Hoe Bios-update uitvoeren

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Hoe Bios-update uitvoeren

Berichtdoor Lucien » Za 08 Mei 2021, 18:27

Ik heb twee laptops Lenovo Thinkpad X250, een met Mint 19 en een met W10. Bij de laatste hebben de afgelopen jaren meerdere bios-updates plaatsgevonden (en dat is natuurlijk niet voor de lol). Bij de laptop met Mint niet. Ik lees van alles over dit onderwerp, maar de aangegeven mogelijkheden en meningen verschillen nogal. Lees ook dat een mislukking je moederbord onherstelbaar molt en dat liever niet. Is er een simpele foolproof methode om de bios te updaten? Ik las ook ergens dat Mint 20 'waarschijnlijk' wel een bios-update optie heeft. Ik heb ook een desktop met Mint 20.1 Klopt dat en hoe werkt dat dan?
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Hoe Bios-update uitvoeren

Berichtdoor Jamint » Za 08 Mei 2021, 19:03

Dag Lucien,

De belangrijkste vraag die bij mij opkomt is: Werkt er iets niet goed? Mijn suggestie is: indien je geen problemen ervaart: Laat het zoals het is.
Ik gebruik af en toe Xubuntu en (off-line) Windows 7 op een Hewlett Packard uit 2008 m.b.v. een hard disk swap-bay en heb van die machine nog nooit de BIOS geüpdate. Reden? Het ding werkt uitstekend. Dus waarom dan de BIOS opdaten?

P.s. Mijn onderschrift is mijn lijfspreuk.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Hoe Bios-update uitvoeren

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 08 Mei 2021, 19:38

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom men een BIOS-update doorvoert. Ik kan mij voorstellen als je nieuwe hardware aan je computer toevoegt en de hardware is vrij nieuw, dat dan een BIOS-update nodig kan zijn. Na zowat 30 jaar computer-gebruik heb ik dat nog nooit moeten doen. Het is zoals Jamint stelt "If it ain't broken, don't fix it".
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe Bios-update uitvoeren

Berichtdoor Lucien » Za 08 Mei 2021, 23:02

Ik heb inderdaad geen problemen, maar mijn vraag is dan: waarom doet een fabrikant de moeite om bios-updates uit te brengen?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Hoe Bios-update uitvoeren

Berichtdoor DeBaas » Za 08 Mei 2021, 23:10

Er zijn BIOS(en) waarbij in het BIOS zelf de update kan worden uitgevoerd.(BIOS Setup Utillity)
Dan hoef je de te installeren BIOS alleen maar op een FAT geformatteerde USB stick te zetten en vanuit het BIOS deze aan te wijzen.
Er zijn machines waarbij je alleen vanuit Windows kunt updaten, je hebt dan een Windows installatie cq omgeving nodig.
Als je geen behoefte voelt om Windows op deze machine te installeren kun je gebruik maken van een PE CD/DVD/USB.
Een bruikbaar voorbeeld daarvan is Hirens Boot CD Deze kan ook op USB gezet worden.
Van daaruit kun je dan de update .exe opstarten.
https://www.hirensbootcd.org/
Oudere systemen kunnen ook de BIOS updaten van een floppy.

https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/prod ... ht500222#1
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Hoe Bios-update uitvoeren

Berichtdoor Pjotr » Zo 09 Mei 2021, 12:38

Tijdrovende maar veilige manier om BIOS bij te werken: installeer tijdelijk Windows en voer daarin de BIOS-actualisering uit. Daarvoor kun je een legale gratis evaluatieversie van Windows gebruiken:
https://www.microsoft.com/en-us/evalcen ... enterprise

Kost een hoop tijd, maar werkt gegarandeerd en is geheel veilig.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten