Opgelost: ongewenste partities tijdens opstarten

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: ongewenste partities tijdens opstarten

Berichtdoor emvedeesje » Za 06 Feb 2021, 10:12

hallo tomcat,
we zien dus uit /etc/fstab dat de volgende partities door Mint in gebruik zijn, dus die mogen niet verborgen worden):
sda2 efi
sda11 swap
sda12 mint
sda13 /home

Herstart eens je computer en ga naar bestandsbeheer nemo.
Ga vooral niet op de volumes klikken die opgesomd staan bij Apparaten (anders worden ze gekoppeld)
Schuif nu met de muis (zonder te klikken) over de vermelde namen onder Apparaten: je ziet telkens een popup waarin het sdaX wordt vermeld.
Noteer de sdaX van alle volumes die je absoluut NIET wil zien.
Met deze gegevens kunnen we makkelijk verder.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tomcat
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 06 Jan 2012, 14:00
Locatie: apeldoorn

Re: ongewenste partities tijdens opstarten

Berichtdoor tomcat » Za 06 Feb 2021, 13:17

Dag Michael. Ik snap er niets meer van ;) . Allereerst die SDA2 efi. Heb IK die aangemaakt t.b.v. Mint? Ik dacht alleen de 11,swap; 12,mint en 13 /home. Verder heb ik Memo geinstalleerd en ging daarmee aan de slag onder het kopje van: Bestanden (bestanden gebruiken en beheren). pc uit en aan en hiermee aan de slag kreeg ik spontaan een venster open met een schuifje waar bij stond: aangekoppelde bestanden verwijderen. Deze heb ik uit gezet en warempel na herstart pc geen aangekoppelde bestanden meer getoond. Wat ik gedaan heb (in welk scherm, ik dacht bij Bestandsbeheer), geen idee. In ieder geval zie ik ze niet meer en kan ze gelukkig nog wel via de gewone weg aankoppelen als ik dat nodig zou vinden. Hiermee is het probleem opgelost. Niet via de aangewezen weg, maar gelukkig dan toch.
Dank voor de inbreng.
tomcat
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 06 Jan 2012, 14:00
Locatie: apeldoorn

Re: ongewenste partities tijdens opstarten

Berichtdoor tomcat » Za 06 Feb 2021, 13:44

Oeps. Na de vorige bewerking (zie hierboven) heb ik het volgend probleem. Ik kan nu niet meer in de vensters rechts boven in het scherm een kruisje vinden op het betreffende scherm (welke dan ook) wegklikken. Dit geldt ook voor het Terminalvenster. moet dit dan maar in een nieuw forumprobleem of weet je dat zo?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: ongewenste partities tijdens opstarten

Berichtdoor Joan » Za 06 Feb 2021, 14:22

Een nieuwe vraag is het beste en noem het dan b.v. 'Titelbalk venster niet compleet.'
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: ongewenste partities tijdens opstarten

Berichtdoor emvedeesje » Za 06 Feb 2021, 14:49

Die sda2 EFI is er reeds door W10 op gekomen.

Het schermpje met "aangekoppelde bestanden verwijderen" kan ik me niet voorstellen.

Je kan nog steeds via de taakbalk een "basis" venster sluiten.

Van alles proberen als je naar iets op zoek bent is altijd zo: achteraf weet je begot niet meer wat er allemaal passeerde...


groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tomcat
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 06 Jan 2012, 14:00
Locatie: apeldoorn

OPGELOST Re: ongewenste partities tijdens opstarten

Berichtdoor tomcat » Za 06 Feb 2021, 16:00

Ach, simpel opgelost: schone installatie. Binnen 30´ klaar met alles erop en eraan. Leve Linux ;) Moet met dat andere systeem mee aankomen hahaha

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten