GRUB2 :-((

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
capricornus

GRUB2 :-((

Berichtdoor capricornus » Za 17 Okt 2009, 13:16

Parsix3 was vanochtend veelbelovend: zlefs op mijn hardnekkige AMD2C met VIA-chip wou ie iets laten zien. Op mijn testpc heb ik het geinstalleerd. Mooi, Debian, snel, volledig, eyecandy ... en GRUB2. En bij het herstarten ... wég WinXP en vooral: wég Mint7. LEUK !
Na een aantal andere distro's heeft PCLOS 2009.1 GNOME Mint7 teruggevonden, maar WinXP is nog altijd foetsie.
Ik zal mijn probleem natuurlijk wel oplossen. Het is tenslotte maar een testpc.
Maar indien ik beginners of Windowlovers wil laten genieten van al het moois dat Ubunta en al de afgeleiden ons willen laten geloven, en indien dat allemaal met GRUB2 wordt geleverd, dan verwacht ik min of meer gelynched te zullen worden, met de kreet "WAAR is mijn Windows gebleven ?" Zo zou de huidige GRUB2 de vijand kunnen worden van Linux, wie had dat kunnen denken?!
[ik schrijf met hoofdletters en uitroeptekens: ik ben boos]
schorem
Junior
Junior

Re:GRUB2 :-((

Berichtdoor schorem » Za 17 Okt 2009, 13:46

Ik kan me voorstellen dat je boos bent, heb zelf Grub2 nog niet getest. Zijn de partitities er nog?
Linux Registered User : #352052
Mail: schorem@linuxmint-nl.org
capricornus

Berichtdoor capricornus » Za 17 Okt 2009, 14:02

Ik kan me niet voorstellen dat GRUB2 ook nog eens als PartitionEditor gaat fungeren  :o
antwoord: nee die zijn intact, maar ik heb de indruk dat er bij GRUB2 ook een probleem ontstaat met de benaming van die partities. Amongst others.

Ik herhaal: wellicht is GRUB2 superieur voor de kenner, maar momenteel is de newbie er absoluut niet mee gediend.

Ikl heb het er ook al over gehad op LinuxMint, maar ik mocht het als onnozel en dom kieken al meteen geweten hebben: commentaar was niet welkom en overbodig, GRUB2 = superieur, en daarmee basta. Ga en lees de handleiding. O ja, met zo'n antwoord zullen de Linuxhaters al te goed gediend zijn. Als ze na een try out nog maar aan hun Win zullen geraken, anders zal het kot te klein zijn, vrees ik.

Voila, ondertussen is een en ander ingevuld en herstart. Ik heb in PCLinuxOS, die WinXP ook niet meer vond, maar gewoon de klassieke GRUB instructie ingevuld, u weet wel: title ... root ..., en het staat er weer en het start weer.
Laatst gewijzigd door capricornus op Za 17 Okt 2009, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
schorem
Junior
Junior

Berichtdoor schorem » Za 17 Okt 2009, 16:13

Mooi dat alles weer werkt. Mijn idee was ook alleen maar het opnieuw installeren van grub en handmatig de opties aangeven.

Maar dat had je zelf ook al bedacht ;D
Linux Registered User : #352052
Mail: schorem@linuxmint-nl.org
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Za 17 Okt 2009, 17:14

Don't blame Grub2 ...

Is het Grub2 of is het implementatie van Grub2 onder Parsix, of is de DL niet 100% correct verlopen of is het branden van de CD niet 100% goed verlopen... ?

Het kan veel oorzaken hebben, maar jij zit er natuurlijk mee.
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Zo 18 Okt 2009, 09:47

Een vraag: Zal Grub 2 (mogelijk)ook een probleem opleveren als je alleen 1 OS op je computer installeert? Alleen Mint Helena bijvoorbeeld en geen ander systeem?

Of zal het (mogelijk) alleen een probleem vormen met dual-booten en dergelijke?
Laatst gewijzigd door midas op Zo 18 Okt 2009, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Zo 18 Okt 2009, 10:33

capricornus

Berichtdoor capricornus » Zo 18 Okt 2009, 12:22

sommigen zeggen dat je /boot/grub/grub.cfg kan bijschrijven, maar standaard staat deze op read-only.

er is iets met de naamgeving van partities: hd0,0 is bij GRUB2 blijkbaar hd0,1, tja, daar komen problemen van

ik heb Parsix3 2x gedownload en geschreven in minimale snelheid, omdat ik ook dacht aan corruptie, doch dat was bij de 2e download niet het geval (die dingetjes hou ik wel in de gaten en ik zou niets op een forum durven schrijven indien ik dat niet getest of nagekeken had).

de getuigenis op linuxmint.com is toch wel helemaal gelijk de mijne, ergo heeft GRUB2 toch nog echt wel een probleem, niet wij.

opmerkelijk: toen ik in parsix GRUB2 verwijderde, kreeg ik neveneffecten: het Parsix3 theme verdween en ik kreeg een klassiek Debian Lenny uiterlijk. En toen ik GRUB installeerde, kreeg ik in GNOME geen enkele werkbalk meer, dus eigenlijk een zo goed als dood systeem onder de GUI. Vraag me niet hoe, het kwam en ik zag het en ik kreeg een grijs haar bij... ;-)
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Zo 18 Okt 2009, 14:23

OK, ik zie dat het alleen met multi-booten met Windows XP fout kan gaan. Met alleen één OS op je systeem heb je dus geen enkele last...
rijnsma
Junior
Junior

Re: GRUB2 :-((

Berichtdoor rijnsma » Di 01 Dec 2009, 03:31

Nee, ext4 en Grub2 is niet een goed idee geweest van Ubuntu.
Ik heb nogal zitten vechten met dit geknoei met mijn multiboot systeempje.
Uiteindelijk heb ik alles op ext3 gezet en met PCLOS een redo MBR gedaan en dat herstelde alles. Maar dat geeft een iets minder mooite opstart van (XK)Ubuntu Karmic en Mint 8. Geeft niets; doet het goed en dat geldt ook voor de rest.
Maar als Ubuntu zo begint, dan is het snel gebeurd met Linux, denk ik.
Dit kán een hoop mensen afschrikken.
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Di 01 Dec 2009, 06:48

Grub 2 is nog altijd niet gereleased. Het is nog steeds de 1.99xxx voor zover ik me herinner, en dus hebben ze bij Ubuntu een beta versie genomen om aan de rit te gaan.
Zoals je zegt Rijnsma, een gewaagde gok die mensen kan doen afhaken van Ubuntu, maar dat is dan goed voor andere distro's wellicht.
rijnsma
Junior
Junior

Berichtdoor rijnsma » Di 01 Dec 2009, 13:58

Ik hoop er het beste van.
Maar, ik denk, dat ze allemaal zullen overgaan op ext4 en Grub2.
En die transitie kán gewoon vrij schadelijk zijn voor Linux.
Ik zie het nut overigens niet helemaal.
De snelheidswinst was (toen ik ext4 probeerde) niet spektakulair.

Hoeveel sneller?>
http://tweakers.net/reviews/1234/2/ubun ... -ext4.html

Nou nou...
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Di 01 Dec 2009, 18:26

De snelheidswinst was (toen ik ext4 probeerde) niet spektakulair.
Snelheidswinst. Daar heb je niks aan. Wat maakt het mij uit of mijn Impress presentatie nu in 4 of in 4.1 seconden laadt.
De hele wereld wordt gedreven door de snelheid. Je moet de eerste zijn om te bellen bij die belspelletjes. Je moet je haasten naar de winkel want ze hebben maar x aantal van dit of gene product.
Ik heb lak aan geforceerde snelheid en dus is dat een argument dat voor mij niet opgaat.

Om nog effe over Ext4 te praten. Ik heb een /home partitie van nog geen 15 GB. Wat moet ik daar met een FS doen dat een maximum van 1 EB aan maximale filesystem grootte heeft en een maximale filesize van 16TB aankan met een ongelimiteerd aantal subdirectories ??? http://kernelnewbies.org/Ext4

Ik blijk lekker bij Ext3. Proven technology
rijnsma
Junior
Junior

Berichtdoor rijnsma » Di 01 Dec 2009, 18:56

Ja. Ik hou het voorlopig toch ook op ext3..
Overigens ben ik Mint 8 aan het vullen met mijn behoeften.En dat gaat fantastisch.
Een enkel bugje, verder keurig werk van die Clement Lefebre.
Maar zoals jij al duidde: niet al te veel nieuws.;)

Terug naar “Installatie & Boot”