.
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Zo 21 Jun 2020, 15:24

Het bijvoegen van een file schijnt mij niet te lukken.

Zou u aanraden om alles van LM eraf te halen en opnieuw op te zetten?
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Zo 21 Jun 2020, 15:25

Waar begin ik dan, weet zelfs niet waar ik het af zou moeten halen.
Corrienne
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 18 Jun 2020, 20:39
Locatie: Idar Oberstein, Duitsland

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor Corrienne » Ma 22 Jun 2020, 17:39

Waar begin ik dan, weet zelfs niet waar ik het af zou moeten halen.
Helaas een beetje moed verloren. Omdat mijn kennis te kort schiet. Misschien mijn leeftijd, ben dik boven de 70 dan heb je wat meer moeite denk ik. Maar ik wilde graag bezig zijn en blijven.
Ik denk nu aan LM19.3 eraf te halen en alles opnieuw te proberen. Maar ik weet zelfs niet hoe om het te verwijderen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: wijzigen van van Boot mode lukt niet

Berichtdoor dirkjanl » Ma 22 Jun 2020, 20:17

Corrienne,
Als je LinuxMint19.3 opnieuw wilt installeren, dan hoef je de oude versie er niet eerst af te halen. Kies bij het opnieuw installeren voor
"Iets anders"
en kies dan in de lijst met schijven / partities die er verschijnt de SSD waar Windows niet op staat.
Hoe je weet dat het de juiste SSD is? Weet je hoeveel GB groot de SSD is? Kies die dan en als de twee SSD 's allebei even groot zijn, op de schijf waar Windows op staat is dat ook te herkennen doordat die naam er op staat.
De schijven heten
/dev/sda
/dev/sdb
/dev/sdc
/dev/sdd

Maar het is wel wijs om de oudere versie van LM 19.3 er wel af te halen, maar dat kan ook als de nieuwe versie geïnstalleerd is op een andere schijf.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten