Wachtwoord opstarten activeren

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Wachtwoord opstarten activeren

Berichtdoor JosVa » Vr 04 Sep 2020, 18:53

Ik heb nu Mint v20 geïnstalleerd en gekozen voor niet invoeren van het wachtwoord bij het opstarten. Mijn PC staat nu eigenlijk wijd open voor iedereen ook al vraagt ie me om de haverklap dat wachtwoord bij het toepassen van updates, wijzigen van instellingen, etc.
Nu wil ik het -invoeren van het wachtwoord bij het opstarten- alsnog activeren maar vindt op internet alleen hoe je dat uit moet zetten.
Kun je het invoeren van het wachtwoord achteraf nog activeren zodat je het net als na een pauze moet invoeren om in Mint v20 actief te worden?
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Wachtwoord opstarten activeren

Berichtdoor Pjotr » Vr 04 Sep 2020, 19:06

Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Wachtwoord opstarten activeren

Berichtdoor VuurVosje » Vr 04 Sep 2020, 23:35

Kan dat niet meer grafisch via Configuratiescherm-Aanmeldvenster-Gebruikers?
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Wachtwoord opstarten activeren

Berichtdoor Pjotr » Za 05 Sep 2020, 10:45

Kan dat niet meer grafisch via Configuratiescherm-Aanmeldvenster-Gebruikers?
Jawel, maar ik vind dat een vrij slecht instrument.... Ik heb er eens wat mee lopen experimenteren, en het ding doet raar.

Het aanvaardt ook gebruikersnamen met hoofdletters, wat natuurlijk helemaal niet kan. En het maakt zonder om bevestiging te vragen een nieuw bestand aan, te weten /etc/lightdm/lightdm.conf.

Verder laat-ie bij ongedaan maken van automatische aanmelding, het nutteloos geworden bestand /etc/lightdm/lightdm.conf gewoon staan, met alleen de tekst [Seat:*] erin. Waarom gooit-ie dat bestand niet gewoon helemaal weg?

Als je te lang wacht met het afmaken van je gebruikersnaam, kan-ie zelfs helemaal raar gaan doen. Ik kreeg toen namelijk ineens dit, als inhoud van /etc/lightdm/lightdm.conf:

Code: Selecteer alles

otr[Seat:*]
autologin-user=pj
Een goed en volwaardig grafisch instrument zou de bestaande beschikbare gebruikersnamen aanklikbaar of aanvinkbaar aanbieden, plus een "Oké"-knop ter bevestiging van de keuze. En het zou zelf z'n eigen rotzooi opruimen bij ongedaan maken. Dan weet je 100 % zeker dat 't goed gaat.

Nu vind ik het op z'n zachtst gezegd onvolkomen. Dan doe ik het liever "met de hand", dan weet je tenminste precies wat er gebeurt....
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Wachtwoord opstarten activeren

Berichtdoor JosVa » Za 05 Sep 2020, 15:31

Bedankt. Is gelukt en redelijk eenvoudig.
Middels de terminal in de regel met de gebruikersnaam en deze wijzigen in false was al voldoende.
sudo nano /etc/lightdm/lightdm.conf
autologin-user=false
CTRL-X en opslaan bevestigen
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Wachtwoord opstarten activeren

Berichtdoor Pjotr » Za 05 Sep 2020, 21:21

Bedankt. Is gelukt en redelijk eenvoudig.
Middels de terminal in de regel met de gebruikersnaam en deze wijzigen in false was al voldoende.
sudo nano /etc/lightdm/lightdm.conf
autologin-user=false
CTRL-X en opslaan bevestigen
Mooi dat het werkt, maar je aanpak is verkeerd.... ;)

Wat je hebt gedaan is het invoeren van een "gebruiker" genaamd "false". Die gebruiker bestaat niet in je systeem, dus werkt automatisch aanmelden niet. Het werkt dus zoals beoogd, maar het is wel een rare en onzuivere aanpak.

De beste aanpak is om /etc/lightdm/lightdm.conf helemaal weg te duvelen, want in een standaardsysteem zonder automatische aanmelding is dat hele bestand niet eens aanwezig. Het wordt alleen aangemaakt met als doel een bepaalde gebruiker automatisch aan te melden, en uitsluitend voor dat doel.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Wachtwoord opstarten activeren

Berichtdoor JosVa » Wo 16 Sep 2020, 09:32

Gek eigenlijk dat dit al heel lang en nog steeds simpel en goed werkt
http://www.mattfischer.com/blog/archives/343

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten