Grub probleem

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
liberace
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 02 Feb 2020, 02:04

Grub probleem

Berichtdoor liberace » Di 19 Jan 2021, 13:22

Beste mensen,

Ik heb een dual systeem. Een laptop met windows10 en een usb connectie met SSD drive met linux mint 19.3 64 bits. Ik kon altijd opstarten met een grub menu waarin ik kon kiezen tussen linux mint en windows.

Een laatste update van Linux Mint verliep kennelijk niet helemaal goed want nu boot de SSD met linux Mint niet meer
Bij het opstarten van linux mint krijg ik te zien:
GNU GRUB version 2.02
Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions.
grub>


Ik heb geen flauw benul hoe ik Linux weer aan de praat krijg. Ik heb ook nog een draaiennde oude laptop met Linux mint 18 32 bits.
Op het web heb ik gezocht naar oplossingen maar die gaan boven mijn pet.

AUB help mij
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Grub probleem

Berichtdoor Joan » Di 19 Jan 2021, 16:59

Start op met een live versie van Linux Mint en herstel daarmee de grub op de bewuste ssd.
Zie Grubstarter aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
liberace
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 02 Feb 2020, 02:04

Re: Grub probleem

Berichtdoor liberace » Vr 29 Jan 2021, 08:22

JOAN, ik denk dat jouw oplossing alleen werkt voor ouderwets BIOS en niet voor (U)EFI ?
Ik heb wat gegoogled en denk dat deze oplossing zou moeten werken https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... rstel.html .
Alleen is het zo dat ik linux mint niet op de harde schijf van de Windows laptop heb staan maar op een losse SSD met USB aansluiting. Is hiervoor een aanpassing nodig?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Grub probleem

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jan 2021, 17:27

Als Linux Mint op een aparte hdd/ssd staat kan je grub in de MBR van dat opslagmedium zetten. Dualboot is dan ook overbodig en is opstarten altijd mogelijk.

Een extern systeem in grub van het vaste systeem zetten zal niet zonder problemen blijven als dat externe systeem niet altijd op het zelfde slot is verbonden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
liberace
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Zo 02 Feb 2020, 02:04

Re: Grub probleem

Berichtdoor liberace » Zo 31 Jan 2021, 06:33

De moed zinkt mij in de schoenen want een voor mij makkelijke oplossing heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Is het mogelijk om de EFI en BOOT directory van de live USB stick te kopieren over die welke op de externe disk staan?

Als het allemaal niet gaat lukken dan denk ik aan een compleet nieuwe installatie van Linux mint 20.1 XFCE op de externe disk.
De home directory dien ik dan te backuppen, dat zal wel lukken. Maar waar kan ik dan een file vinden waainr de extra repositories staan en een file met de geinstalleerde programmas?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Grub probleem

Berichtdoor Joan » Zo 31 Jan 2021, 15:23

Ik heb geen UEFI, maar wat ik zou doen in jouw geval is in ieder gaval veilig voor Linux Mint en je hoeft niets opnieuw te installeren.
LET OP: Wacht even met het uitvoeren van het onderstaande tot iemand met UEFI dit proces kan controleren.

Zet in de bios dat USB als eerste moet worden gestart en sla dat op (save).
Zet de pc uit en ontkoppel de interne drive.
Start de pc met aangesloten ssd en de Linux Mint live versie daarvan. Die heb je vast nog van de installatie van Mint.
Kijk eerst welke sd? de ssd heeft met b.v. programma schijven (disks), dit zal waarschijnlijk sdb zijn.
Open de terminal en kopie plak het volgende commando:
sudo grub-install sd? (op de ? moet de derde letter van de ssd staan, )
Toets je wachtwoord.
kopie plak dan:
sudo update-grub
Grub wordt nu op de ssd gezet.
Herstart de pc zonder de live versie en controleer of Mint opstart.
Zet de pc uit en sluit de interne drive weer aan.
Als het goed is zal Linux Mint weer starten.
open de terminal en kopie plak:
sudo update-grub
Nu zou ook Windows in de grub van de ssd moeten komen wat je kan zien als je de pc herstart.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten