Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Berichtdoor Swartenhont » Za 17 Okt 2020, 13:45

Hoi Allemaal.

Sinds dat ik met LM werk heb ik dit nog niet eerder aan de fiets gehad.
Als ik de pc aanzet, via grub LM 20 kies, krijg ik een beeld waarin mij het volgende verteld wordt :
" device descriptor read/64, error -110"
Dat herhaalt hij telkens (ongeveer 7 maal) totdat hij ineens wel doorstart.
Al met al erg traag. Ik heb (behalve de reguliere updates via bijwerkbeheer) niets geen rare dingen gedaan met LM. Niet qua software, en aan mijn pc is hardwarematig ook niets gewijzigd.
Zelf vermoed ik een hardwareprobleem.
Handig erbij te vermelden dat ik de map Users op een 1TB HDD heb staan. Iets dat altijd voorbeeldig werkt.
Met: " https://stackoverflow.com/questions/136 ... -error-110 " kom ik er niet uit.
Alle andere sites waar ik zoek komen ook steeds op een " foute" usb-stick uit, maar er zijn helemaal geen usb apparaten aangesloten,
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Berichtdoor mutse » Za 17 Okt 2020, 14:15

Werk je met een laptop of desktop.
Graag hier uw samenstelling mededelen:

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz
Met laptop:

1)- Misschien, helpt het om de batterij er uit te nemen en 10 sec. op de aan-uit knop te drukken.
Daarna de laptop opstarten met stekker in stopkontakt (geen batterij ingeplugd). <----geeft dit een melding, of ...helemaal geen melding?

2)- Later ... de batterij terug plaatsen en er mee opstarten (geen stekker in het stopkontakt). <----- geeft dit nu ook een melding, of ... helemaal geen melding?

3)- Opstarten met batterij ingeplugd en stekker in het stopkontakt <----- ook een melding, of ... geen melding?
Met desktop:

-- stekker uit stopkontakt halen en dezelfde handeling uitvoeren zoals bij de laptop bij (1). <---- nog melding ?

Bericht het ons. Met dank.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Berichtdoor DeBaas » Za 17 Okt 2020, 15:33

Start de machine op met een installatie DVD/USB
in een terminal, voor iedere (Linux) partitie
sudo fsck /dev/sdXY # X=schijf, Y=partitie

Overzicht partities: fdisk -l
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Berichtdoor Swartenhont » Za 17 Okt 2020, 17:09

Inmiddels ben ik er achter dat het ws aan mijn Logitech toetsenbord ligt, en niet aan Linux. Er komen steeds meer problemen met dit TB, ook in windows, en ook lang voordat er uberhaupt een OS al draait. Veel problemen met POST, dus ik ga eerst met dat toetsenbord (of moederbord) aan de gang. Thnx voor de snelle reacties.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Berichtdoor Jamint » Za 17 Okt 2020, 20:47

Inmiddels ben ik er achter dat het ws aan mijn Logitech toetsenbord ligt, en niet aan Linux. Er komen steeds meer problemen met dit TB, ook in windows, en ook lang voordat er uberhaupt een OS al draait. Veel problemen met POST, dus ik ga eerst met dat toetsenbord (of moederbord) aan de gang. Thnx voor de snelle reacties.
Betreft het een Logitech K270 ? (zie link hieronder)
Dit model vertoonde bij mij op Win 8.1 en later op Xubuntu 18.2 letterlijk dode toetsen. Wachtwoorden invullen? Een ramp. >:(
Omdat ik verknocht ben aan dit type - ik weet niet hoeveel jaren ik ze al gebruik - toch weer twee nieuwe gekocht. Beiden tot nu OK.

https://interlink-static1.tsbohemia.cz/ ... 149413.jpg
If it ain't broken, don't fix it.
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Berichtdoor Swartenhont » Ma 19 Okt 2020, 12:19

Gelukt. Achteraf jammer, had eerst de manual moeten lezen. Mijn muis en toetsenbord usb kabels zaten aan een usb hub.
En dat mag volgens Logitech niet. Aldus, die hub er tussen uit, en problemen opgelost.
En, nee, geen 270, Ik draai de Logitech G213.
Van mij mag er een slotje op. Thnx voor jullie input
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Plots heel trage opstart met foutmeldingen

Berichtdoor stegiman » Ma 26 Okt 2020, 15:12

Weet je ook waarom hub niet mag.
Hub heeft een bepaalde wattage en dat kan te weinig zijn voor toetsenbord.
Dat is ook de reden dat je best achteraan aansluit en niet aan de voorkant.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten