linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
thecyberkid
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 16 Mar 2021, 16:36
Locatie: Essen

linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor thecyberkid » Za 03 Apr 2021, 14:29

Na tientallen pogingen om in Linux in te loggen heb ik terug naar Windows 10 geboot en daar de Linux partitie die op een andere SSD dan deze van Windows staat leeg gemaakt.
met de bedoeling van Linux alsnog terug te installeren, maar nu kom ik bij het opstarten in grub waar geen besturingssysteem in staat en enkel de opdracht exit brengt me weer naar Windows 10.
ook wil deze niet opstarten van de USB met Linux Mint voor een nieuwe installatie, ik wist wel dat twee besturingssystemen op 1 harde schijf problemen zouden geven maar dacht dat Linux zijn bootsectie op dezelfde SSD plaatst als het besturingssysteem.
blijkbaar heeft deze dan toch het bootmenu van Windows veranderd of vergis ik mij daarin?
gezien ik enkel maar getest had met virtualbox weet ik niet hoe ik dit moet oplossen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor emvedeesje » Za 03 Apr 2021, 15:09

Door de enige linux OS partitie leeg te maken ben je GRUB kwijt. Dat is normaal. Zoiets mag je niet doen.
Het opnieuw opstarten met dezelfde live-USB zou opnieuw moeten lukken als het voordien bij de eerste installatie ook lukte.
Vertel er ook eens bij hoe de BIOS ingesteld is, of er UEFI in het spel is, hoe de schijven ingedeeld zijn (GPT of DOS)

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor stegiman » Za 03 Apr 2021, 16:16

Wachtwoord in Linux

Hou altijd rekening mee dat bij Login en zeker in begin dat je qwerty toetsenbord hebt en dat het anders is als je azerty versie gebruik.
Doe zoals ik reeds doet: alles wat op dezelfde plaatst op beiden toetsenbordindeling letter of cijfer staat kan je altijd gebruiken.

Wat je bijvoorbeeld niet kan gebruiken: a = q en z = w
Maar bijvoorbeeld g is hetzelfde bij beiden toetsenbord indeling.
thecyberkid
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 16 Mar 2021, 16:36
Locatie: Essen

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor thecyberkid » Za 03 Apr 2021, 16:52

Wachtwoord in Linux

Hou altijd rekening mee dat bij Login en zeker in begin dat je qwerty toetsenbord hebt en dat het anders is als je azerty versie gebruik.
Doe zoals ik reeds doet: alles wat op dezelfde plaatst op beiden toetsenbordindeling letter of cijfer staat kan je altijd gebruiken.

Wat je bijvoorbeeld niet kan gebruiken: a = q en z = w
Maar bijvoorbeeld g is hetzelfde bij beiden toetsenbord indeling.
ja wist ik wel heb ook de q in plaats van de a gebruikt maar niets lukte, daarom dacht ik alles er af en gewoon terug opnieuw installeren ;-)
thecyberkid
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 16 Mar 2021, 16:36
Locatie: Essen

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor thecyberkid » Za 03 Apr 2021, 16:59

Door de enige linux OS partitie leeg te maken ben je GRUB kwijt. Dat is normaal. Zoiets mag je niet doen.
Het opnieuw opstarten met dezelfde live-USB zou opnieuw moeten lukken als het voordien bij de eerste installatie ook lukte.
Vertel er ook eens bij hoe de BIOS ingesteld is, of er UEFI in het spel is, hoe de schijven ingedeeld zijn (GPT of DOS)

groeten van Michael
ik ga eens kijken of UEFI in het spel is, ik vermoed van wel omdat het een recente computer is
nu weet ik dat pas, maar hoe had ik het anders moeten aanpakken als ik in de pas geïnstalleerde Linux niet kon inloggen?
Ik ga nu na hoe het bios is ingesteld de schijf was volledig leeg en deze had ik in Linux geformatteerd alvorens deze te installeren!
nu kom ik niet verder dan in het bios de keuze instellen van usb te booten, en dan krijg ik het lege GNU Grub Bootloader Screen waar ik niet in verder kom enkel als ik hier exit type dan start deze door naar de Windows 10
thecyberkid
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 16 Mar 2021, 16:36
Locatie: Essen

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor thecyberkid » Za 03 Apr 2021, 18:56

ok opgelost! eigenlijk weer een goede les :)
Liever nu deze fout maken dan later als Linux volledig naar mijn wensen is met verlies van gegevens tot gevolg!
Wel had ik graag de juiste manier geweten hoe je deze installatie ongedaan kunt maken zonder het verlies van de GRUB!
hebben jullie ideeën welke tools ik volgens jullie zeker als eerste moet installeren?
virusscanners zijn overbodig, dat weet ik maar ik zoek een goed programma om mijn muziek af te spelen en deze in een wachtrij te plaatsen,
en welke browser raden jullie me aan?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor Joan » Za 03 Apr 2021, 20:53

Grub bestaat uit twee delen.
De starter (bootloader) in een MBR.
Het grub-menu (bootmanager) op de partitie van een Linux systeem.

Let met grub-install goed op het invullen van de juiste locatie, anders kunnen onvoorspelbare situaties ontstaan.
De starter van het opgestarte opslagmedium zoekt het grub-menu op de locatie die in de starter is opgeslagen.
Daardoor is het verstandig om bij externe opslagmedia de starter de in MBR van die opslag te zetten. De starter van de normale eerste opslag (in de pc) zal niet naar de externe opslag verwijzen als dat niet zo is ingesteld of als de opslag via een andere dan de bij grub-install opgeslagen locatie is aangesloten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
thecyberkid
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 16 Mar 2021, 16:36
Locatie: Essen

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor thecyberkid » Za 03 Apr 2021, 22:17

Grub bestaat uit twee delen.
De starter (bootloader) in een MBR.
Het grub-menu (bootmanager) op de partitie van een Linux systeem.

Let met grub-install goed op het invullen van de juiste locatie, anders kunnen onvoorspelbare situaties ontstaan.
De starter van het opgestarte opslagmedium zoekt het grub-menu op de locatie die in de starter is opgeslagen.
Daardoor is het verstandig om bij externe opslagmedia de starter de in MBR van die opslag te zetten. De starter van de normale eerste opslag (in de pc) zal niet naar de externe opslag verwijzen als dat niet zo is ingesteld of als de opslag via een andere dan de bij grub-install opgeslagen locatie is aangesloten.
bedankt voor deze uitleg ;)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor Joan » Za 03 Apr 2021, 23:08

P.S.
Wil je meer over grub weten, kijk dan eens op https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Grub
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: linux mint wil wachtwoord niet aanvaarden

Berichtdoor emvedeesje » Zo 04 Apr 2021, 09:33

Laten we even terugkeren naar jouw probleemsituatie waar op dat moment W10 en een linux distro op stond.
Je had toen het volgende kunnen doen:
1- Opnieuw een linux OS installeren op dezelfde partitie.
Deze formatteert eerst de partitie + installeert
Met aandacht voor (zoals Joan al zei) de plaats waar je de GRUB-bootloader plaatst.
Dat doe ik op de disk welke in bios als eerste staat om mee op te starten.
Meestal is dat sda (en niet een partitie als sda1 of zo.
Let er ook op als je een azerty toetsenbord hebt om dat ook in te stellen tijdens de installatieprocedure, zo niet heb je een qwerty, en daar begon misschien je probleem.
2- Wou je volledig van de linux af en enkel windows over houden, dan kon je dat doen met:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... .html#ID12
Waarin ik het doe met de Ultimate Boot CD.

TIP: Schaf je een testbak aan waar je van alles kunt op proberen, dan vermijd je problemen op je installatie waar je dagelijks mee werkt.
TIP: Onze linux bijbel: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten