Een paar dingetjes in Linux 20

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Annamintie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2014, 17:59

Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor Annamintie » Do 08 Okt 2020, 20:17

Afgelopen weekend linux 20 geïnstalleerd en ik kom een paar dingetjes tegen die mij enorm irriteren..
Zoals bijvoorbeeld, als ik een serie zit te kijken springt het scherm te snel (ongeveer 10 minuten) in een soort pauze stand en dan moet ik weer inloggen om verder te kijken. De serie gaat gewoon door, hoe kan ik daar van af komen. Ik heb schermbeveiliging en pauze stand op nooit gezet.
Als ik een tijdje het scherm niet gebruik doe ik het gewoon uit.
Vervolgens wil ik mijn mappen die ik open heb weer naast elkaar in de werkbalk hebben, ik kan niet vinden hoe ik dat moet doen.
Er is geen flashplayer aanwezig zodat ik een spel kan spelen in mijn browser, met linux 19 werkte deze wel in chrome.
Ik heb chrome geïnstalleerd, maar daar doet de flashplayer het ook niet, net zo min als in firefox.
Ook vind ik de mappen een saaie kleur hebben en ik kan ook hier niet achterhalen hoe ik dat kan veranderen.
Mijn Linux 19 stikkie werkt niet meer, maar anders had ik die toch weer terug genomen hoor.
Maar goed, zijn er hier een paar knappe koppen die mij met het bovenstaande kunnen helpen?
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor Jamint » Do 08 Okt 2020, 23:39

@ annamintie,

Ik heb slechts één antwoord op je vragen paraat:

Adobe Flashplayer nadert op álle operating software platformen het einde van zijn bestaan.
Het wordt door Adobe volledig uitgefaseerd m.i.v. 1 januari 2021(*)

Je zou kunnen proberen als je spelletjes écht niet ondersteund kunnen worden door de vervanger van Flash: html-5 of je iets hebt aan Firefox 78.3.0 ESR (Extended Support Release), maar of dat deze versie van Firefox Flash toelaat als plug-in weet ik niet.


Succes met het verkrijgen van antwoorden op je andere vragen!


(*):
https://www.adobe.com/products/flashpla ... -life.html#
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor dirkjanl » Vr 09 Okt 2020, 09:03

Misschien heb je iets aan deze sites?
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Hoofdpagina
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Ik denk dat als je op deze sites eens zoekt je wel een paar antwoorden kunt vinden.
Succes!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
fujilover
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Wo 06 Jul 2016, 18:29

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor fujilover » Vr 09 Okt 2020, 17:02

Je scherm kan te maken hebben met energie beheer. Is te vinden onder instellingen.
De kleur van je mappen kun je instellen omder thema's en dan pictogrammen.

Succes Ben
Linux pc, fotografie en motoren
tux2014
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2020, 15:11

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor tux2014 » Vr 16 Okt 2020, 15:43

[Vervolgens wil ik mijn mappen die ik open heb weer naast elkaar in de werkbalk hebben, ik kan niet vinden hoe ik dat moet doen.]

Misschien is de applet Window list iets voor je?
Annamintie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2014, 17:59

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor Annamintie » Do 22 Okt 2020, 00:47

Bedankt voor jullie hulp, mijn mappen zijn van kleur verandert maar nog niet naast elkaar.
Dat heeft nog steeds mijn voorkeur hoewel ik hier ook al een beetje aan gewend ben.
Hoe kom ik aan die Window list?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor emvedeesje » Do 22 Okt 2020, 09:30

In ons leven moeten we dikwijls een andere manier van werken aanvaarden...

Ook als je je 10 jaar oude auto zou vervangen door de nieuwe auto van vandaag.
Of je haalt een nieuw TV toestel in huis.
En vervang eens je smartphone, die heeft ondertussen ook al totaal andere "gewoonten".
En je jammert dat er geen flashplayer meer aanwezig is, ook dat is één van de veranderingen die gebeuren waar je niets kan aan veranderen.

Ook in Linux, je kan niet verwachten dat het er net zo blijft uitzien en werken zoals je vroegere W...

Wees dus soepel en beweeg mee met de veranderingen...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tux2014
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2020, 15:11

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor tux2014 » Zo 25 Okt 2020, 01:03

Hoe kom ik aan die Window list?
Dag Annamintie, sorry dit is de benaming die ik heb staan, maar ik heb de Engelstalige versie van Mint20 draaien.
Hieronder een beschrijving voor de NL versie. :-)

Kies (met de muis op de werkbalk) via de rechtermuistoets werkbalkhulpjes.
Zoek naar de naam Vensterlijst en klik deze aan.
Klik nu op het plusteken wat links onderaan staat.
Als het goed is zie je nu wat veranderen in je werkbalk.
*****
Je kan de werkbalkhulp aanpassen door op de tandwieltjes te klikken
Stel hier zelf je voorkeuren in of experimenteer ermee.
*****
Dit kan je naderhand ook door weer op de werkbalk te klikken en met de rechtermuistoets werkbalkhulpjes te kiezen. Daarna Vensterlijst en klik op de tandwieltjes.
(Het kan op meer manieren maar dit werkt op zich simpel)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat het lukt.
mvg. Tux2014
Annamintie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2014, 17:59

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor Annamintie » Zo 25 Okt 2020, 18:30

tux2014 lieverd, dank je wel.

Ondanks dat er hier gesuggereerd wordt dat ik niet tegen verandering zou kunnen, ben ik daar in het algemeen juist dol op, want zonder verandering kun je niet groeien. Echter, niet elke verandering is een goede verandering en werkt die alleen maar in je nadeel en Linux 20 heeft een aantal verandering die geen voordeel opleveren.
Ik JAMMER over een flashplayer omdat ik die nodig heb voor een browser spel, zonder flashplayer geen spel. Ik vind dat spelletje leuk, dus is dat geen leuke verandering voor mij.
Omdat ik digitaal aan het scrapboeken (gimpen) heb ik verschillende mapjes open staan, een lintje hier en een knopje daar en het is ontzettend onhandig als die mappen niet naast elkaar staan, dus voor mij geen leuke verandering.
Wat ik ook niet zo leuk vind is dat in niet elke zipmap kan openen, hoewel ik kennelijk heel veel van die dingen zou moeten hebben, volgens het software beheer.
Ow enne Michael, ik heb geen smartphone, geen TV en geen auto. Zit ik al sinds 2014 in quarantaine in verband met lichamelijk ongemak en is de computer daarom heel belangrijk voor mij en wil ik dat die werkt op de manier die voor mij het fijnste is.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor emvedeesje » Ma 26 Okt 2020, 09:14

hallo Annamintie, excuseer als mijn bericht negatief overkwam.
Ik schreef het neer omdat ik deze ervaring heel dikwijls ondervond in mijn lange loopbaan in de computerbranche.
En flashplayer drukt ons alweer met de neus op de werkelijkheid: het was er precies al altijd en nu straks weg.
Je hebt hier waarschijnlijk uit onthouden dat flasplayer dus absoluut niets te zien heeft met Linux-20, overal op alle andere OS heb je eveneens dat probleem...

Wat betreft die zipmappen, vertel daar eens wat meer over:
- welke kan je openen, en welke niet
- en hoe doe je dat
Het is misschien iets doodeenvoudig...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor dirkjanl » Ma 26 Okt 2020, 12:00

Bedankt voor jullie hulp, mijn mappen zijn van kleur verandert maar nog niet naast elkaar.
Heb je al gekeken bij het "Welkomstscherm" > Eerste schreden > werkbalkomgeving. Die kan je als Traditioneel instellen, dan staan de mappen van onder andere de bestandsbeheerder weer naast elkaar. Let op de tekst eronder! je bent je aanpassingen aan de werkbalk kwijt, dus eventueel weer opnieuw instellen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Annamintie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2014, 17:59

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor Annamintie » Ma 26 Okt 2020, 21:46

Oww wat heerlijk voor al het meedenken en hulp. :D

Oke, Michael ik heb het je vergeven, maar kijk voortaan een beetje uit met vooroordelen (daar gaat het land in het algemeen al aan kapot).
Wat die zipmapjes betreft, gewoon de een wel en de ander niet, er is geen aanduiding of verschil van kleur of icoon waaruit ik iets kan opmaken. Ik download veel voor het 'Gimpen' en soms stuur ik die door naar een vriendin die dit probleem niet heeft.
Het ene mapje laat zich uitpakken en de ander niet (rechts klikken en hier uitpakken kiezen). Ik kan hierin helaas niet specifiek in zijn.
Wat de flashplayer betreft, met windows kun je die downloaden bij adobe en ik dacht misschien is er een andere optie bij Linux.
Vanaf december moet de site van het spelletje zelf met een andere optie komen want dan houdt het ook voor windows gebruikers op.
Gewoon geduld hebben dus.

Dirkjani ook bedankt voor de tip, maar het mappen probleem is gelukkig al opgelost en werkt nu een stuk beter. Maar ik zal eens kijken naar wat jij bedoelt. :idee:
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor emvedeesje » Di 27 Okt 2020, 09:49

@Annamintie
Als het uitpakken van een archiefbestand niet lukt...
- Wat zie je?
- Is er een boodschap?

Excuseer, maar je zal weer zeggen dat ik kritisch ben, er is een groot verschil tussen zeggen dat het niet lukt, en aangeven wat je wél ziet gebeuren.
Hier kunnen wij dat namelijk niet zien.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Annamintie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2014, 17:59

Re: Een paar dingetjes in Linux 20

Berichtdoor Annamintie » Wo 18 Nov 2020, 12:12

Zip probleem opgelost. bedankt allemaal.
Ga wel en nieuw probleem aangeven over mijn printer in een nieuw topic

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten