schone installatie

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

schone installatie

Berichtdoor Monty23 » Vr 27 Nov 2020, 11:43

Ik heb 2 HD's in mijn PC. Een SSD met Mint 19 (120 GB) en een WD (1 TB) waar bestanden opstaan zo o.a. ook Timeshift.
Als ik nu op de SSD een schone installatie van Mint 20 uitvoer kan ik dan de laatste timeshift van mijn WD schijf opoepen en daarmee alles op de SSD terugzetten wat ik vóór installatie hier aan bestanden op had zitten? Dit zijn o.a. de gebruikelijke progs en instellingen hiervoor. Uiteraard maak ik van alles backups maar de omschreven werkwijze zou toch de meest eenvoudige zijn, is niet?
Weet iemand hierop het juiste antwoord?
groet Monty
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: schone installatie

Berichtdoor dirkjanl » Vr 27 Nov 2020, 12:37

Interessante vraag. Mijn gevoel zegt dat dat niet gaat werken omdat het LM19 en LM20 betreft, twee verschillende OS-en. Maar ik zou het gewoon uitproberen. Lukt het niet, dan gewoon weer opnieuw de LM20 installeren, toch?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: schone installatie

Berichtdoor emvedeesje » Vr 27 Nov 2020, 13:09

Bevestiging van wat dirkjan schrijft.

1- Timeshift heeft je volledige systeem Mint-19 opgeslagen, daardoor zou je dus Mint-19 restoren.
2- Je zou ook niet meer kunnen opstarten daarna, omdat in fstab de partities genoteerd staan met hun vroegere UUID en ze na de installatie een nieuw UUID gekregen hebben.

VRAAGJE: Staat er op die SSD ook eigen data, vb in de homemap?
Zo NEE: verklein via gparted vanap Live-USB de huidige Mint-19 partitie tot de helft van je SSD, dus 60GB (dat is meer dan genoeg). Maak daar tevens een nieuwe EXT partitie. Installeer de nieuwe Mint-20 in die nieuwe partitie.
Zo kan je steeds verder zolang de 20 nog niet op punt staat.

Alle data op een apart volume is steeds de elegantste oplossing.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: schone installatie

Berichtdoor Mogenblue » Vr 27 Nov 2020, 20:44

Met het reservekopie-gereedschap kun je een lijst maken van al je geïnstalleerde programma's.
Na herinstallatie kun je die lijst gebruiken om je programma's automatisch terug te laten zetten. Gaat supersnel.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: schone installatie

Berichtdoor Joan » Za 28 Nov 2020, 02:57

Houd er wel rekening mee dat in het systeemdeel en een apart homedeel gegevens en onderdelen van geïnstalleerde programma's staan die elkaar nodig hebben.
Deze verbinding is bij een schone installatie verbroken en moeten de programma's toch opnieuw worden geïnstalleerd en ingesteld.

Doordat Mint 20.x anders in elkaar zit dan de voorgaande versies is het ook een heidense klus om de systeemgegevens van geïnstalleerde programma's te herstellen, als dat al mogelijk is.

Bij een upgrade blijven de gegevens in tact, maar blijf je ook met achtergebleven rommel zitten, want bij verwijderen van programma's of bestanden wordt niet altijd alles verwijderd.

Een schone installatie is altijd sneller dan en upgrade. Alle programma's en instellingen moet opnieuw.
Een upgrade kan langzamer zijn. Alle gegevens blijven gelijk. Achtergebleven resten blijven aanwezig.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: schone installatie

Berichtdoor Monty23 » Za 28 Nov 2020, 09:44

Dank voor jullie reacties.
Emveedeesje: je hebt mijn ogen geopend ergens in mijn achterhoofd wist ik het want timeshift is uiteraard en spiegel van het lopende iOs; dus niet gedaan. Overigens heb ik de partities in gParted niet veranderd maar heb mij gewoon door de nieuw installatie laten leiden waardoor alle partities worden verwijdert en een nieuwe voor LM 20 wordt aangemaakt. Werkt prima. Inmiddels draait alles op LM 20
Morgenblue: dat je de instellingen van je geïnstalleerde progs met reservekopie gereedschap kunt bijwerken wist ik niet. Zal dat later eens uitproberen. Dank voor de tip.
Joan: Ja, heb al gemerkt dat LM 20 iets anders in elkaar zit dan 19. Maar heb nu handmatig de progs die ik eerder had geinstalleerd en ben die aan het bijwerken. Overigens valt het best mee, het duurt wel even, natuurlijk, maar dan heb je ook wat.

Tot nu toe ziet er alles fris en fruitig uit dus ben blij met het voldane werk en dank jullie voor de reacties.

Maar nog een vraag: In LM 19 kon ik de mappen op mijn bureaublad met nieuwe emblemen veranderen, dus niet het map icoon maar gewoon een groot aantal mogelijkheden hetgeen een fris gezicht was. In LM 20 kan ik wel een klein icoontje op de map (onder rechts) zetten maar niet het hele beeld aanpassen. Weet iemand een oplossing om de emblemen catalogus te vergroten (bij te werken) ?


Monty
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: schone installatie

Berichtdoor Mogenblue » Za 28 Nov 2020, 11:47

Daar is net een heel topic over geweest.

Een ander pictogram kiezen

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten