Trage HDD vervangen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Trage HDD vervangen

Berichtdoor Swartenhont » Za 17 Okt 2020, 14:01

Hoi allemaal,

Mijn 2de HDD wordt oud en ga ik vervangen door een nieuwe SSD. Op mijn HDD staat ook mijn Home folder.
Als ik nu de HDD clone met de terminal naar de nieuwe SSD, heeft dat dan geen invloed op het herkennen van die Home folder door het OS?
De nieuwe SSD heeft een ander nummer, en ik heb eigenlijk geen zin om LM te vertellen dat die Home folder toch echt op een andere (= de nieuwe SSD) staat? Ik heb e.e.a. altijd geregeld tijdens de installatie, achteraf vond ik dat errug moeilijk.
Wie heeft dit eerder beleefd?
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Trage HDD vervangen

Berichtdoor DeBaas » Za 17 Okt 2020, 15:37

Als je de disk cloned met bijvoorbeeld dd, wordt ook het UUID van de schijf meegenomen, verwijderen van de oude schijf is dan voldoende.
Maak je een file/folder copie, dien je het UUID in /etc/fstab aan te passen aan de nieuwe schijf.
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Trage HDD vervangen

Berichtdoor Swartenhont » Za 17 Okt 2020, 17:06

Mooi, weer wat geleerd. Thnx voor uw snelle reactie
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Trage HDD vervangen

Berichtdoor Swartenhont » Wo 21 Okt 2020, 15:19

Als je de disk cloned met bijvoorbeeld dd, wordt ook het UUID van de schijf meegenomen, verwijderen van de oude schijf is dan voldoende.
Maak je een file/folder copie, dien je het UUID in /etc/fstab aan te passen aan de nieuwe schijf.
Alles gelukt.Ben wel trots op mezelf. Nam in dit geval toch wel 14 uur in beslag.
Grub ging netjes mee, alle werkt ineens weer naar behoren.
Alleen kan ik geen nieuwe mappen aanmaken op deze schijf. Volgens mij is nu ROOT de eigenaar van de hele schijf. De hele HOME map zit op deze schijf, maar daar een nieuwe map naast aanmaken lukt niet.
Als ik google op chown en meer, heeft iedereen het alleen maar over mappen. Wat ik wil is dat ik als user gewoon met deze hele schijf kan werken, dus rechten opbouw.
Hier heb ik helaas hulp nodig. Waar vind ik deze? Een site?
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
tux2014
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2020, 15:11

Re: Trage HDD vervangen

Berichtdoor tux2014 » Wo 21 Okt 2020, 18:19

Ik ga ervan uit dat je home directory als eigenaar root heeft. Dan kan je idd niks meer als gewone gebruiker.
Start een terminal en ga via de terminal naar de home map. Dit doe je met het commando cd /home
Dan type je het commando sudo chown -R XXX:XXX Jouw homemap/ Waarbij je de XXX:XXX vervangt door je gebruikersnaam.
Dus als je gebruikersnaam piet is en je gebruikersmap staat in /home/piet dan is het commando: sudo chown -R piet:piet piet/
Hiermee maak je de map /home/piet en alle bestanden en mappen die daaronder staan als eigenaar piet
Daarna zou je weer schrijfrechten moeten hebben als gebruiker piet.
Ik hoop dat het lukt.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Trage HDD vervangen

Berichtdoor dirkjanl » Wo 21 Okt 2020, 18:44

Ik zou het volgende uitproberen, maar wacht even af of er betere antwoorden komen.
Ga in Nemo naar de het hoogste niveau en klik met rechtermuisknop op home en "open als beheerder".

Afbeelding

Klik met rechtermuisknop je gebruikersmap en selecteer "Eigenschappen"

Afbeelding

Ga naar tabblad "Rechten"

Afbeelding

En selecteer bij Eigenaar en Groep jouw gebruikersnaam en zet de map toegang zoals jij wil (ik zou het zoals op de afbeelding doen). Klik daarna ook op "Rechten op bestanden in de map toepassen".

Volgens mij heb je dan je rechten voor alles in /home/gebruikersnaam goed staan.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Trage HDD vervangen

Berichtdoor Swartenhont » Do 22 Okt 2020, 11:52

HeHe, eindelijk een goede beschrijving van deze materie !
Het is gelukt, weer wat geleerd !
Zou bijna wel een stickie kunnen worden. Thnx voor de antwoorden.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Trage HDD vervangen

Berichtdoor dirkjanl » Do 22 Okt 2020, 12:56

Graag gedaan ;)
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten