GRUB bootlader herstellen is mislukt

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor LusLem » Za 08 Mei 2021, 17:44

ik heb de PC opgestart via de USB, (waarop GParted staat), zodat ik de sda4 - via Copy/Paste - kon overbrengen naar de sda2 ; (op de sda4 staat nu LinuxMint 20.1 en op de sda2 stond Linuxfx 10.6 )
in de GParted manual had ik gelezen bij : "Fixing Operating System Boot Problems" dat indien ge bij het terug opstarten problemen hebt , ge de GRUB Boot Loader terug moet installeren, via de Terminal, dus dat heb ik gedaan volgens de daarin opgegeven opdrachtregels, maar na het ingeven van de voorlaatste opdracht regel " sudo chroot /tmp/mydir " kreeg ik de volgende foutmelding in de Terminal:
chroot : failed to run command ' /bin/bash ' : Exec format error
wat moet ik dan daar als opdrachtregel ingeven ? zodat ik de laatste opdracht, zijnde : sudo grub-install /dev/sda ook nog kan ingeven ! ter info : nadat mijn poging om Grub te installeren mislukt was heb ik de PC terug opgestart en in 't opstartscherm voor sda2 gekozen, maar deze gaf nog steeds de naam van de oude Linux op (alhoewel deze gedeleted was) en als ik probeerde op te starten kreeg ik de foutmeldingen : " error no such device " en " error file boot/vmlinuz -5.4.0 -45 generic not found " (lijkt mij logisch, want die had ik weg gedaan) en ook " error you need to loud the kernel first " ; verder zag ik (via Schijven en GParted ) bij sda1 -EFI - gekoppeld aan /boot/efi ; bij sda2 - Linux File - NIET gekoppeld - grootte 11,61 GB en bij sda4 - Linux File - gekoppeld aan " Bestandssysteem root " - grootte 11,61 GB . Weet er iemand raad van hoe ik de sda 2 definitief in gebruik kan nemen zodat ik de sda4 kan weg doen . alvast bedankt !
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 08 Mei 2021, 19:44

Je kan beter een stick aanmaken met boot-repair ofwel beter nog je kan boot-repair installeren in je live-usb-stick.

Code: Selecteer alles

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt update
sudo apt install boot-repair
boot-repair
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor DeBaas » Za 08 Mei 2021, 22:58

Domweg kopiëren van de file inhoud van de systeemdisk werkt niet.
Bij opstarten worden namenlijk de UUID's van de vorige systeemdiskpartitie(s) nog steeds gebruikt.
In de originele UEFI of MBR wordt ook verwezen naar de originele opslagmedia.
De beste methode om een goed werkend, gelijk aan het origineel, systeem te krijgen is:
de inhoud van je /home map eerst veilig stellen, inclusief de verborgen mappen en bestanden.
Na nieuw installatie, met dezelfde gebruikersnamen en paswoorden als in de originele versie, kun je deze kopie weer terug zetten en heb je al je documenten en instellingen weer terug.
Wel de voorheen extra geïnstalleerde progjes opnieuw erbij installeren, de instellingen zijn dan echter al zoals voorheen.
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor LusLem » Zo 09 Mei 2021, 10:47

aan : MenthaSuaveolens : OK, ik zou dat kunnen proberen maar zal dat boot-repair programma ook niet vastlopen na de opdracht : sudo chroot /tmp/mydir - zoals nu gebeurt is ? Opm. ik weet wel niet hoe ik dat moet doen om zoiets op een USB te zetten, (als ik uw opdrachtregels bekijk zie ik precies geen opdracht staan om dat naar een USB over te brengen )

aan : DeBaas , ik heb op de sda3 twee momentopname staan en ik heb ook mijn persoonlijke map op een USB gezet (via Luckybackup) dus ik kan dat doen zoals U hebt opgegeven, maar ik wilde eerst weten of het niet mogelijk was om via één of ander opdracht in de Terminal die foutmelding te herstellen , ik was van plan die sda4 zo snel mogelijk weg te doen omdat ze nu dezelfde UUID's hebben, trouwens omdat ze nu beide dezelfde grootte hebben lijkt het mij toch wel dat het kopiëren gelukt moet zijn ;
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 09 Mei 2021, 10:58

aan : MenthaSuaveolens : OK, ik zou dat kunnen proberen maar zal dat boot-repair programma ook niet vastlopen na de opdracht : sudo chroot /tmp/mydir - zoals nu gebeurt is ? Opm. ik weet wel niet hoe ik dat moet doen om zoiets op een USB te zetten, (als ik uw opdrachtregels bekijk zie ik precies geen opdracht staan om dat naar een USB over te brengen )
Je start gewoonweg je usb-stick op. Ongelofelijk, maar je kan terwijl de live-usb aan het draaien is, software toevoegen, net zoals het een geïnstalleerd systeem betreft. Voorwaarde is wel dat je genoeg ram aan boord heeft om die software te kunnen draaien. Er verandert niets aan de USB-stick. Je kan dus gewoon de instructies uitvoeren in de terminal terwijl de live-usb aan het werk is. Het betreft gewoonweg het toevoegen van een software-repository, waardoor je boot-repair kan installeren en proberen. Gewoon doen zou ik zeggen.
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor LusLem » Zo 09 Mei 2021, 16:15

aan DeBaas, ik heb sda2 leeg gemaakt om er dan via de Live USB LinuxMint op te zetten, en daarna 2x de Momentopname uit de TimeShift in overgebracht, maar ! ik heb nog altijd een lege LinuxMint ! geen enkele van m'n instellingen werden terug geplaatst !!! dus nu zit ik vast , want ik begrijp de uitleg van MenthaSuaveolens niet ttz ik kan daarmee niet aan de slag
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 09 Mei 2021, 19:07

Stap 1: Start de PC op via de USB
Stap 2 : Open de terminal
Stap 3 : Voer bedoelde instructies uit
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor stegiman » Zo 09 Mei 2021, 22:38

Je kan altijd Momentopname terugzetten zoals vermeld op deze topic (klik) mits het geen nieuwe SSD of harddisk gaat.
(er wordt vermeld LMDE maar principe is hetzelfde.)
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor LusLem » Ma 10 Mei 2021, 11:48

aan stegiman, ik heb dat even uitgeprobeerd, zoals omschreven in uw topic, maar 't is mislukt !
na de PC terug opstart te hebben kon ik de LinuxMint niet opstarten : ik kreeg de foutmelding : no such device & 'n UUID nr. en ook file error : /boot/nwlinuz -5.4.0 48 generic not found en ook you need to load the kernel first ; en ook was de naam LinuxMint weg, daarvoor in de plaats stond er nu terug de oude naam van Windowsfx 10 - terwijl ik dat vorige week verwijderd had !! (de hele sda2 gedeleted )
ik ga nu nog eens proberen met de info zoals door MenthaSuaveolens opgegeven,
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: GRUB bootlader herstellen is mislukt

Berichtdoor Joan » Ma 10 Mei 2021, 16:05

Even terug naar je vraag
Waarom heb je gparted gebruikt en wat heb je daarmee gedaan?
Je hebt een compleet Linux Mint systeem met kopie/plak overgezet naar sda2. Dat kan niet en die kan je weggooien. Maar wacht even. Doordat er nu niets meer werkt kan je de /home misschien nog redden.
Je hebt een nieuwe installatie 20.1 gedaan op sda4. Werkte die goed?
Sda2 is totaal in de war en als dat na instal van 20.1 wel in grub stond kan die nooit worden gestart.
Je hebt boot problemen gerepareerd met gprarted. Als grub werkte en alleen sda2 niet kon starten maar 20.1 wel heb je de hele grub waarschijnlijk de nek omgedraaid.

Mijn advies:
Installeer Linux Mint 20.1 opnieuw op sda4. Grub zal worden aangemaakt, maar Mint op sda2 zal niet kunnen starten, want die werkt niet.
Heb je gegevens op sda2 staan die je terug wilt'. Kopie/plak dan de normale bestanden van gebruikersmap op sda2 naar sda4. NIET DE VERBORGEN BESTANDEN.
Start opnieuw en kijk of 20.1 goed werkt.
Daarna kan je nog .mozilla en .thunderbird met kopie plak van sda2 naar sda4 overzetten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten