Upgrade naar Ulyana ????

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Swartenhont » Di 30 Jun 2020, 13:01

Hoi allemaal.
Uit nieuwsberichten begreep ik dat Mint 20 uit is gekomen. Maar elke vorm van upgrade is onsuccesvol.
Ben ik te snel? of doe ik iets fout? Via bijwerkbeheer lukt dat niet, en met de terminal kom ik ook niet verder.
Is iemand dit al gelukt? Ik heb nu geen tijd voor een verse install, teveel instellingen etc. begrijp je?
Vreemd dat je wel de hele nieuwe distro kunt downloaden maar niet een upgrade.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor shoshinsha » Di 30 Jun 2020, 14:35

Op "The Linux Mint Blog", June 27, 2020 by Clem:
"Upgrade instructions: Announcements will be made in July with instructions on how to upgrade from Linux Mint 19.3." Ofwel: in de loop van juli komt de instructie over de methode om van 19.x naar 20 op te waarderen.
De komende tijd dus het Mint Blog in de gaten houden.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Swartenhont » Di 30 Jun 2020, 14:40

Kijk, die had ik in mijn overijverigheid niet opgemerkt. Ik ben dus veel te snel, Dank voor je reactie
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor DeBaas » Di 30 Jun 2020, 21:28

Als een goed werkende machine belangrijk voor je is?, wachten tot de officiële juli aankondiging a.u.b.
Ben je avontuurlijk ingesteld en is een herinstallatie geen probleem en/of je documenten niet van belang?,
dan staat >>hier<< in het kort je experimenteer upgrade.
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Swartenhont » Za 04 Jul 2020, 14:14

Nou meneer DeBaas, ik gebruik Mint voor zakelijke doeleinden, timeshift is mijn vriend, home-partition verplaatst, backup in een cloud, dus geen experimenten. Je hebt gelijk, ik wacht idd wel tot de officiele aankondiging en upgrade via bijwerkbeheer.
Ik ondervind trouwens voor mijn dagelijkse bezigheden nooit problemen met mijn machine, is het evenwel toch verstandig om eens in de zoveel tijd een "schone" install te doen? Kan bijna niet geloven dat dat niet nodig is, zit steeds te wachten op ellende, maar die komt maar niet.
Ook regelmatig geëxperimenteerd met andere distro's, blijf echter graag bij Mint. Doet alles wat ik wil. Hoogstens virtualiseren, wat nogal eens problemen oplevert.Maar daar moet ik gewoon meer tijd insteken.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Arie » Do 09 Jul 2020, 20:34

Vanavond was er een update van Mintreports. Je kan nu vanuit Mintreports upgraden naar Mint 20
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor DeBaas » Vr 10 Jul 2020, 11:04

Alweer, voor zakelijke en/of kritische machines, wacht even tot de . punt uitgaven.
Er staan voor mij nog 2 portables te wachten die straks de upgrade beurt krijgen ;) crash toegestaan 8)
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Nightwing » Vr 10 Jul 2020, 15:53

Ik heb zojuist een upgrade naar Mint 20 gedaan.
De originele installatie in oktober 2019 was 19.2, daarna een upgrade naar 19.3 uitgevoerd en vandaag via de systeemrapportage de melding gekregen dat Min 20 klaar stond.
Veiligheid backup van de laatste documenten gemaakt en de sprong in het diepe gewaagd. Na ongeveer 40 minuten was de upgrade uitgevoerd. Enige melding was, dat er een extensie of werkbalkhulpje niet goed zou functioneren. Na 10 minuten een bureaubladwisselaar extensie uitgeschakeld en alle foutmeldingen zijn weg.

Vooralsnog loopt alles goed.

Dit ter informatie aan diegenen die twijfelen over hun upgrade.

Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Lucien » Vr 10 Jul 2020, 16:37

Heb ook vandaag de systeemrapportage binnen gekregen dat mint 20 klaar staat. Dus de button 'opwaarderen naar etc' aangeklikt in de verwachting dat mint 19 dan netjes wordt geupgrade naar 20. Nee dus. Krijg 'How to upgrade to etc. etc.' maar zie geen handleiding hoe dan! Wel een hele trits meldingen van gebruikers bij wie het upgraden problemen oplevert. Verder vind ik op internet veel adviezen om eerst 19 volledig te deleten en daarna 20 fresh te installeren omdat vaak aanpassingproblemen bij upgraden ontstaan. Ben daarom zeer benieuwd hoe (en waar vandaan) Nightwing zijn geslaagde upgrade heeft gestart. Ik heb wel alvast een backup van mijn bestanden op externe ssd gemaakt
Ik heb overigens dual boot Mint met W10 en die laatste moet wel blijven.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor DeBaas » Vr 10 Jul 2020, 16:43

How to upgrade to Linux Mint 20
https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2485
De officiële tutorial van Clem
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Nightwing » Vr 10 Jul 2020, 16:45

Hoi Lucien.
In de handleiding "How to upgrade" staat ook deze link: https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2485. De handleiding die daaruit volgt, legt je stap voor stap uit hoe het werkt.

Ik benadruk erbij, dat mijn pc geen dual boot systeem is, dus ik draai enkel op Linux Mint Cinnamon.
Als u ook maar enige twijfel hebt om te upgraden, ivm uw dual boot systeem, zou ik de commentaren van de gevorderde gebruikers op dit forum afwachten. Het is uiteraard niet mijn bedoeling om uw werkende systeem in de soep te laten lopen.

Vriendelijke groet,
Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Arie » Za 11 Jul 2020, 11:28

Heb ook vandaag de systeemrapportage binnen gekregen dat mint 20 klaar staat. Dus de button 'opwaarderen naar etc' aangeklikt in de verwachting dat mint 19 dan netjes wordt geupgrade naar 20. Nee dus. Krijg 'How to upgrade to etc. etc.' maar zie geen handleiding hoe dan! Wel een hele trits meldingen van gebruikers bij wie het upgraden problemen oplevert. Verder vind ik op internet veel adviezen om eerst 19 volledig te deleten en daarna 20 fresh te installeren omdat vaak aanpassingproblemen bij upgraden ontstaan. Ben daarom zeer benieuwd hoe (en waar vandaan) Nightwing zijn geslaagde upgrade heeft gestart. Ik heb wel alvast een backup van mijn bestanden op externe ssd gemaakt
Ik heb overigens dual boot Mint met W10 en die laatste moet wel blijven.
Die melding binnen systemreports is idd wat verwarrend zie ik nu.
Als je op de upgrade knop klikt ga je naar de pagina waar de upgrade instructies staan (3e regel van boven).
https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2485
Upgraden werkt alleen als je een 64 bit Linux mint hebt, bovendien moet je de mint-upgrade-tool installeren
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 11 Jul 2020, 14:15

Vers van de pers :
Upgraden naar Linux Mint 20 :
https://linuxmint-user-guide.readthedoc ... nt-20.html
Op deze pagina wordt uitgelegd hoe u kunt upgraden van Linux Mint 19.3 naar Linux Mint 20.
Vereisten
64-bits architectuur
Hoewel tot 32 april zowel 32-bits als 64-bits versies van Linux Mint 19.3 worden ondersteund, zijn er nieuwe releases van Linux Mint, waaronder 20, alleen beschikbaar in 64-bit.
Om te upgraden naar Linux Mint 20 moet je de 64-bit versie van Linux Mint 19.3 draaien.
Om te controleren welke versie u gebruikt, typt u:
dpkg --print-architecture
Als er amd64 staat, kunt u upgraden naar Linux Mint 20.
Als er i386 staat, betekent dit dat u de 32-bits versie gebruikt. In dit geval kun je niet upgraden en moet je bij Linux Mint 19.3 blijven.
Ervaring met APT
of topic : https://itsfoss.com/apt-command-guide/
Om te upgraden naar Linux Mint 20 heb je ervaring nodig met APT en de opdrachtregel.
Upgraden naar een nieuwere pakketbasis is niet triviaal en mag niet worden uitgevoerd door beginnende gebruikers.
U moet weten hoe u opdrachten typt en hun uitvoer leest.
Je moet ook ervaring hebben met APT. Tijdens de upgrade moet u de uitvoer van APT-opdrachten begrijpen. U moet weten of een pakket moet worden verwijderd, of het de upgrade blokkeert of dat het in strijd is met een ander pakket.
Dan wordt er verder met text en uitleg aangegeven hoe het praktisch uit te voeren , in het Engels weliswaar :
of topic : mocht U de Engelse taal niet machtig zijn : https://www.vertalen.nu/zinnen/ is een uitstekende vertaler ( wat ik post is hiermee vertaald )
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Arie » Za 11 Jul 2020, 18:09

Hoewel tot 32 april
Hebben ze de kalender aangepast? ::) ::) ::) 8)
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Upgrade naar Ulyana ????

Berichtdoor Jamint » Za 11 Jul 2020, 18:45

Geen upgrade van v.19.1 naar v.20 maar een frisse installatie gedaan, dus binnen het kader van dit topic misschien een beetje off-topic
Ik heb nooit 'ge-upgrade'. Niet in Mac, noch Windows en doe dat ook niet in Linux.


Mijn OS-System routine: Minimaal twee computers (desktop, geen laptops)
Een van beide machines, een HP-Compac dx2300, Intel 1,8GHz dubbel core, 4GB geheugen, uit 2007 is uitgerust met een 3,5” HDD/SDD swap station dus ik kan naar hartelust met (test)schijven ‘schuiven’.

Nu in dit geval een 5600 rpm Samsung 80GB HDD uit 2005 gebruikt.
Installatiemedium: Compact Disc 4,7GB (DVD)

Na opstarten daarvan viel mij op dat dat de zoals gebruikelijke automatic boot niet werkte. Het moest met een enter.
De Install CD laadde Linux 20 tot bureaublad in minder dan 2 minuten. Een record! Werkelijk razendsnel!

Zonder Multi-media codecs was de installer in 19 minuten klaar met de installatie.
Hierna een mij bekende bug die ik al vaker bij Xubuntu en Ubuntu heb meegemaakt: Bij herstart doet na het verwijderen van de CD de gebruikelijke ‘enter’ niets om de herstart te voltooien, maar ook de computer met de aan/uit toets uitschakelen gaf geen krimp. De 230v. netvoeding moest eraf (stekker eruit)
Daarna Bijwerkbeheer gestart. Er werden 73 pakketten aangeboden w.o. een nieuwe systeemkern: 5.40-40.44 Bij toeval duurde het bijwerken eveneens 19 minuten.

Eerste indruk: De Hulptoepassingen heten voortaan Werkbalkhulpjes en die zijn in v.20(*) grilliger te configureren in de werkbalk in de bewerkingsmodus. Een voorbeeld is de voor mij onmisbare Redshift anders krijg ik ‘s-avonds een knetterende koppijn van het veel te koude 6500° K beeldscherm: De automatische start wordt niet vastgehouden na een reboot of uitschakelen en het verplaatsen in de werkbalk sleept meerdere werkbalkhulpjes van zijn plaats i.p.v. Redshift alleen.
Ook wilde ik de Desklet CobiAnalogclock gaan gebruiken maar deze kan je nog niet configureren want 'Python' wordt niet gevonden in het systeem.

:D K O R T O M : :D


(*) HET IS GEWOON GEDULDIG WACHTEN OP DE EERSTE .(punt) UITGAVE :)


;) M A A R : ;)

De wereld is weer verrijkt met een mooi samenstel software
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten